18 augustus 2015 | Categorie: Geldzaken

Studieschuld mag mij niet tegenhouden

Dit is de kop van het artikel dat 17 augustus in de Gelderlander stond over de veranderingen in de studiefinanciering. Deze week beginnen de meeste studenten aan hun introductie. Ze beginnen dan ook met het opbouwen van een studieschuld. Hoe kijken ze naar de veranderingen in de studiefinanciering?

De studiefinanciering verandert, maar boodschappen doen blijft.

Studenten van Wageningen in ‘De Gelderlander’

Paul (Plantenwetenschappen) uit De Zilk (ZH) “Hoelang ik over het aflossen mag doen? Geen idee. Ik vertrouw er gewoon op dat ik straks een goede baan krijg”. Margriet (Bedrijfs- een Consumentenwetenschappen) uit Arnhem: “Ik woon nog thuis, maar wil wel op kamers. Mijn ouders betalen mee aan mijn studie, al weet ik nog niet precies hoeveel.” Rob (Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen) uit Steendam (Gr.) “Ik heb online een check gedaan van mijn studieschuld na vier jaar: 30.000 euro, geloof ik.” Judith (Levensmiddelentechnologie) uit Apeldoorn: “Ik heb alleen maar gepot, de afgelopen tijd. Gespaard voor mijn studie. Het collegegeld heb ik inmiddels bij elkaar.”
Alle vier concluderen ze: De studieschuld mag mij niet tegenhouden.

De studiefinanciering verandert. Hoe kom je aan je geld?

De studenten uit de interviews met de Gelderlander:
Margriet: “Ik werk zeven tot tien uur bij Albert Heijn. Dat blijft zo.

Misschien word ik wel teamleider bij Albert Heijn, dan verdien je best goed.”

Rob: “Ik heb een bijbaan, thuis. Op zaterdag werk ik op de markt, dan verkoop ik brood. Dat blijf ik doen. Levert me 160 euro per maand op.” Judith: Ik werk bij een uitzendbureau en als begeleidster van zomerkampen.”

Heel wat studenten hebben een baantje.  Dat is al zo, en dat zal ook niet veranderen. Op zich is er niks mis met een baantje, mits het de studie maar niet belemmert. Het lukt de meeste studenten om zo’n acht uur per week een baantje te hebben. Studenten die al werkervaring hebben vinden over het algemeen makkelijker een stageplaats en ook latere werkgevers waarderen het als de student al werkervaring heeft. Er zijn ook heel wat studenten die op hun eigen universiteit of hbo werken. In een van de komende weken schrijf ik meer over ‘een baantje naast de studie’ en wat dit betekent voor de student en zijn toekomst.Ik werk bij Albert Heijn om mijn studieschuld binnen de perken te houden

Studieschuld, hoe ga je ermee om?

Als uw kind leent voor een studie op een hbo of wo, dan heeft u geen inzage in de studieschuld. Dat is een zaak tussen DUO, die voor de studiefinanciering zorgt, en de student. Uw kind maakt zijn eigen afwegingen. Wel is het zinvol om eens met uw kind een gesprek te hebben over hoe hij met zijn geld omgaat, er zijn studenten die dat lastig vinden.

De basisbeurs verdwijnt niet in alle gevallen. De basisbeurs voor mbo’ers blijft bestaan. Hebt u een inkomen onder een bepaalde grens, dan blijven er mogelijkheden voor een aanvullende beurs voor hbo en wo studenten. Ook het aantal studerende kinderen speelt mee bij het berekenen van een aanvullende beurs. Vraag de aanvullende beurs altijd aan. Op 9 november organiseren we een informatieavond over ‘Wijzer met geld’