5 maart 2020 | Categorie: Studeren

Studeren en werken combineren? Het kan!

Niet iedereen gaat meteen fulltime studeren nadat hij of zij een havo of vwo diploma heeft gehaald. Ongeveer 20 procent van deze jongeren stelt het studeren nog even uit of wil studeren en werken combineren. Hoe werkt dat dan?

studeren en werken combineren

Kiezen voor een tussenjaar?

De helft van deze jongeren kiest voor een tussenjaar. Dit tussenjaar gebruiken ze om zich goed te oriënteren op hun studiekeuze. Of ze doen aanvullende vakken om een profiel te krijgen dat past bij hun ideale studie. Soms vinden aanstaande studenten het ook fijn om eerst wat te verdienen voordat ze een studieschuld opbouwen. Dertig procent van de ‘tussenjaarders’ gaat een korte of langere tijd op reis. Tien tips voor een goed tussenjaar.

Studeren en werken combineren.. op welk niveau?

Je kunt op alle niveaus studeren en werken combineren. Er zijn mogelijkheden op mbo niveau, op hbo niveau en ook op universitair niveau.mogelijkheden op mbo niveau, op hbo niveau en ook op universitair niveau. Er zijn ook veel kortere cursussen en trainingen die je kunt volgen. Je kunt studeren bij een onderwijsinstelling die bekostigd wordt door de Rijksoverheid, je kunt ook kiezen voor een particuliere opleiding. Werkgevers vergoeden soms de kosten en/of de tijd die je aan een opleiding besteedt. Er zijn ook subsidiemogelijkheden bijvoorbeeld voor docenten.

Studeren en werken combineren door een deeltijdstudie

Kies je voor een deeltijdstudie, dan doe je je opleiding naast je baan. Hiervoor kiezen mensen soms als ze in een ander vakgebied willen gaan werken. Of als ze op een ander, soms hoger, niveau willen werken. De deeltijdstudie hoeft niets te maken te hebben met je huidige baan. Een deeltijdstudie kan heel pittig zijn, maar er zijn ook deeltijdstudies die minder van je eisen. Belangrijk om goed naar de studiedruk te kijken. Dat zijn niet alleen de lessen. Vaak moeten er ook pittige opdrachten gedaan worden. Kies je een deeltijdstudie die wél in het verlengde van de werk ligt, dan merk je vaak dat dit inspirerend werkt.

Ik moest een moduleopdracht maken over een communicatieprobleem op mijn werk. Dat betekende veel pittige theorie lezen. En er met de andere cursisten in mijn groep over praten. Door me te focussen op deze module, merkte ik dat ik daadwerkelijk oplossingen vond waar ik hiervoor nooit aan had gedacht. Theorie en praktijk kwamen zo echt dicht bij elkaar.

Welke deeltijdstudies zijn er?

Je kunt een deeltijdopleiding volgen op een ROC of Hogeschool of bij een particuliere onderwijsinstelling. Een universitaire student die studeren en werken wil combineren, studeert vaak wat langer dan een fulltime student. Dit is wel iets dat goed afgestemd moet worden met de studieadviseur. Op Studiekeuze123 vind je veel informatie over deeltijdopleidingen. Er zijn veel opleidingen (1317) die je in deeltijd kunt doen. Je kunt geen studiefinanciering krijgen voor een deeltijdstudie. Dat is omdat de student een salaris heeft.

Ik vind mijn werk leuk, maar ik zie me dit niet de rest van mijn leven doen. Daarom volg ik nu een opleiding op een heel ander gebied. Dat is wel pittig. Maar het geeft ook rust omdat ik zie dat er een hoop alternatieven zijn.

Studeren en werken combineren door een duale opleiding te volgen

Een student die een duale opleiding volgt, doet een studie die past bij zijn baan. Ook hier zijn er mogelijkheden op alle niveaus. Er zijn 259 duale opleidingen. Een duale opleiding wordt op verschillende manieren georganiseerd. Soms heb je bijvoorbeeld een paar weken les afgewisseld met een paar weken werken. Je hebt een baan nodig binnen het werkveld om een duale opleiding te kunnen volgen. Dat is omdat er bij een duale opleiding geen stage is. relevante werkervaring moet je opdoen binnen je baan. Doe je een duale opleiding, dan zijn er mogelijkheden voor studiefinanciering. Een student moet in dat geval jonger zijn dan dertig voor hij aan de opleiding begint en de opleiding moet minimaal een jaar duren.

Studeren en werken combineren, krijg je vrijstellingen?

Soms kun je vrijstellingen krijgen omdat je al eerder studiepunten hebt gehaald bij een andere opleiding. Ook je werkervaring kan ervoor zorgen dat je vrijstellingen krijgt. Dit is iets dat de student officieel moet laten vastleggen. Ik ken ook nogal wat studenten die helaas moesten stoppen met de studie maar na een paar jaar toch de draad weer oppakten. Daar heb ik bewondering voor. Ook dan is het belangrijk dat de student goed heeft vastgelegd welke tentamens hij heeft gehaald zodat dit misschien voor vrijstellingen kan zorgen.

Bijbaan

Ook fulltime studenten werken. Heel wat studenten hebben ook een bijbaan naast hun studie. Daar verdienen ze gemiddeld zo’n 400 euro per maand mee. Toen er nog een basisbeurs bestond, mocht een student niet heel veel bijverdienen. Nu de basisbeurs is afgeschaft is die beperking er niet meer. Een student mag zoveel verdienen als hij wil. Toch is het belangrijk een goede afweging te maken tussen de tijd die je aan je bijbaan besteedt en de tijd die je aan je studie moet besteden. Ik ken nogal wat studenten die erg bang zijn voor een hoge studieschuld en daardoor eigenlijk teveel werken. Studiestress en studievertraging zijn dan meestal het gevolg. Een bijbaan kan ook heel positieve effecten hebben, zeker als studenten werken op de eigen hogeschool of universiteit. Ze doen werkervaring op en krijgen al tijdens de studie een professioneel netwerk. Studenten die tijdens hun studie hebben gewerkt doen het goed op de arbeidsmarkt, ze hebben iets sneller een baan dan studenten zonder werkervaring.