29 april 2019 | Categorie: Studeren

Hbo master naast mijn werk, best te doen

‘Ik doe een hbo master naast mijn werk’, zegt Iris Klijntjes, ‘en dat is best te doen. Ik krijg verdiepende theorie, maar die kan ik meteen toepassen binnen mijn baan. Dat is motiverend. Ik doe nu de hbo master pedagogiek’.

Hbo master naast mijn werk, best te doen

Iris Klijntjes

Ik wil nog veel meer leren

‘Ik ben leergierig. Ik wil graag nog veel meer leren. Die motivatie heb ik altijd al gehad. Ik heb op de havo gezeten en was zestien toen ik mijn diploma haalde. Na de havo heb ik een bacheloropleiding pedagogiek gedaan. Een hbo opleiding is een logische stap na de havo. Je doet dan een bacheloropleiding op een hogeschool. Een bacheloropleiding op het hbo duurt vier jaar. Ik was twintig toen ik klaar was met mijn studie. Na mijn afstuderen ben ik in het speciaal onderwijs gaan werken. Je hebt daar te maken met kinderen die fors worden belemmerd in hun functioneren door complexe gedrags-, ontwikkelings- en/of psychiatrische problemen. Daarnaast ben ik toen de pabo gaan doen. Want lesgeven vind ik erg leuk’.

Iets in het management? Beleidsmedewerker worden?

‘Ik vind mijn baan erg interessant. Maar ik denk ook na over vervolgstappen. Ik zou wel iets in het management willen doen. Ik zou graag na willen denken over onderwijs als beleidsmedewerker. Of is zou een leidinggevende functie willen gaan vervullen. Mijn passie voor het werken met deze doelgroep is groot. Daarom wil ik wel graag ‘met de voeten in de klei blijven staan’ en het contact met leerlingen behouden. Toen ben ik een hbo master naast mijn werk gaan doen. Dat is een fijne combinatie’.

Iris Klijntjes

Iris aan het werk

Een master na een hbo bachelor

‘Na een hbo bacheloropleiding kun je twee verschillende soorten mastersopleidingen gaan doen. Je kunt een masteropleiding op de universiteit doen. Je kunt ook een master op de hogeschool doen. Op de universiteit ben je echt met wetenschappelijk onderzoek bezig. Een hbo master is meer gericht op je werksituatie. Daar had ik meer behoefte aan. Ik vind kennis belangrijk, maar wil die ook kunnen gebruiken op mijn werk. Ik wil vooral meer weten over de sociaal wetenschappelijke achtergronden van ontwikkelingspsychologie. Maar ik hoef niet direct zelf onderzoeker of wetenschapper te worden’.

Een hbo master naast mijn werk kan met een lerarenbeurs

‘Deze opleiding is goed te doen naast mijn werk. Ik heb een lerarenbeurs en dat betekent dat ik een dag in de week studieverlof heb, maar wél vijf dagen betaald krijg. Daarom kan ik deze opleiding doen en heb ik nog steeds een vast salaris.
Ik vind dat we best pittige theorie krijgen. Maar omdat ik daar meteen wat aan heb in mijn werk, valt het allemaal best wel mee. Een hbo master naast mijn werk is voor mij goed te doen’.

Mijn ouders

‘Mijn ouders hebben me altijd gestimuleerd om te studeren. Ze waren echt betrokken bij mijn studiekeuze. Toen ik op de havo zat wou ik stewardess worden. Dat leek me wel wat. Mijn ouders hebben me toen laten deelnemen aan een onderzoek op het Waterinkinstituut. Dat heeft me erg geholpen, door die test en de gesprekken die daar bij hoorden ben ik ook naar andere opleidingen gaan kijken. Dat verruimde mijn blik.
Ik was zestien toen ik eindexamen havo deed, ik was nog gewoon te jong om ver vooruit te kijken. Lange termijn denken is lastig op die leeftijd. Maar op dat instituut wezen ze me op andere mogelijkheden die beter bij me pasten. Met mijn ouders heb ik daar wel wat discussies over gehad. Maar nu ben ik ze dankbaar dat ze zo actief betrokken waren’. Iris Klijntjes.

Meer weten over masters?

De masterkeuze is opnieuw een echte studiekeuze. Het gaat niet alleen over het onderwerp van de master. Het is ook belangrijk na te denken over welk niveau je wilt studeren. Voor studenten die ook willen werken is een hbo master een goed alternatief, zoals Iris vertelt.
Zijn er nog meer hbo masterstudenten die iets over hun opleiding willen vertellen?