7 februari 2024 | Categorie: Geen categorie

Een goed gefundeerde studiekeuze maken

Hoe kun je een goed gefundeerde studiekeuze maken? Nogal wat leerlingen die op 5 of 6 vwo zitten worstelen met deze vraag. Speciaal voor hen en hun ouder(s) geeft Daniëlle Vogels op 16 maart een gratis workshop.

Een goed gefundeerde studiekeuze maken

Danielle Vogels

Een goed gefundeerde studiekeuze maken kost heel veel tijd

‘Een goede studiekeuze maken kost veel tijd’, zegt Daniëlle. En zij kan het weten. Al jaren is ze actief als studiekeuze-expert. En daarnaast is ze ook moeder van een studiekiezer. ‘Ik merkt dat jongeren soms door de bomen het bos soms niet meer zien. En als ouder weet je soms ook niet zo goed wat je kind nodig heeft om een stapje verder te komen in het studiekeuzeproces. Speciaal voor hen geef ik 16 maart in Wageningen deze kosteloze workshop’.

Deze workshop gaat over het maken van een goed gefundeerde keuze voor een studie aan welke instelling dan ook. Deze vindt plaats eind van de middag op de Bachelor Open Dag. Zodat deelnemers beide, als ze dat willen, kunnen combineren en eerder die dag voorlichtingen over studies kunnen bezoeken.

Wat heb je nodig om tot een goede studiekeuze te komen?

‘Tijdens de workshop geef ik, in vogelvlucht, informatie over wat je nodig hebt om tot een goede studiekeuze te komen. Doel is om studiekiezers aan de hand van informatie en opdrachten met hun ouders in gesprek te brengen over het keuzeproces. Een ‘magisch’ recept voor studiekeuze bestaat niet. Het is niet zwaaien met een toverstokje en dan weet je het. Deze workshop geeft een beeld van waar je als studiekiezer staat in het proces. Waar je verder nog aan kunt werken, en hoe ouders hierbij kunnen helpen. Daarmee kunnen ze na de workshop zelf verder aan de slag. Want een goede studiekeuze maken ís hard werken. Ik geef de deelnemers aan de workshop handvatten waar ze mee aan de slag kunnen. Maar het meeste moeten ze toch zelf doen’.

Een goed gefundeerde studiekeuze maken… Nadenken over jezelf en je toekomst

Ik vraag Daniëlle hoe ze de workshop dan aan gaat pakken… ‘O, ik werk graag zo praktisch mogelijk’, zegt ze. ‘Ik splits de ouders en de leerlingen in  twee groepen, ouders apart en leerlingen apart. Elke groep krijgt vragen en de antwoorden moeten ze voor zichzelf opschrijven. De jongvolwassenen krijgen vragen over studies waar ze aan denken. Bijvoorbeeld: wat heb je al gedaan om te onderzoeken of dit bij je past? Wat kun jij nog meer doen? Hoe zou jij willen dat jouw ouders jou hierbij helpen? En: wat denk jij van een eventueel tussenjaar voorafgaand aan de studie? Welke risico’s en kansen zou dit jou kunnen geven?

Nadenken over je kind

En de ouders dan? ‘Ja, de leerling moet met minimaal één ouder naar de workshop komen. Omdat ouders, soms ongewild en ongemerkt, grote invloed hebben op de studiekeuze. Aan de ouders stel ik vragen als ‘Welke studies denk jij  dat bij jou kind kunnen passen? Wat maakt dat jij dit denkt? Hoe denk jij over een eventueel tussenjaar? Ook de ouders schrijven dit allemaal op.

Samen praten

‘Daarna gaan ouder en kind samen aan de slag. Wat heeft de studiekiezer opgeschreven? Wat hebben de ouders opgeschreven? En hoe praat je daar dan over. Want dat merk ik als moeder ook. Het is soms best lastig te bedenken hoe je iets vraagt en wanneer je iets vraagt aan je kind. Aan de ene kant wil je je kind niet teveel beïnvloeden, maar aan de andere kant wil je je kind ook helpen. Ook daarvoor doe ik aan de ouders suggesties… hoe kun je je kind verder helpen naar een goed gefundeerde studiekeuze’.

Student interviewt ouders over studiekeuzeproces

Alleen voor Wageningse studies?

Is de workshop alleen bedoeld voor studiekiezers die denken over Wageningen? ‘Nee helemaal niet. Het gaat me echt om alle 5-6 vwo’ers die nog meer info nodig hebben over het studiekeuzeproces. Ik laat ze nadenken over wat ze nog meer nodig hebben om tot een goede keuze te komen en geef ze ook de nodige info. Ik help jongeren zicht te krijgen op wat ze tot nu toe gedaan hebben in hun zoektocht naar een studiekeuze. Waar staan ze in het proces en wat moet er nu gebeuren? Wat zou je nog meer kunnen doen?’

Een goed gefundeerde studiekeuze maken… Gesprek tussen ouder en kind

‘Studiekiezers zien hun ouders als hun belangrijkste adviseur, blijkt uit onderzoeken. Tijdens deze workshop (aanmelden) breng ik jongeren aan de hand van informatie en opdrachten in gesprek met hun ouders. Zodat die het studiekeuzeproces goed kunnen begeleiden. Natuurlijk met als uitgangspunt dat de studiekiezer uiteindelijk zijn eigen keuze maakt.’