30 april 2022 | Categorie: Geen categorie

De wetenschap achter voedsel ervaren

Voeding is elke dag belangrijk. Hoe ontdek je de wetenschap achter voedsel? Jenneke Heising vertelt meer over de proefstudie Food Technology. Zo kun je zelf ervaren hoe het is om een studie rondom voedsel te doen op een universiteit.

de wetenschap achter voedsel ervaren

Jenneke Heising

Wat is proefstuderen?

Met een online proefstudie kun je je goed verdiepen in de inhoud van een studie. Steeds meer universiteiten en hogescholen organiseren proefstudies. In Wageningen zijn de proefstudies online. Een online proefstudie in Wageningen bestaat uit vier online lessen. Deze volg je wanneer het jou uitkomt. Naast deze minicolleges van docenten en studenten, krijg je opdrachten en quizjes. In een paar weken krijg je op die manier een beeld van de inhoud van het vakgebied. De proefstudie is bedoeld voor leerlingen in de bovenbouw, maar ook ouders kunnen meedoen aan proefstuderen.

Proefstuderen is bedoeld voor leerlingen in de bovenbouw maar ook ouders kunnen meedoen aan (online) proefstuderen in Wageningen. Zo krijg je een beeld van hoe er lesgegeven wordt bij een bepaalde studie.

Hoe wordt er lesgegeven?

Bij je studiekeuze gaat het natuurlijk over de inhoud van de studie. Maar het is ook belangrijk om te kijken hoe er lesgegeven wordt. Want dat is anders dan op de middelbare school. Bovendien geven hogescholen en universiteiten ook niet allemaal op dezelfde manier les. Er zijn instellingen waar je veel hoorcolleges krijgt en veel zelfstudie doet. En er zijn instellingen waar je vooral veel persoonlijke begeleiding van docenten krijgt. Het is belangrijk ook hiernaar te kijken. Dat kan bijvoorbeeld door het lezen van de studiebijsluiter. Heel belangrijk in het studiekeuzeproces is het bezoeken van open dagen, deelnemen aan meeloopdagen en een proefstudie volgen.

De wetenschap achter voedsel ervaren, Jenneke aan het woord

‘Ik ben samen met docenten en studenten verantwoordelijk voor de proefstudie Food Technology van Wageningen University & Research. Het is voor studiekiezers en hun ouders best moeilijk je concreet voor te stellen wat je doet tijdens de bacheloropleiding Food Technology. De opleiding Food Technology is een mix van bètavakken, dus vakken in de hoek van scheikunde, natuurkunde en biologie. We kijken eigenlijk naar de wetenschappelijke kant van voedsel. Dan gaat het over de wensen van de consument. Over nieuwe inzichten in gezondheid, voedselveiligheid, kwaliteit en duurzaamheid. En we zijn bezig met onderzoek en ontwikkeling van nieuwe producten’.

Ervaar een college over de wetenschap achter voedsel

Ervaar zelf hoe het niveau van onze lessen is. En ervaar hoe het is om bij ons les te krijgen. We hebben heel afwisselende werkvormen die je tijdens de proefstudie meemaakt. Je krijgt bijvoorbeeld een hoorcollege maar je doet ook een practicum. Gewoon thuis met spullen die je allemaal in de keuken hebt staan. Het gaat bij ons natuurlijk om kennis. Daarnaast leer je ook allerlei vaardigheden. Onze studie is heel divers en je studeert op allerlei verschillende manieren. Zo verdien je op een heel afwisselende manier straks je studiepunten. Tijdens de proefstudie kun je ervaren hoe dat in de praktijk gaat.  Een proefstudie is een mooie aanvulling op een meeloopdag. Tijdens een meeloopdag ervaar je hoe de sfeer is binnen een studie en hoe het is om student te zijn. Een proefstudie geeft je een beeld van de inhoud van de studie en hoe je je studiepunten verdient.