22 april 2021 | Categorie: Geen categorie, Studiekeuze

Student interviewt ouders over studiekeuzeproces

Door Hermien Miltenburg

Oudervoorlichter bij Wageningen University & Research...

Ouders en kinderen praten steeds beter over het studiekeuzeproces. Jongvolwassenen praten graag met hun ouders. maar ze willen natuurlijk wel zelf hun beslissingen nemen. Dat begrijpen ouders maar al te goed. Maar hoe gaat dt nou tussen ouders en hun bijna volwassen kinderen? Lees: student interviewt ouders over studiekeuzeproces.

Student interviewt ouders over studiekeuzeproces

Meer ervaren over hoe studiekeuze ‘werkt’ tussen ouders en hun kind? 25 mei vertellen vader Rolf en zoon Matts hoe zij het studiekeuzeproces hebben beleefd tijdens een webinar. Dat begint om 19.30. Aanmelden.

In dit ervaringsverhaal interviewt student Bob zijn ouders Helma en Ton over zijn studiekeuzeproces

Zullen we ons eerst even voorstellen?

Bob: Mijn naam is Bob en ik zit hier met mijn vader Ton en mijn moeder Helma om eens terug te blikken op mijn studiekeuzeproces en hun bijdrage daaraan. Ik ben in het studiejaar 2016/2017 begonnen aan de Bachelor Geschiedenis aan de Radboud Universiteit Nijmegen. In januari 2021 heb ik mijn bachelor afgerond en ben ik gelijk begonnen met de Tweejarige Educatieve Master Mens & Maatschappij Geschiedenis. Terugkijkend op mijn studiekeuze, denk ik dat dit voor mij de goede keuze was, al heb ik tijdens mijn studiekeuzeproces hier behoorlijk over getwijfeld. Ik denk dat jullie steun een belangrijke reden is geweest dat ik echt gekozen heb wat ik leuk vind en niet voor, bijvoorbeeld, het grootste baanperspectief. Laten we samen eens terugblikken!

Student interviewt ouders over studiekeuzeproces: Hoe hebben jullie als ouder mij eigenlijk begeleid?

Bob: Hoe hebben jullie mij begeleid in het studiekeuzeproces?

Ton: Om te beginnen hebben wij veel met jou gepraat over keuzepakketten, over interesses, kwaliteiten en valkuilen, over studies, over toekomstplannen en over het leven als student in een andere stad. Ook hebben we jou aangemoedigd om open dagen, meeloopdagen, try-outs en studiekeuzebeurzen te bezoeken en hebben we jou hierbij begeleid waar mogelijk.

Helma: De keuze was uiteindelijk aan jou en wij hebben vooral geprobeerd het keuzeproces te ondersteunen en te activeren door veel te evalueren en reflecteren op het keuzeproces en de mogelijke opties met jou. Hopelijk heb jij dat ook zo ervaren!

Fijn om te kunnen sparren

Bob: Tof! Ik heb dat ook zo ervaren, ja. Het was fijn om er ook over te kunnen sparren.

Bob: Hoe is dat bij mijn broertje gegaan? Hebben jullie toen dingen juist heel anders gedaan en zo ja, waarom?

Helma: Bij jouw jongere broer was een heel ander proces wenselijk, doordat er enkele duidelijke voorkeurstudies waren en de school al door hem was gekozen. Hij had minder de behoefte om samen na te denken en meer behoefte aan bevestiging van zijn keuze dan aanmoediging om het keuzeproces te verbreden of te verdiepen. Iedereen is hier dus weer anders in.

Student interviewt ouders over studiekeuzeproces: Wat vonden jullie eigenlijk van mijn studiekeuzeproces?

Bob: Wat vonden jullie leuk aan mijn studiekeuzeproces?

Ton: Allereerst vonden we het heel leuk om te kunnen helpen! Het studiekeuzeproces geeft diepgaande gesprekken en gezellige dagjes weg naar open dagen. Hierbij was het leuk om als ouder te zien welke keuzes jij maakte en wat voor jou belangrijk is. Daarnaast was het ook erg interessant om eens een kijkje te kunnen nemen bij verschillende universiteiten en om daar gastcolleges te kunnen volgen en websites met interessante informatie voor ouders te bekijken.

Het was ook gezellig. Hoewel soms ook lastig objectief te blijven

Helma: Naast dat het leuk is om jou te kunnen helpen en zelf ook nog wat te leren, leverde het ook heel veel gezellige quality-time en nieuwe aspecten aan onze relatie op!

Bob: En wat vonden jullie er juist lastig aan?

Helma: Wat lastig bleek, was om echt objectief te blijven en niet onze eigen voorkeur in ons enthousiasme op te dringen. We hebben nooit de intentie gehad om de keuze te beïnvloeden, maar als ouder wordt je op open dagen ook meer enthousiast van de ene studie dan van de andere. Ook is het lastig om je te verplaatsen in jou en echt te zien wat voor jou belangrijk is voor het maken van de keuze.

Ton: En terwijl wij dan proberen zo neutraal mogelijk jou te steunen, komt er een stortvloed aan meningen van vrienden, familie, leeftijdsgenoten en de maatschappij op jouw dak. Jou proberen te beschermen voor deze meningen zodat jij echt zelf een eigen keuze kon maken, was ook zeker niet gemakkelijk.

Bob: Grappig, ik heb dat nooit zo gemerkt. Ik was altijd juist ook wel heel erg benieuwd naar jullie mening. Ik denk dat daar wel een mooi balans in zat als ik er aan terug denk. Maar wat jij zegt pap, over de meningen van anderen, herken ik wel heel erg. Zeker als ik dan Geschiedenis noemde als optie, kwam er al snel een stortvloed aan twijfels, waar ik eigenlijk niet op zat te wachten. Dat hebben jullie nooit gedaan gelukkig.

En met de kennis van nu?

Bob: Hadden jullie de begeleiding anders gedaan met de kennis van nu?

Ton: We hadden mogelijk ook met jou naar hoge scholen kunnen kijken. Jij had zelf al erg snel de focus op universiteiten gelegd, maar de praktischere kant van een hbo had jou ook aan kunnen spreken. Je hebt later zelf wel eens aangegeven dat jij het beeld had dat je na vwo naar de universiteit moet en dat hoeft natuurlijk helemaal niet.

Bob: Zeker waar! Het hbo is niet minder, maar wel anders. Door ook enkele open dagen van hbo’s te bezoeken had ik alle opties kunnen afwegen en had ik mijn keuze nog beter kunnen funderen. Meer informatie hierover.  

Ik ging op kamers.. was dat lastig voor jullie?

Bob: Vonden jullie het moeilijk toen ik op kamers ging?

Helma: Moeilijk is hier in ons geval niet het goede woord. We vonden het eerder spannend over hoe jij het ging ervaren, maar voelde ons ook trots dat jij deze stap zonder twijfel en vol zelfvertrouwen durfde te maken.

Ton: Zeker! Dat begon al toen ik jou afzette in Nijmegen voor de introductieweek waar jij bij een wildvreemde student ging logeren en vol overgave mee ging doen aan het studentenleven en daar tot op de dag van vandaag nog altijd enorm van geniet. Tegelijkertijd is het ook lastig om vanaf de zijlijn te moeten toekijken hoe en of je het financieel wel goed doet en niet in de problemen komt met bijvoorbeeld studieschulden. Maar gedurende jouw studietijd zien wij vooral hoe snel jij je thuis bent gaan voelen in het studentenleven en in een studenten stad en hoe jij de juiste keuze voor en door jou hebt genomen!

Ook graag naar huis, tussendoor

Bob: Dat is tof om te horen! Ik voel me inderdaad helemaal thuis nu in Nijmegen en heb mijn eigen draai gevonden. Al moet ik eerlijk toegeven dat dat soms ook lastig en spannend kon zijn hoor. Gelukkig kon ik altijd nog naar huis tussendoor, al was het maar voor de vuile was..

Ton: gelukkig heb je nu een eigen wasmachine. En ook zonder was ben je welkom hoor!

Student interviewt ouders over studiekeuzeproces: Welke rol helpt als ouder het beste bij je kind?

Bob: welke rol denk je dat het beste helpt als ouder tijdens de begeleiding van de studiekeuze van je kind?​

Ton: Wij denken dat de beste manier is om te helpen door te begeleiden en te helpen bij het verzamelen van informatie, het bezoeken van open dagen, luisteren naar wat jouw kind heeft ervaren en wat jouw kind belangrijk vind, helpen om de informatie te ordenen en door de bomen toch het bos te zien. Daarnaast denken wij dat jouw kind vooral ook jouw steun nodig heeft.

Helma: Steun door begrip te tonen dat het moeilijk is, door te relativeren en de keuze niet te dramatiseren tot ‘de keuze van/voor je leven’, door achter de keuze van jouw kind te staan, ook al zou je zelf iets anders hebben gekozen. Het is en blijft de keuze van jouw kind, dus probeer vooral te helpen en niet het proces te beslechten.

Bob: Ik denk dat dat een prettige manier is inderdaad. Het is al moeilijk genoeg, dan wil je vooral steun en niet nog meer druk.

Student interviewt ouders over studiekeuzeproces

Geld of geluk?

Bob: We hadden het net al even over ‘anderen’. Hoe vonden jullie dat ik omging met de meningen en de druk van anderen? Denk aan uitspraken als “met geschiedenis kun je toch niets”, “daar valt geen geld mee te verdienen”.

Ton: heel sterk en goed. Jij hebt uiteindelijk gekozen voor wat jou het meest interesseerde en niet voor het baanperspectief of het grote geld. Voor jezelf weet je ook heel goed waarom en ga je een mooie toekomst als historicus tegemoet.

Bob: Dat grote geld is altijd nog welkom hoor. Maar inderdaad ik heb nu wel echt iets wat mij gelukkig maakt!

Student interviewt ouders over studiekeuzeproces: loslaten…

Bob: En hoe vonden jullie dat ik omging met het oude leven in je eigen dorp los durfde te laten?

Helma: Ook dit heb je heel goed gedaan, naar onze mening. Al vanaf de eerste dag waande jij je thuis in Nijmegen en haar studentenleven en volgens mij bevalt dat jou alleen maar heel goed. Daarnaast was je al heel zelfstandig: je kon al koken, schoonmaken, wassen, enzovoorts, dat helpt denk ik ook.

Ton: Ondertussen heb je ook een heel eigen sociale netwerk in Nijmegen opgebouwd. Ik denk dat jouw oude leven bij ons ook wel echt voorbij is. Het is heel mooi om te zien dat jij nu echt jouw eigen ding hebt!

Bob: Nijmegen is wel echt mijn thuis nu ja! Gek eigenlijk hoe snel dat kan gaan, maar ik zou het niet anders willen.

Mijn ontwikkeling als student en als mens?

Bob: Misschien wel in het verlengde daarvan: hoe vonden jullie dat ik mij ontwikkelde als persoon en student?

Helma: Wederom enkel lovende woorden… Je bent heel sterk, zit vol zelfvertrouwen, bent ondernemend, hebt een groot aanpassingsvermogen zowel op de uni als op sociaal vlak en weet te leren en door te gaan na tegenslagen of een slechte resultaat op de uni. Kortom, we zien een hele mooie ontwikkeling in jou als persoon en als student!

Bob: Dat zijn weer genoeg mooie complimenten. Ik heb eigenlijk nog maar één slotvraag: welke tips hebben jullie voor andere ouders?

Ton: Bovenal: Geniet! Geniet van de gezamenlijke zoektocht naar een passende studie, geniet van de leerzame momenten samen, geniet van de stap naar de volgende fase die jullie samen gaan maken. Weet ook dat jouw hulp wordt gewaardeerd (ook als jouw kind dat niet openlijk toegeeft) en besef hoe mooi en waardevol het is om dit samen met jouw kind te mogen doen en er te mogen zijn voor steun en support. Probeer daarnaast niet te veel druk te leggen op deze keuze en laat de keuze vooral ook aan jouw kind.

Denk ook aan praktische zaken

Helma: Mijn tip is meer van een praktische aard: probeer te helpen met de praktische zaken zoals leren koken, geld beheren, leren om was te draaien, etc. Kortom, leren om op eigen benen te gaan staan. Er komt al zoveel nieuws op je pad, dan is het fijn als dit al gelukt is!

Bob: Dankjewel, ik denk dat dat goede afsluitende tips zijn! Leuk om samen hier weer op terug te kijken. Ik herinner mij dit proces ook als een fijne periode waarin ik mij gesteund voelde en de ruimte heb gekregen om echt zelf de keuze te maken. Ik denk dat mij dan alleen maar rest om met terugwerkende kracht nog eens dankjewel voor jullie steun te zeggen en daarmee af te sluiten!

Bob: En mocht je het leuk vinden kun je ook nog het ervaringsverhaal van student Dianne en haar moeder lezen.

Door Hermien Miltenburg

Oudervoorlichter bij Wageningen University & Research

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.