Te veel studies. Vragen over geld. Webinar 23 maart

Door: Hermien Miltenburg · 23 februari 2021
Categorie: Studiekeuze

Jongvolwassenen die een studie kiezen lopen tegen verschillende problemen op. Ik hoor vooral drie belemmeringen… Nummer één: ‘Er zijn te veel studies’. ‘Ik vind eigenlijk helemaal niks leuk’ komt op de tweede plek en ‘zorgen en vragen over geldzaken’ op plek drie. 23 Maart geef ik hierover een webinar. terug kijken

Te veel studies

Zorgen en vragen over geldzaken

Naar aanleiding van het webinar in januari, en het webinar  in februari heb ik de vraag gekregen of ik in een volgend webinar meer aandacht wil geven aan geldzaken. Dat doe ik tijdens het webinar van 23 maart 19.30-20.30.
Ook op dit blog krijg ik veel vragen over geldzaken en de artikelen over dit onderwerp worden veel gelezen (meest gelezen in 2020).
Tijdens het webinar komt o.a. aan bod:

  • De studiefinanciering in het kort
  • De aanvullende beurs
  • Toeslag voor studenten met een beperking
  • Andere inkomsten van studenten
  • Ouderbijdrage
  • Salaris na afstuderen
  • Terugbetalen studiefinanciering
  • Speciale regelingen voor Coronatijd
  • Fonds voor studenten met persoonlijke problemen
  • Tussenjaarfonds

Zelf verantwoordelijk

Als een jongere gaat studeren is hij of zij zelf verantwoordelijk voor een aantal regelzaken. Zo kan hij of zij zelf een studielening afsluiten, bijvoorbeeld. Ook als de student nog geen 18 is. Een aantal andere dingen veranderen na de achttiende verjaardag.

Te veel studies

 

Te veel studies om uit te kiezen, het verhaal van Thijs

Een andere vraag die ik veel heb gekregen is: wat kan een studiekiezer doen als er voor zijn of haar gevoel te veel studies zijn om uit te kiezen. Leer de verhalen van Thijs en Saranke, die ze graag toelichten tijdens het webinar. Fijn dat er ook studenten meedoen die hun ervaringen willen delen.

Profielkeuze en testjes op school

Thijs: Ik ben begonnen met mijn studiekeuze in vwo4. We hadden net met veel moeite ons profiel uitgezocht en in de eerste maand van het nieuwe schooljaar kregen we te horen dat het heel belangrijk was dat wij snel begonnen met onze studiekeuze. Meteen de goede studie kiezen was essentieel, omdat er een beetje van je verwacht werd (en nog steeds wordt) dat het in één keer goed gaat. We werden in een mentorles door de decaan van het vwo bekend gemaakt met een studiekeuzeprogramma. Er werd van ons verwacht dat wij tijd staken in het invullen van vragenlijsten en het doorlezen van studieprogramma’s. Als de ‘brave’ leerling die ik was, heb ik hier dus het minimale aan besteed. Het probleem was ook dat er gewoon bijzonder veel studies waren om uit te kiezen. Het enige wat ik wist was dat ik een studie in de richting van scheikunde/biologie wilde doen. Het studiekeuzeprogramma in kwestie deed hier vrij weinig mee en raadde me dingen aan als technische wiskunde (aan een leerling die met moeite een 5 stond voor Wiskunde B). Dus tot zoverre geen succes.

Lijst van meer dan twintig studies. Te veel studies die overbleven

In de vijfde klas werd er vanuit gegaan dat we zelf aan het studiekeuzeprogramma gingen sleutelen. We kregen nog af en toe de kans om in mentoruurtjes er aan te zitten en zelfs vragen te stellen aan de decaan en de mentor. Het was in een van deze uurtjes dat er gevraagd werd om een lijstje te maken van studies. Toen kwam ik op meer dan twintig mogelijke studies. Maar die lijst moest natuurlijk veel korter worden.

Toevallige vondst

Toevallig zag ik een reclame voor de open dag van de Universiteit van Wageningen, nog specifieker, de bacheloroleiding Biotechnologie. Ik heb toen snel opgezocht wat het inhield en was meteen veel enthousiaster voor deze studie dan voor de studies die op mijn lijstje stonden. Dit was niet zo’n voor de hand liggende studie, hij stond ook niet op mijn lijst… maar ik was wel blij dat ik dit ontdekte. Thuisgekomen heb ik mijn ouders gevraagd of we naar de open dag konden. Mijn ouders waren niet zoveel bezig met de vervolgstudie als ik was, maar ze waren wel altijd bereid om met me te praten over de overwegingen en de stappen die ik wilde nemen. Ze wilden me wel naar de open dag brengen zodat ik kon kijken.

Thijs

Te veel studies: vergelijken van opleidingen

In de tussentijd was ik op de TU Delft geweest. Dit was onderdeel van het school-studiekeuze traject. De school had een studiedag georganiseerd waar meerdere studenten van verscheidende studies langskwamen om een kort verhaaltje te vertellen over die studie. Maar op de open dag had ik eindelijk een klik met twee studies: Biotechnologie en haar zusterstudie, Moleculaire Levenswetenschappen. Terug in de auto heb ik mijn ouders de oren van het hoofd gepraat over deze studies. Alles wat me nog restte was een keuze maken tussen de twee. In vwo6 was het simpel: ik schreef me in december in voor de opleiding en kon me volledig richten op mijn eindexamens. Richting mei werd het tijd om de praktische dingen te regelen voor mijn studie: kamer, lening bij DUO, OV aanvragen, meubels, introdagen inschrijven, noem het maar op. Gelukkig hebben mijn ouders me ook hierin behoorlijk geholpen door te helpen structureren en me te helpen Marktplaats af te struinen. Na mijn eindexamens was het dus een kwestie van een kamer zoeken en beginnen met studeren!

Overweldigend veel informatie, te veel studies om uit te kiezen

Wat ik wel jammer vind aan mijn studiekeuzeproces is dat ik door de overweldigende hoeveelheid informatie over studies ik daadwerkelijk maar drie studies van dichtbij heb gezien. Ik kon pas een beeld vormen toen ik meer richting had gekregen. Ik druk studiekiezers dan ook op het hart om met een breed perspectief te beginnen: waar bieden ze een aantal studies aan die je interessant vind? Of eerst: wat vind je interessant? Ga kijken op zoveel mogelijk open dagen om zo de goede studie te vinden.

Vergelijk ook universiteit en hogeschool met elkaar

Als laatste heb ik nog een klein stukje advies: limiteer jezelf niet tot het hoogst mogelijke niveau wat je met jouw studie kan doen. Op mijn middelbare school werd er vanuit gegaan dat een vwo student sowieso naar de universiteit zou gaan en een havo student naar het hbo. Dit was jammer, want ik ben er later achter gekomen dat op het hbo er een heel aantal studies zijn die ik zeker interessant had gevonden waar ik niet beter naar heb kunnen kijken. Het is geen teken van schande of zwakte om “een niveau lager” te kijken. 

Ik vond bijna alles wel interessant… het verhaal van Saranke

Saranke: ‘Ik vond het zelf erg lastig om een studiekeuze te maken aangezien ik bijna alles wel interessant vond. Mijn ouders beïnvloedden me bij enkele studies waarvan ze dachten dat de banenkans heel laag zou zijn (Kunst academie, filosofie). Daarnaast twijfelde ik ook tussen meer sociale en science studies, studie richting wiskunde, natuurkunde, scheikunde of biologie dus. Hierbij hielpen mijn ouders me met nadenken over wat ik zoek in een studie’.

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon en glimlachen

Saranke

Zo definitief is een studiekeuze niet

‘Verder gaven mijn ouders mij erg de ruimte om van alles uit te zoeken. En ze gaven me het zelfvertrouwen dat ik als ik iets wil, dat ook wel zal bereiken. Ook al is het soms met een omweg. Zo kun je ook nog allerlei richtingen in gaan.  Zo definitief is de studiekeuze niet, zolang je maar blij bent met waar je op dat moment bent. Uiteindelijk was mijn eerste keuze Biologie en mijn tweede keuze Industrieel Ontwerpen. Ik heb voor Biologie gekozen. Biologie zou ik niet zo direct uit mezelf, zelfstandig, verder oppakken. Hier zou ik me niet zonder ondersteuning van een studie inverdiepen. En kleine dingen ontwerpen kan ik wel vanuit mezelf. En dat doe ik ook wel. Ik ben nog steeds geïnteresseerd in ontwerpen. Ik ben dan ook aan het kijken hoe ik Biologie met ontwerpen of cultuur zou kunnen combineren (biomimicry of ethnobotany bijvoorbeeld)’. 

Te veel studies

Mijn kind vindt niks leuk

Ouders verzuchten ook wel eens dat hun kind niks leuk vindt. Dat is inderdaad bijzonder lastig. Tijdens het webinar geef ik u tips waarmee u uw zoon of dochter kunt helpen te ontdekken wat misschien toch, onbewust, de moeite waard is om je nader in te verdiepen in het studiekeuzeproces. Onderwerpen die ik ga bespreken:

  • Vond uw kind toen hij of zij heel jong was een bepaald thema interessant? Wat kun je met interessegebieden?
  • Ging hij graag naar het bos, of was hij dol op knutselen? Of TV kijken? Je passie in je vroege jeugd kan de basis zijn voor studiekeuze.
  • Welke vragen kun je stellen aan een kind dat voortdurend Netflixt? Welke serie spreekt je aan en waarom?
  • Wat zoekt uw kind in dat voortdurend gamen? Wat levert het gamen op? Wat zoek je in dat gamen?
  • Welke fantasieën heeft uw kind? En hoe kan dat helpen? Wat zou je doen als alles zou kunnen?

Tussenjaar

En voor leerlingen die echt niet kunnen kiezen, is het misschien een idee eens te kijken of een tussenjaar zinvol is. Er zijn goede tussenjaarprogramma’s die kunnen helpen tot een goede studiekeuze te komen.

Studiekeuzecoach hbo

Mevrouw Tülay Dalmis, studiekeuzecoach op een hogeschool, zal ook tips geven vanuit haar praktijkervaringen met studiekeuze.

De volgende webinars zijn op

Hermien Miltenburg

Oudervoorlichter bij Wageningen University & Research

Er zijn 4 reacties.

  1. Door: Erik Van de Waeter · 21-03-2021 om 18:29

    Waarom wordt dit georganiseerd midden in een toetsweek?

    1. Wat een pech dat je net toetsweek hebt. Er is elke maand een webinar en de data worden afgestemd met schooldecanen en de studenten die meedoen en de collega’s van de techniek moeten natuurlijk ook kunnen. De volgende webinars zijn 21 april en 25 mei. En succes met je toetsen.

  2. Door: Willy Loupatty · 10-03-2021 om 21:44

    ik wil me graag aanmelden voor deze webinar (23 maart) maar zie niet hoe dit te doen.
    Ik hoor graag

    1. Dag Willy, fijn dat je meedoet. Aanmelden kan via deze link: https://channel.royalcast.com/wur/#!/wur/20210323_1

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.