Webinar over leren van de “verkeerde” studiekeuze

Door: Hermien Miltenburg · 8 januari 2021
Categorie: Studiekeuze

Helaas ontdekken nogal wat jongvolwassenen in hun eerste studiejaar dat ze een verkeerde studiekeuze hebben gemaakt. Een ramp? Dat hoeft niet. Toch is het belangrijk een “verkeerde” keuze te voorkomen. De ervaringen van andere studenten kunnen hierbij helpen. Webinar over leren van de “verkeerde” studiekeuze. Aanmelden.Webinar 'leren van de verkeerde studiekeuze'

Informatie over studiekeuze en studeren

Op 28 januari om 19.30-20.30 geef ik, samen met twee studenten, een webinar over studiekeuze en studeren op een hbo of universiteit. We geven ook enige informatie over geldzaken en studiefinanciering en over een tussenjaar. We geven u brede informatie over hoe u uw kind een handje kunt helpen om tot een goede studiekeuze te komen. Want natuurlijk is het fijn als uw kind meteen de goede keuze maakt. Een verkeerde studiekeuze moet je proberen te voorkomen.
Toch kiezen nogal wat jongeren “verkeerd”. Dit is lang niet altijd een ramp. Want ook van een “verkeerde” studiekeuze kun je leren. Madelief en Merel delen tijdens het webinar hun persoonlijke ervaringen. Het webinar gaat niet over een speciale opleiding of instituut.
We richten ons op ouders maar uiteraard zijn studiekiezers en studenten ook welkom. Er is gelegenheid voor het stellen van vragen. De presentatie, met verdiepende links, wordt op verzoek achteraf toegezonden.

Webinar leren van de "verkeerde" studiekeuze

Madelief

Webinar over leren van de “verkeerde studiekeuze” : Madelief aan het woord

Ik heb in Hilversum op de havo gezeten. Op het Comenius College. Eigenlijk heb ik achteraf mijn studiekeuze te snel gemaakt. Mijn tweelingzus en ik waren ook de eersten uit ons gezin die gingen studeren. Mijn ouders wisten eigenlijk nog niet zo heel goed wat er allemaal kwam kijken bij studiekeuze. De dichtsbijzijnde hogeschool was Hogeschool Utrecht. Ik wist dat ik ‘iets met mensen’ wou doen. De keuze leek makkelijk: Human Resources Management in Utrecht. Appeltje eitje, dacht ik. Maar wat viel dat tegen’.

Tegenvallers en meer ontdekken over mezelf

‘Misschien had ik meer meeloopdagen moeten volgen of meer contact moeten hebben met ouderejaars studenten… Maar dat is achteraf… In het hbo maak je al snel kennis met de praktijk, en die praktijk viel me tegen. Dat was wel een hele openbaring. Stiekem was ik wel een beetje jaloers op mijn tweelingzus. Zij had gekozen voor een bachelor op de universiteit. Ook iets binnen het interessegebied ‘werken met mensen’. Dat leek me achteraf veel beter voor mij’.

Met hbo propedeuse naar de universiteit

‘Ik haalde alle 60 studiepunten die ik moest halen en had daarmee ook mijn hbo propedeuse op zak. Ik begon steeds meer te voelen voor een brede bacheloropleiding op de universiteit. De meest logische toegang tot de universiteit is een vwo diploma. Er zijn ook nogal wat studenten die het hbo af ronden en die daarna een universitaire master gaan doen. Maar ik wou proberen met een hbo propedeuse naar de universiteit te gaan. Meestal moet je daar dan één of meer vwo certificaten naast halen. Maar voor de universitaire bachelor die ik op het oog had, hoefde dat niet. Ik heb wel goed nagedacht over het verschil tussen hbo en universiteit’.

Webinar over leren van de “verkeerde” studiekeuze

‘Van mijn “verkeerde” studiekeuze heb ik geleerd dat het beter bij me past om eerst breed te kijken en daarna meer te ‘trechteren’. Dat is ook de tip die ik studiekiezers en ouders geef. Weet je welk interessegebied je interessant vindt? Ga van daaruit zoeken en leer jezelf kennen. Waar krijg je energie van? Waar ben je goed in? Ga van daar uit preciezer zoeken.
Kies niet ‘zomaar’ een hogeschool of universiteit in de buurt maar neem de tijd echt te zoeken naar iets dat bij je past. Omdat er zoveel keuze is weet je niet zo goed waar je aan moet beginnen. Daarom moet je studiekeuze ook een beetje systematisch aanpakken. Tijdens het webinar van 28 januari vertel ik daar graag meer over’.

Hoe het verder ging met Madelief?

Madelief rondde haar bacheloropleiding in drie jaar af. Ze heeft toen twee tussenjaren gehad en daarna heeft ze een universitaire master gedaan. Nu werkt ze bij Septemberadvies en geeft studiekeuzetrainingen en begeleidt leerlingen bij hun studiekeuze. Tijdens het webinar vertelt ze graag meer over haar studiekeuzeproces, haar studie en haar werk.

De studiekeuze van Merel

“Ik heb veel tijd besteed aan mijn studiekeuze. Ik ben naar heel wat universiteiten gaan kijken. En na lang denken en zoeken wist ik het: Biotechnologie. Dat ging hartstikke goed. Ik haalde al mijn studiepunten. Maar toch ‘knaagde’ er iets. Dat had eigenlijk met twee dingen te maken: Ik twijfelde over het niveau en de inhoud van mijn keuze”.

Webinar leren van de "verkeerde" studiekeuze

Webinar over leren van de “verkeerde” studiekeuze: Nadenken over je niveau

‘Ik zat op het vwo en dat ging hartstikke goed. Voor mij was het logisch dat ik dan naar de universiteit zou gaan. Maar was dat eigenlijk wel zo logisch? Toen ik eenmaal studeerde, realiseerde ik me dat ik een heel stuk van mijn studiemogelijkheden niet had onderzocht. Ik ben nooit op het hbo gaan kijken. Dat heb ik toen alsnog gedaan. Maar ik ontdekte tijdens de Open Dag  dat dit niveau toch niet zo bij me paste. Ik wou toch meer ‘de diepte in’, meer theorie. Mijn keuze voor een universitaire bachelor was goed. Gelukkig.’

Maar wel een andere inhoud…

‘Op zich vond ik de inhoud van mijn studie oké. Maar ik ontdekte ook dat ik verwante vakken eigenlijk interessanter vond. Op de middelbare school is het toch lastig echt zicht te krijgen op wat er allemaal kan binnen een bepaald vakgebied. Dat ontdek je eigenlijk pas tijdens je studie. In je eerste studiejaar volg je vooral basisvakken die eigenlijk passen bij meerdere studies binnen een vakgebied, want er zijn studies die best veel op elkaar lijken. Je doet daarnaast wat verdiepende vakken die breed bij het vakgebied horen. Enfin.. ik maakte kennis met vakken die te maken hadden met de techniek achter voedingsmiddelen. En dat vond ik veel interessanter.’

Eerste studiejaar afgerond en daarna geswitcht

‘Ik heb mijn eerste studiejaar afgerond en ben daarna van studie veranderd. Ik ben ‘Foodtechnology’ gaan studeren. Dat kon op dezelfde universiteit. En omdat bijna alle vakken van de studie ‘Foodtechnology’ hetzelfde waren als van biotechnologie kon ik probleemloos overstappen. Ik ben toen meteen naar het tweede studiejaar gegaan maar moest nog ongeveer vier maanden inhalen. Dat is niet erg natuurlijk. Ik heb geleerd van mijn “verkeerde” studiekeuze en zit nu helemaal op mijn plek’.

Decanen aan het woord

De decanen Rolf Nijman en Jaqueline van Houten herkennen zich in de verhalen van Merel en Madelief. ‘Jammer dat de rol van de decaan soms zo onderschat wordt’, zegt Rolf. ‘Juist in Coronatijd kunnen we veel doen voor ouders en studiekiezers‘. Wat dan? Tijdens het webinar vertellen ze meer over de rol van de schooldecaan. Helaas kunnen Rolf en Jaqueline dit stukje alleen zelf verwoorden als de lockdown versoepeld is, want anders zijn er teveel mensen in de studio. Moeten we ons aan de huidige maatregelen houden, dan neem ik dit stukje voor mijn rekening en vertel graag meer over wat schooldecanen kunnen doen. In de woorden van Rolf en Jaqueline…

studiekeuze in coronatijd

Eerstejaars die zich vergist hebben… webinar over de “verkeerde” studiekeuze

Ieder jaar concludeert een deel van de eerstejaars studenten dat ze toch de verkeerde keuze hebben gemaakt.

  • Soms moet je dan nog wat doorzetten…
  • Soms is het slim naar verwante studies te kijken waar je probleemloos naar kunt overstappen, zoals Merel deed.
  • Ook kan het zijn dat een student moet concluderen dat het echt een helemaal foute keuze was. Dan is het slim om vóór 1 februari te stoppen. Dat is financieel gunstiger. En het geeft studenten de tijd om na te denken over wat er verkeerd ging. En wat slim is om in het nieuwe studiejaar te gaan doen. Een andere studie op hetzelfde instituut? Dezelfde studie op een ander instituut of een jaar niet studeren? Ook deze eerstejaars en hun ouders zijn welkom tijdens dit webinar.

Corona en Bindend Studieadvies

Op 10 februari om 19.30 is er opnieuw een webinar aanmelden. het thema van dit webinar is: Je eigen weg vinden, zoeken wat écht bij je past. Pleun, Dianne en Tim vertellen hun verhaal.

Hermien Miltenburg

Hermien Miltenburg

Oudervoorlichter bij Wageningen University & Research

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.