6 augustus 2017 | Categorie: Studiekeuze

Denkfout maken bij studiekeuze?

Door Hermien Miltenburg

Oudervoorlichter bij Wageningen University & Research...

Een denkfout is zó gemaakt. Soms zit je zó vast in een bepaalde richting, dat het lastig is om zaken van een andere kant te bekijken. Dat overkomt ook jongvolwassenen die bezig zijn met hun studiekeuze. Ik herkende wel een paar denkfouten die coach Pedro Dubislav van Kickstart Coaching noemt. Hij gebruikt soms moeilijke woorden in de titels, maar de voorbeelden die hij noemt herken ik uit de praktijk. Herkent u ook een denkfout bij uw zoon of dochter? Slim om er eens over te praten.

een denkfout is zó gemaakt

vijf wezenlijke vragen bij studiekeuze, Marinka Kuijpers

Vijf denkfouten die je keuzes kunnen beïnvloeden, artikel van coach Pedro

Mensen zijn rationele wezens. Elke dag maken we duizenden rationele beslissingen. Dit begint ‘s ochtends al bij de keuze voor een ontbijt tot aan de keuze voor een studie die echt bij je past. Kies ik vandaag voor een boterham met kaas of toch liever voor yoghurt met muesli en vers fruit? En past de studie sociologie nu echt wel zo goed bij mij? Of wil ik later toch liever in een hotel werken en kies ik dus voor de studie Hogere Hotelschool?

Wat is dat dan, een denkfout?

Uit onderzoek blijkt dat je allerlei denkfouten maakt tijdens het kiezen. Een denkfout, ook wel cognitieve fout of cognitieve bias, is een irrationele en of een onjuiste gedachtegang of redenering. Je trekt een foute conclusie over iets. Dit kan je bewust of onbewust doen. Zo’n denkfout kan ook voorkomen bij een keuze voor een studie.

Denkfout 1 – Confirmation bias

Dit houdt in dat iemand alleen informatie zoekt, die zijn of haar opvatting over iets ondersteunt. Dus wanneer jij denkt dat de studie bedrijfskunde goed bij jou past, dan zoek je alleen naar informatie die dat bevestigt. Daarnaast negeer je de (negatieve) informatie over de studie die ervoor kan zorgen dat je toch niet moet kiezen voor de studie.

Denkfout 2 – Het bandwagon effect

Hoe meer mensen een bepaalde mening hebben, hoe groter de kans is dat jij die mening overneemt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de situatie dat veel mensen in jouw omgeving zeggen dat de studie geneeskunde goed bij jou past. Hierdoor kan je studiekeuze worden beïnvloed, hetgeen ervoor zorgt dat jij je focust op de studie geneeskunde, zonder dat je echt goed bij jezelf bent nagegaan of die studie wel bij je past.

Welke studies zijn er?

ouder en aanstaande student oriënteren zich op een Open Dag

Denkfout 3 – Overconfidence

We laten het na om harder ons best te doen voor het maken van een goede beslissing, omdat we volop vertrouwen op de informatie die we al hebben en op onze eigen kennis. Je overschat je eigen kennis en of kunnen, waardoor je niet meer verder zoekt naar alternatieven. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan iemand die vol vertrouwen zegt dat hij voldoet aan de zware toelatingseisen voor het conservatorium in Amsterdam en dus stopt met zoeken naar een alternatieve studie, want hij is ervan overtuigd dat hij zal worden aangenomen op het conservatorium.

Denkfout 4 – Onderwaardering

Dit is een denkfout waarbij iemand positieve informatie wegfiltert en alleen negatieve informatie over zijn of haar prestaties of kwaliteiten serieus neemt. Dit zou ertoe kunnen leiden dat iemand een studie onder zijn of haar niveau gaat volgen.

Denkfout 5 – Het struisvogel effect

Ook wel bekend als: “je kop in het zand steken”. Als je niet weet wat je moet studeren en je hebt ook geen idee hoe je erachter gaat komen, dan doe je gewoon alsof je geen studiekeuze hoeft te maken. Je doet alsof het probleem, of de keuze voor een studie, er niet is.

Tot slot

Denkfouten beïnvloeden dus bewust of onbewust de manier waarop je een keuze maakt. Dit geldt dus ook bij het kiezen van studie. Het is handig om ervoor te zorgen dat je bovenstaande denkfouten kan herkennen bij jezelf, dat je hier bewust van bent en er tegenin kan gaan. Ga bij jezelf eens na of je keuzes maakt aan de hand van een van bovenstaande denkfouten. En, herken je er eentje bij jezelf?

de decaan als vraagbaak

De decaan als vraagbaak

Studiekeuzecoaches als Pedro kunnen een goede hulp zijn voor leerlingen bij het maken van studiekeuzes. De decaan van de school van uw kind kent er vele. Hij of zij kan adviseren als u denkt dat uw kind extra professionele ondersteuning nodig heeft bij studiekeuze. Heeft u ervaringen met studiekeuzecoaches of bent u een studiekeuzecoach? Misschien wilt u dan ook eens iets schrijven voor dit blog?

Meer weten over advies geven aan uw kind bij studiekeuze en studeren?

Wij geven regelmatig weblezingen over studiekeuze en succesvol studeren. Die kunt u volgen op uw eigen PC. Er zijn geen verplichtingen aan verbonden. Opgeven kan via onderstaand invulformulier of door een mailtje te sturen naar hermien.miltenburg@wur.nl. U kunt ook de link volgen, even voor aanvang van de weblezing.

  • 23 augustus, 19.30-20.00 beginnen aan de studie. Hoe kunt u uw zoon of dochter ondersteunen? Hoe belangrijk is de introductieperiode? (Helaas moeten we de weblezing verplaatsen naar een andere datum, zie www.wur.nl/ouders)
  • 3 oktober, 19.30-20.00 weblezing voor ouders over hoe een student zijn weg vindt in een studentenstad. (link)

U kunt mij ook bellen tijdens het studiepuntenspreekuur 0317484455, mailen kan natuurlijk ook hermien.miltenburg@wur.nl

Meer over de rol van ouders bij studiekeuze

Door Hermien Miltenburg

Oudervoorlichter bij Wageningen University & Research

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.