26 november 2020 | Categorie: Studiekeuze

Vragen stellen aan studenten. Slim in Coronatijd

Studiekeuze is een heel proces dat veel tijd en inzet kost van de studiekiezers. Het is belangrijk dat ouders hier en handje bij helpen. De studiekiezer moet zijn eigen weg vinden. Maar als ouder kun je wel tips geven. Een slimme tip: ‘ga eens vragen stellen aan studenten’.

vragen stellen aan studenten

Dit is een foto van een ‘gewone’ fysieke Open Dag. Een scholier en zijn moeder stellen vragen over zijn boeken aan en student. Helaas dat dat nu niet op deze manier. Maar hoe dan wel?

Vragen stellen aan studenten op de Open Dag

Op ‘gewone’ Open Dagen zijn er altijd veel studenten aanwezig. Dat is niet zonder reden. Scholieren vinden het heel fijn met studenten te praten.  Je merkt dat ze nog wel eens te verlegen zijn om vragen aan rondlopende docenten te stellen. Maar de afstand tot studenten is een stuk kleiner. Dat durven de meeste jongeren wél.

Hoe is de studie die je zélf studeert?

‘Officiële’ voorlichters en docenten kunnen natuurlijk alles over de opbouw en de inhoud van een studie vertellen. En dat is zeker ook belangrijk. Maar hoe ervaar je de studie als student? Precies om deze reden laat ik op ouderavonden en in webinars ook studenten praten over hun ervaringen met studeren. En scholieren kunnen dan echt van alles vragen aan de studenten. Scholieren voelen minder afstand tot studenten. Het zijn immers bijna leeftijdsgenoten… Over een paar jaar ben je dat zelf.

Hoe is de sfeer?

Scholieren willen weten hoe het nu is, dat dagelijkse leven en studeren als student. Veel vragen hebben te maken met de sfeer op de universiteit of hogeschool. En inderdaad dat is heel belangrijk. Je moet je als student goed voelen bij het onderwerp van je studie, maar je moet je ook goed voelen bij je medestudenten en docenten. Pas je bij deze mensen? Je moet er immers een paar jaar mee optrekken? En ga je op kamers? Denk je dat je kunt wennen aan deze stad? En dat je het leuk gaat hebben als student?

Vragen stellen aan studenten in Coronatijd

Hogescholen en universiteiten doen hun best om scholieren toch in contact te brengen met studenten. Enkele voorbeelden:

• Op Open Dagen zijn er chatmogelijkheden met studenten
  • Er zijn online meeloopdagen, je ‘loopt’ dan een dagje mee met een student om te ervaren hoe de studie is
  • Op de opleidingspagina’s staan contactformulieren om een telefoongesprek, e-mail gesprek of chat met een student aan te vragen
  • Er worden video’s gemaakt waarin studenten vertellen over hun studie of het studentenleven. Vaak wordt er dan ook een mailadres gegeven
  • Er zijn verschillende facebookgroepen. Die zijn vooral bedoeld voor scholieren en studenten. Er is ook een facebookgroep voor ouders
  • Ook kunnen middelbare school decanen scholieren in contact brengen met oud-leerlingen. Ook een manier om eens meer te weten te komen over een studie die je wel wat lijkt

Keuzegids en Nationale Studentenenquête

Juist omdat de mening van studenten zo belangrijk is wordt in principe elk jaar aan studenten gevraagd hoe ze denken over hun opleiding. Helaas is ook dit nu in het Coronajaar weer anders. Maar de gegevens van voorgaande jaren zijn zeker ook nu nog belangrijk. Vandaag verschijnt de Keuzegids bachelors waarin deze studentoordelen te lezen zijn. Deze studentoordelen gaan onder andere over: Hoe is de begeleiding? Hoe zijn de docenten? Hoe is de voorbereiding op de arbeidsmarkt? Hoe zijn de studiefaciliteiten?
De uitkomst van deze studentenenquête vind je ook op www.studiekeuze123.nl.

Gaan studeren? Maar wat dan?

Vragen aan studenten van de Radboud Universiteit tijdens live Q&A sessies

Radboud: De aanmeldingen van live Q&A sessies met Radboud Universiteit studenten zijn geopend.  Scholieren kunnen vanaf hun laptop kennismaken met de studenten en live vragen sturen. Tijdens live Q&A sessies vertellen studenten van de Radboud Universiteit meer over het studentenleven, het maken van een studiekeuze, het doen van onderzoek en nog veel meer. Je zoon of dochter kan zich aanmelden en al hun/ zijn/haar vragen online stellen in de chat. Alle vragen zijn welkom, zo vertellen de studenten graag meer over hun favoriete studentenmaaltijd, maar kunnen ze ook aangeven of ze hun studiekeuze nu op een andere manier zouden aanpakken. Op meerdere data worden er live Q&A sessies georganiseerd. Schrijf je kind nu in

Vragen stellen aan studenten tijdens een webinar over studiekeuze en studeren

Studiekiezers en ouders kunnen ook vragen stellen aan studenten tijdens het webinar over studiekeuze en studeren. Niet alle vragen kunnen tijdens het webinar worden beantwoord, maar dat antwoord komt er zeker via de mail binnen een paar dagen. Tijdens de webinars gaat het niet over een speciale hogeschool of universiteit, maar breed over alles dat te maken heeft met het hoger onderwijs. Ook studiefinanciering en andere geldzaken komen aan bod. De eerstvolgende webinars zijn op 28 januari (aanmelden) en 10 februari (aanmelden).