29 april 2021 | Categorie: Studiekeuze

Webinar Studiekeuzestripboek, interview vader en zoon

Door Hermien Miltenburg

Oudervoorlichter bij Wageningen University & Research...

Het studiekeuzestripboek is opnieuw uitgegeven. In het Studiekeuzestripboek staan de stappen die je als studiekiezer en ouder kunt maken in het studiekeuzeproces. Ik interviewde een vader en zoon hierover tijdens het webinar van 25 mei. terugkijken.

webinar studiekeuzestripboek

Meer over het Studiekeuzestripboek

Het Studiekeuzestripboek is een handig online stripboek dat u gratis en zonder verplichting kunt downloaden. Van alle stappen in het studiekeuzeproces is een tekening gemaakt. Bij elke tekening staan er ook een paar tips. De strips vertellen hoe je als studiekiezer, en ouder, alle stappen kunt zetten in het studiekeuzeproces. Het Studiekeuzestripboek is geschikt voor leerlingen die naar het mbo, het hbo of de universiteit willen. U kunt het Studiekeuzestripboek delen met wie u maar wilt.

Vader en zoon tijdens het webinar Studiekeuzestripboek

Het mooiste is het natuurlijk als ouders en studiekiezers samen kijken naar de tekeningen en de tips samen bespreken.
Vader Rolf en zoon Matts, de geïnterviewden tijdens het webinar,  hebben samen een intensief studiekeuzeproces doorgemaakt.
Aan de hand van de stappen in het Studiekeuzestripboek kijken ze terug op de periode dat Matts nog met zijn studiekeuze bezig was. Dat studiekeuzeproces ging met hobbels en bobbels. En eigenlijk is dat haast altijd zo.  Tijdens het webinar van 25 mei delen vader en zoon graag hun ervaringen.

webinar studiekeuzestripboek

Matts Nijman

Zoon Matts tijdens het webinar Studiekeuzestripboek: Goed gekozen

‘Ik heb de goede studie gekozen. Gelukkig. Ik vind mijn studie interessant en voel me echt thuis op mijn universiteit. In die zin is mijn studiekeuze soepeltjes verlopen. Maar het ging niet vanzelf.
Profielkeuze… studiekeuze… natuurlijk praatten we wel eens op school over dit soort zaken, maar over het algemeen kreeg ik toch weinig informatie op school. Ik moest het vooral hebben van de steun van mijn ouders’.

Pas in 6 vwo voelde ik de urgentie

‘Mijn eerste ‘nadenkmoment’ was op 4 vwo. Ik kreeg toen op school wat persoonlijkheidstestjes. Maar die uitkomsten klopten niet persé. Eigenlijk had ik er niet veel aan voor mijn profielkeuze. Op zich was mijn profielkeuze wel ‘een dingetje’. Voor veel studies die me wel wat leken, had je toch NG of NT nodig. En ik heb gewoon niet de genen om heel goed te zijn in natuurkunde. Ik zie het gewoon niet. Enfin, mijn profielkeuze was achter de rug. Ik heb N&G gekozen met economie en aardrijkskunde.
Na mijn profielkeuze heb ik het nadenken over mijn toekomst eigenlijk een beetje laten zitten.
Ik hoorde nog steeds heel weinig op school en was er allemaal niet zo mee bezig. De urgentie voelde ik eigenlijk pas in 6 vwo. Want toen kwamen de deadlines dichterbij: 15 januari voor de studies met decentrale selectie en 1 mei voor de andere….’

Waar vind ik informatie over studiekeuze?

‘Welke studies zijn er allemaal? Waar zijn er overal universiteiten en hoe is het daar? Wanneer zijn er Open Dagen? En wat is eigenlijk een meeloopdag? Ik realiseerde me wel dat ik zelf verantwoordelijk was voor mijn studiekeuze, maar als puber is het toch lastig daar dan echt iets mee te doen. Ik dacht vaak: dat zie ik dan wel… en toen zat ik ‘ineens’ in 6 vwo en moest er echt iets gebeuren.
De meeste jongens in mijn klas dachten eigenlijk ook zo, stelden dat nadenken ook zo’n beetje uit. Ik had bij de meisjes op school meer het gevoel dat zij al wat beter wisten wat ze later wilde gaan doen. We praatten als leerlingen onder elkaar wel over studiekeuze, maar niet zo tijdens de les’.

Mijn ouders

‘Zo’n beetje eind 5 vwo en 6 vwo begonnen mijn ouders zich te bemoeien met mijn studiekeuze. Dat was achteraf ook wel nodig, want op school gebeurde er niet zoveel. Ik wist eigenlijk niet eens wie mijn decaan was. Maar gelukkig konden mijn ouders me wat op weg helpen.
Mijn vader is schooldecaan en hij weet dus wel het een en andere over studies. Samen hebben we ook veel op studiekeuzesites gekeken zoals bijvoorbeeld Studiekeuze123.
Met mijn moeder ging ik vooral naar Open Dagen. Ze heeft geen speciale voorkennis over studies, maar dat hoefde voor mij ook niet. Ik vond het fijn om met haar na te praten over de voorlichtingspresentaties. Zo’n beetje zoals je ook na afloop over een voetbalwedstrijd praat’.

Tunnelvisie

‘Op een bepaald moment had ik in mijn hoofd dat het ‘Kunstmatige Intelligentie’ moest worden. Achteraf weet ik ook niet meer zo goed waarom, maar dat had ik in mijn kop. Enfin, om een lang verhaal kort te maken… Ik had verschillende universiteiten bezocht en de Radboud sprak me het meeste aan.
Maar helaas… ik werd niet geselecteerd. Ik voelde wel echt een klik met de Radboud. Daar zag ik mezelf wel zitten. Toen ik hoorde dat ik niet geselecteerd was, ben ik dus snel alle opleidingen op gaan zoeken op de site en wat ik bij ‘Communicatie’ las sprak me meteen heel erg aan. Toen viel het kwartje: dit was wat ik zocht. Later bleek dat ik toch mocht beginnen bij Kunstmatige Intelligentie. Er hadden zich wat aanmelders teruggetrokken.
Maar mijn keuze was gemaakt: Communicatie. ik zit nu in mijn tweede jaar en voel me als een vis in het water. Ik zit helemaal op mijn plaats’.

Vader Rolf tijdens het webinar Studiekeuzestripboek

Vader Rolf is niet alleen vader maar ook schooldecaan. Hoe kijkt hij aan tegen het studiekeuzeproces van zijn zoon Matts? En wat vindt hij van de betrokkenheid van ouders bij de studiekeuze van hun kind?

webinar studiekeuzestripboek

Rolf Nijman

Betrokkenheid van ouders lastig?

‘Ik hoor nog wel eens van collega decanen dat ze de betrokkenheid van ouders lastig vinden. Ergens kan ik dat wel begrijpen. Vooral hoog-opgeleide ouders kunnen nogal eens dwingend zijn naar hun kind. Met al te bemoeizuchtige ouders heb ik ook moeite. Ik vind dat een jongere op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo moet ontdekken wat bij hem past. Ik vind het belangrijk dat ouders vooral goed kijken naar hun kind. Dat je als ouder je kind ziet staan met al zijn eigen kenmerken. Ook al is dat misschien soms niet helemaal wat je je zou wensen. Dat heb ik zelf als vader ook voortdurend geprobeerd. Maar lastig is dat soms wél’. 

Jezelf herkennen in je kind

‘Als ouder zul je jezelf vaak herkennen in je kind. Soms is dat prettig, soms ook helemaal niet. Ik zie aan mijn kind dat hij, net als ik geïnteresseerd is in geschiedenis en cultuur. Dat vind ik mooi. Maar al lijkt je kind nog zoveel op jou als ouder… toch is hij niet hetzelfde. Misschien wil je kind wel heel andere dingen met zijn leven als die jij doet. Als ouder mag je nooit je eigen wensen en verlangens opleggen aan je kind. Je kunt en mag je kind nooit dwingen. Dat betekent een stukje ‘loslaten’. Maar aan de andere kant wil je ook dat je kind zijn weg vindt in het leven. En een goede toekomstkeuze hoort daar bij…’.

Je rol als ouder, bespreekpunt tijdens het ‘webinar Studiekeuzestripboek’

‘Ik vind dat ik als vader terughoudend moet zijn met dwingende adviezen. Maar toch geven mijn beide kinderen aan dat ik een belangrijke ‘vraagbaak’ voor ze ben. Ik probeer ze vooral bewust te laten zijn van hun intrinsieke motivatie. Van de passie die ze in zichzelf voelen voor een onderwerp of thema. Volgens mij is dat de basis voor een goede studiekeuze. En ook de basis voor studiesucces.
Soms vind ik het best lastig een goede balans te houden tussen ‘betrokkenheid tonen’ en ‘niet al te opdringerig te zijn’. Ik maak me soms zorgen over mijn zoon. Maar aan de andere kant weet ik, ook vanuit mijn ervaring als decaan, dat het vast goed komt’.

Ouders en school moeten samenwerken bij studiekeuze

‘Toen mijn zoon nog op de middelbare school zat werd ik als vader nauwelijks betrokken bij het studiekeuzeproces van mijn zoon. Er waren wel eens opdrachten, bijvoorbeeld wat flauwe opdrachten waarin mijn zoon zich voor moest stellen aan mij. Nou, na drie keer wist ik dat ook wel. Het ging niet verder dan ‘ik ben je zoon en ik zit op voetbal’. Mijn zoon zag de decaan maar zelden. Hij was niet zo tevreden over de begeleiding van de decaan die hij op school kreeg. Op sommige scholen houden mentoren dan intensief contact met studiekiezers en hun ouders. Maar ook dat gebeurde niet. Dat vind ik wel een gemiste kans. Als school én als ouder moet je je kind serieus nemen, goed naar hem luisteren, hem zien staan. Je moet als decaan geloven in je leerling, als vader geloven in je kind. Achteraf vond ik het een mooie ervaring met mijn zoon mee te kijken naar de stappen die hij zette om tot een studiekeuze te komen. En gelukkig bleek zijn weg, met hobbels, de goede’.

Meer over het webinar Studiekeuzestripboek

25 mei om 19.30 kijken vader Rolf en zoon Matts gezamenlijk terug op het studiekeuzeproces. Dat doen ze door de stappen in het studiekeuzeproces zoals die in het Studiekeuzestripboek staan samen te bespreken.

Stap voor stap bekijken we de afbeeldingen en de tips van het Studiekeuzetripboek. Ouders en studiekiezers krijgen ook ‘opdrachten’ om samen te bespreken op een rustig moment.

Het webinar is bedoeld voor studiekiezers die naar een mbo, hbo of universiteit willen en hun ouders. Na afloop kunt u de presentatie aanvragen. De presentatie én het Studiekeuzestripboek kunnen vrij gedeeld worden. aanmelden.

Door Hermien Miltenburg

Oudervoorlichter bij Wageningen University & Research

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.