24 januari 2024 | Categorie: Studiekeuze

Welke manier van leren past bij je?

Hoe studeer je het beste? Welke manier van leren past bij je? Kijk bij studiekeuze niet alleen naar WAT je gaat studeren, maar ook naar HOE je graag leert.

Hoe leer je het beste? Welke manier van leren past bij je?

Welke manier van leren past bij je? Veel achter de computer zitten? Lange teksten lezen? Creatief zijn of juist dingen ‘doen’?

Welke manier van leren past bij je?

Het gaat niet alleen om de inhoud van de studie. Bij studiekeuze moet je je ook afvragen hoe je het liefste dingen leert. Niet iedereen is goed in het lezen van dikke boeken of dagen achter de computer zitten. Gelukkig valt er veel te kiezen. Op een open dag en zeker op een meeloopdag kan een studiekiezer ontdekken hoe de studiepunten gehaald worden. En hoe de lessen, werkgroepen en colleges worden georganiseerd.

Welke manier van leren past bij je? Op de middelbare school heeft de leerling dit al ervaren

Als studiekiezer ben je natuurlijk geen onbeschreven blaadje. Je hebt al best veel geleerd over jezelf en hoe je het beste leert. Neem deze ervaring mee in je studiekeuze. Of doe er iets mee meteen na je middelbare school of studie, zoals Micha. Hij heeft een bedrijf opgericht juist vanuit zijn ervaring dat dikke boeken niets voor hem zijn.

Eigen bedrijf opgericht

Micha Proper merkte dat het leren uit schoolboeken hem niet makkelijk afging toen hij op de middelbare school zat. Hij vond het lastig om langere tijd te focussen op lange stukken tekst en raakte snel afgeleid. Daarom ging hij op zoek naar een oplossing waardoor hij wél zijn examens zou halen, en hij vond dat in uitlegvideo’s. Om anderen te helpen die zich in een zelfde situatie bevinden, besloot hij vervolgens om er zijn werk van te maken. Het resultaat is Digistudies. Lees zijn verhaal hieronder…

Wat is Digistudies?

‘Ik heb digistudies opgericht. Digistudies is een online educatieplatform dat uitlegvideo’s aanbiedt voor alle onderwijsniveaus van de middelbare school. Het is geen vervanging van de schoolboeken, maar je kunt het zien als een toegankelijke online examentraining, als toevoeging op het bestaande lesmateriaal. Examentrainingen zijn de laatste jaren razend populair, maar vaak ook verschrikkelijk prijzig. Wij proberen om de prijzen zo laag mogelijk te houden, zodat ons materiaal toegankelijk is voor iedereen’.

Leren met video’s

‘Het begon allemaal met uitlegvideo’s, maar inmiddels hebben we meer producten die scholieren kunnen gebruiken als extra leermiddel. Zo is onlangs Digi-oefening ontwikkeld: een educatietool waarmee leerlingen gemakkelijk kunnen oefenen met oude examens. Zo kunnen ze erachter komen of ze de lesstof echt goed begrijpen en waar ze toch nog iets meer tijd en aandacht aan moeten besteden. We hebben geleerd dat het belangrijk is voor scholieren om actief met de lesstof om te gaan. Daarom hebben we deze vorm van interactie toegevoegd.’

Micha Proper

Welke manier van leren past bij je? En doe daar iets mee

Het mooie van het verhaal van Micha  is dat hij vanuit zijn eigen ervaring heeft gehandeld. Hij ervaarde dat een bepaalde manier van leren niet bij hem paste. En hij zocht een andere manier van leren. Voor zichzelf en ook voor anderen.
Heeft je kind (of heb jij) dezelfde ervaring als Mischa? Dat lange tijd focussen of lange teksten lezen je eigenlijk niet zo goed ligt? Zoek naar een studieplek waar ze je op een andere manier begeleiden. En misschien is dat een mooie inspiratie om daar, net als Mischa, een keer je voordeel mee te doen.

Extra ondersteuning nodig?

Mischa: ‘Digistudies is voor iedereen die moeite heeft met leren uit boeken of ervoor open staat om andere leermethoden te proberen. Het kan een oplossing zijn voor scholieren die last hebben van dyslexie of concentratieproblemen, zoals bijvoorbeeld AD(H)D.’

Natuurlijk zijn er nog veel meer materialen en  leermethodieken voor mensen die extra ondersteuning nodig hebben. Maar het mooie van Micha vind ik dat, toen hij ontdekte dat hij liever anders leerde, van deze belemmering juist een voordeel heeft gemaakt: een mooi eigen bedrijf opgericht!