17 oktober 2019 | Categorie: Studeren

Bij studiekeuze zegt een schoolvak niet alles

Studiekiezers denken soms: ik ben goed in wiskunde dus laat ik maar iets gaan studeren met veel wiskunde erin. ‘Bij studiekeuze zegt een schoolvak niet alles’, zegt Myrthe. ‘Ik ben gezakt op biologie en doe nu bos- en natuurbeheer. Een studie met veel biologie. En het gaat hartstikke goed’

Myrthe Bouma

Biologie studeren of toch niet? Bij studiekeuze zegt een schoolvak niet alles

Myrthe Bouma is nu derdejaars student bos- en natuurbeheer. ‘Als je ergens niet goed in bent, dan betekent dat nog niet dat je dat niet kunt studeren. Middelbare school cijfers zeggen niet alles. Ik vond biologie interessant en wilde dat gaan studeren, dacht ik. Maar juist op biologie ben ik gezakt voor mijn vwo diploma. En ook op natuurkunde. Moest is mijn studiekeuze gaan heroverwegen?

Passie voor de natuur

‘Maar mijn passie is echt de natuur. Daar wil ik écht iets mee doen. Ondanks mijn slechte middelbare school prestaties bleef ik de bossen en natuurgebieden heel interessant vinden. Vanuit biologie ben ik toen verder gaan kijken naar onderdelen van biologie die me misschien meer interesseerden. En zo kwam ik bij bos- en natuurbeheer uit. Toen ik mijn vwo diploma eenmaal op zak had ben ik toen, met de nodige onzekerheid, toch aan een ‘biologische’ opleiding begonnen. Maar een opleiding die niet de hele biologie omvat maar juist dat stukje waar mijn passie ligt’.

Eerste jaar, basisvakken

‘In mijn eerste studiejaar kreeg ik vooral basisvakken: statistiek, natuurkunde, wiskunde. Niet mijn favorieten. In de zomer moest ik ook een paar van deze vakken herkansen. Dat betekende dat ik veel zelfstudie moest doen en opnieuw een tentamen moest maken. Maar ik had dat er voor over’.

Bij studiekeuze zegt een schoolvak niet alles

‘Het gaat nu hartstikke goed met mijn studie. Statistiek vind ik nog steeds lastig. En ik moest daar heel hard voor blokken. En ook voor wiskunde moest ik hard werken om een 7 te halen. Maar toen ik steeds meer vakken kreeg die met de inhoud van mijn studie te maken hadden vlogen mijn cijfers omhoog. Voor die vakken heb ik meestal een 8 of een 9. Ik hoefde daar niet eens zoveel moeite voor te doen. Daardoor voelde ik dat ik goed op mijn plek zat’.

Ik had geen goede cijfers op het vwo. En bij de studiekeuzecheck kreeg ik ook een negatief advies. Maar omdat ik me voor 1 mei had aangemeld mocht ik toch aan de opleiding beginnen. En omdat dit echt was wat ik wilde, kon ik er ook gemotiveerd en hard voor werken, Noortje

Motivatie is kernbegrip

‘Mijn motivatie voor de vakken die echt met de inhoud van mijn studie te maken hebben, is voor mij een soort ‘motortje’. Tijdens een hoorcollege kan ik deze stof veel beter in me opnemen. Omdat ik het zo interessant vind, hoef ik er ook minder moeite voor te doen. Ik vind het leuk om goed op te letten tijdens de lessen. En dan gaat alles verder vanzelf’.

Bij studiekeuze zegt een schoolvak niet alles

‘Iedereen heeft wel vakken waar hij moeite mee heeft en die extra inzet vragen. Ik dacht dat biologie een struikelblok zou worden. Maar juist omdat ik de inhoud van mijn studie zo interessant vind, bleek dat gelukkig niet het geval te zijn. Ik adviseer studiekiezers echt verder te kijken dan alleen de schoolvakken. Een studie is niet zo rechtlijnig.

Een schoolvak heeft een vaste inhoud

Een schoolvak heeft een vaste inhoud. Maar op de universiteit en ook het hbo kun je juist die aspecten van een schoolvak kiezen die je wél interessant vindt en die je goed liggen. Voor mij was dat alles dat met bossen en natuur te maken heeft. Mijn conclusie: vind je een schoolvak leuk, dan hoeft dat niet te betekenen dat de studie in het hoger onderwijs dan ook leuk is. En andersom: vind je een schoolvak saai en lastig? Dat kan tijdens de studie juist weer heel anders zijn. Misschien is er een bepaald onderdeel van dat schoolvak juist heel interessant. Dat was bij mij het geval’.

Myrthe

Nieuws over studiekeuze en studeren volgen? Word dan lid van de Facebookgroep ‘Ouders en Studie’.