14 februari 2017 | Categorie: Studeren, Studiekeuze

De staat van de ouder, bijdrage van Ouders & Onderwijs

In dit blog geef ik graag ruimte voor ouderorganisaties. De Staat van de Ouder’ is een activiteit van Ouders & Onderwijs. Arline Spierenburg doet een oproep. Bent u (bestuurslid) van een andere ouderorganisatie? Ook uw nieuws is van harte welkom.

De staat van de ouder

Ouders & Onderwijs

Arline Spierenburg: Ieder jaar brengt de Onderwijsinspectie ‘De Staat van het Onderwijs’ uit. Daarin beschrijft de inspectie het onderwijs in Nederland en hoe het daar op dit moment mee gaat. Maar hoe kijken ouders daar tegenaan? Wat vinden ouders van het onderwijs aan hun kind(eren)? Daarom brengt Ouders & Onderwijs dit jaar ook ‘De Staat van de Ouder’ uit.

De Staat van de Ouder

‘De Staat van de Ouder’ laat zien hoe ouders aankijken tegen het onderwijs en de school van de kind. En ook wat de rol en positie van ouders in het onderwijs is en hoe ouders die zouden wensen. ‘De Staat van de Ouder’ gaat over het onderwijs aan alle kinderen. Daarom zoeken we zoveel mogelijk ouders die met ons willen meepraten. Dit kan via een online onderzoek of een groepsgesprek.

Online onderzoek

Om een goed beeld te krijgen van de mening van ouders over het onderwijs hebben we een enquête uitgezet. Doet u  hier ook aan mee? Ga naar de enquête

Groepsgesprekken met ouders

Naast het online onderzoek spreken we ouders ook graag op andere manieren. Daarom organiseren we in februari diverse groepsgesprekken met ouders. Een groepje ouders gaat onder begeleiding van een gespreksleider met elkaar in gesprek over thema’s als overgaan of zitten blijven, de keuze voor een school, de samenwerking tussen ouders en school en wat u als ouder wilt en kunt bijdragen aan het onderwijs en de school van uw kind.

te vroeg keuzes maken?

Neem ook deel aan een groepsgesprek

Wij zouden het waarderen als ook u kunt deelnemen aan een gesprek. Meer informatie en een overzicht van de gesprekken vindt u hier. Opgeven kan met een mail aan Arline Spierenburg (arline.spierenburg@oudersonderwijs.nl). Wilt u zelf een groepsgesprek organiseren? Neem ook hiervoor contact op met Arline Spierenburg.

Presentatie van ‘De Staat van de Ouder’

Ouders & Onderwijs verzamelt alle input uit de enquête en de gesprekken en die gebruiken we voor ‘De staat van de Ouder’. In april bieden we deze aan de staatssecretaris en het onderwijsveld aan. Dat is gelijk met de presentatie van ‘De Staat van het Onderwijs’ van de Onderwijsinspectie op 12 april.

Verspreiden van dit bericht onder ouders stellen we zeer op prijs!

Een bijdrage van Arline Spierenburg

Nieuws over studiekeuze en studeren volgen? Vul uw e-mail adres in (rechtsonder) en u ontvangt telkens de nieuwste blogartikelen.