24 november 2022 | Categorie: Studiekeuze

Een brede studie kiezen was voor mij de beste optie

Heel vaak weten jong-volwassenen pas na een paar jaar studeren welke richting ze precies op willen. Dat ging ook zo bij Igor de Koning. ‘Een brede studie kiezen was voor mij de beste optie’. Lees ook het AD over dit onderwerp.

een brede studie kiezen

Igor de Koning

Wat wil ik later doen?

‘Zoals zoveel middelbare scholieren wist ik niet goed wat ik later zou willen doen. Geschiedenis vond ik wel een leuk vak. Maar ik zag me niet als geschiedenisdocent voor de klas staan. Economie lag me ook goed en M&O, Management & Organisatie, vond ik ook interessant. Die kant dan op gaan?’

Een brede studie kiezen… maar wat dan?

‘Ik realiseerde me dat ik moest kijken naar een brede opleiding. Er waren zoveel dingen die ik interessant vond… Ik wou iets met marketing maar ook met bedrijfskunde. En ik vond vooral het gedrag van consumenten interessant. Waarom kopen mensen iets? Wat zijn hun beweegredenen en hoe kun je daar als bedrijf op inspelen? Want ik wil wel echt iets in het bedrijfsleven gaan doen. Onderzoek doen is het niet echt voor mij’.

Nieuwe aandachtsgebieden ontdekken

‘Tijdens mijn bacheloropleiding Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen kon ik verschillende vakken combineren waar ik al langer interesse in had. Vanaf mijn tweede studiejaar kon ik mijn eigen vakkenpakket ​grotendeels kiezen. En ik ontdekte toen ook nieuwe aandachtsgebieden waar ik voordien nooit aan had gedacht. Ik heb mijn minor gedaan  over ​de Implementation of data science in businesses Een minor is een half jaar in je bacheloropleiding waarin je je kennis kunt verbreden met ​standaard pakket vakken over een bepaald onderwerp, of zelf een pakket samenstellen met hulp van je studieadviseur. ​Dit laatste heb ik gedaan en beviel mij erg goed. Ik zit nu in mijn masteropleiding en weet een stuk beter welke kant ik op wil, mede door die minor. En dat is de IT kant’.

arbeidsmarkt

IT technieken in bedrijven implementeren

‘Ik heb gezien dat bedrijven echt veel kunnen hebben aan slimme IT technieken. Er zijn zoveel verschillende gegevens die je als bedrijf kunt achterhalen met allerlei IT systemen en analyse technieken… Je kunt veel leren over consumentengedrag als je hier slim mee omgaat. Je kunt daarmee je marketing en eigenlijk je hele bedrijfsvoering efficiënter aanpakken.

Een brede studie kiezen hielp mij mijn echte passie te ontdekken

En zo kwam ik bij mijn echte passie. Ik zou heel graag bedrijven willen ondersteunen bij het implementeren van die nieuwe IT technieken. Dat gebeurt nu nog veel te weinig. Soms hebben mensen weerstand tegen dit soort vernieuwingen. Of ze weten niet hoe het werkt of wat ze ermee kunnen. Dat vind ik het interessante van deze kant opgaan. Het gaat eigenlijk om strategisch verandermanagement.. Hoe krijg je mensen, en bedrijven, een bepaalde kant op. Ik ben een sociaal dier. Het gaat me niet ​alleen om programmeren of de hele dag achter de computer zitten. Het gaat me ​ook om mensen. En hoe mensen deze  slimme IT technieken kunnen gebruiken voor betere bedrijfsvoering’. Igor de Koning

Ieder jaar publiceert de Keuzegids ranglijsten van de beste opleidingen binnen een bepaald vakgebied. De opleiding Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen is een ‘topopleiding’ binnen het vakgebied ‘Economie en Bedrijf’.