14 juni 2024 | Categorie: Ervaringen, Studeren

Een introductieweek? Wat gebeurt daarin?

Door Daniëlle Vogels

Voorlichter van studiekeuzebegeleiders

Geslaagd en straks studeren? Kijk alvast wanneer de introductieweek is en zorg dat je dan terug bent van vakantie. Wat gebeurt er in een introductieweek? En waarom is deze belangrijk voor alle startende studenten?

introductieweek

Samen eten tijdens de introductieweek

Verhalen over drinken in de introductieweek

‘Ik zag erg op tegen de introductie, door verhalen over moeten meedoen met drinken’, vertelde student Noor mij kort geleden. Gelukkig liet zij zich hierdoor niet weerhouden. ‘Ik hoefde niet te drinken om erbij te horen en had een hele leuke introductie.’

Over ontgroeningen bij studentenverenigingen lees je soms vreselijke berichten. Over wat eerstejaars moeten doen om te worden toegelaten. Voor mij een reden om te hopen dat onze dochters straks niet bij een studentenvereniging willen. Maar deelnemen aan de introductieweek adviseer ik alle aanstaande studenten.

Wat houdt de introductieweek in?

Masterstudent Machteld van Kempen is voorzitter van het bestuur van de introductieweek bij Wageningen University & Research, ook genoemd de  AID (Annual Introduction Days). Voor dit artikel werd zij geïnterviewd door student Leonoor Opstelten.

introductieweek

Machteld van Kempen is voorzitter van de Wageningse introductieweek.

‘’De introductieweek is echt het begin van je studententijd. In 6 dagen leer je de stad en de campus kennen door allerlei verschillende activiteiten: een sportdag, een spel met opdrachten in de hele stad, eten met studentenverenigingen, straattheater, studiedag, en meer. Er is ook bijvoorbeeld een religious morning voor mensen die dat fijn vinden. Je leert niet alleen de campus maar ook de stad kennen, en je krijg nuttige informatie over je studie en contact met studieadvisieurs. Maar bovenal gaat het om je thuis laten voelen en vrienden maken.’’

In wat voor groep doe je die activiteiten?

‘’Vaak zit je in een groep met aankomend studenten van twee verschillende studies, waar ook naar leeftijd wordt gekeken en man-vrouw verdeling. De bachelor en masterstudenten zitten apart. Als je een grote voorkeur hebt om met iemand in een groep te zitten, kun je dat aangeven.

Ik keek op tegen mijn mentormama, omdat zij zoveel wist

De groep wordt begeleid door mentoren (bij ons heten die je AID mama en/of papa) aan wie je alles kunt vragen. Zij zijn op de hoogte van het programma en praktische zaken. Zij hebben op een verplicht mentormoment informatie gekregen over sociale veiligheid, hoe ze kunnen omgaan gaan met culturele verschillen. En ze kunnen een EHBO cursus krijgen, die gelukkig bijna nooit nodig is. Zelf keek ik heel erg op tegen mijn mentormama tijdens de AID, omdat zij zo veel wist. Zij snapte het programma helemaal en bereidde ons heel goed voor.”

Wat als je snel overprikkeld bent?

”Dit jaar zijn er voor het eerst ook neurodiverse groepen. Je hoeft niet zelf neurodivers te zijn om je op te geven voor zo’n groep, het kan bijvoorbeeld ook fijn zijn als je snel overprikkeld bent maar wel wilt meedoen met de AID. De mentoren van die groep hebben ervaring met mensen die op het spectrum zitten zich veilig te laten voelen. Zo proberen we de druk te verlagen voor deelnemers. Je hoeft echt niet overal aan mee te doen. Op de campus is bijvoorbeeld ook een plek om naartoe te gaan als je even tot rust wil komen.’’

Wat is goed om te weten voor ouders?

”Als je kind twijfelt over de introductie zou ik stimuleren om mee te doen. Iedereen vindt het een fijne start, en als studenten niet hebben meegedaan hebben ze vaak het gevoel dat ze iets hebben gemist. De introductieweek is voor iedereen. Het staat vooral in het teken van vrienden maken, en je wordt heel goed begeleid. Mocht je kind nog geen slaapplek hebben gevonden, dan staan er tips op de website. Er is bijvoorbeeld ook een camping als je geen plek kunt vinden.’’

Wat Machteld vertelt hoor ik vaak: de introductieweek is een hele fijne start van je studie. Leonoor deed niet mee aan de AID, doordat zij toen op vakantie was. ”Daar heb ik soms wel spijt van gehad”, vertelt zij. ”De meeste medestudenten kenden elkaar al een beetje en waren bekender met de stad en universiteit. Ik denk dat een introductieweek voor iedereen meerwaarde heeft, ook als je niet met alles mee wil doen. Je zult hoe dan ook je plek wel vinden, maar de introductie geeft je de gelegenheid dat al snel te doen aan het begin van je studie. Een goed begin is het halve werk!”

Door Daniëlle Vogels

Voorlichter van studiekeuzebegeleiders