2 juni 2024 | Categorie: Ervaringen, Studeren, Studiekeuze

Studenten over hun studiekeuze en studeren

Door Daniëlle Vogels

Voorlichter van studiekeuzebegeleiders

Hoe kijken studenten terug op hun studiekeuze proces? Wat vinden ze van studeren en alles wat daarbij komt kijken? Ervaringsverhalen van studenten zijn leerzaam voor studiekiezers en hun ouders. Student Leonoor verzamelt ze voor dit blog.

studenten

Leerzame ervaringen

Bij voorlichtingen op ouderavonden over studiekeuze laat ik altijd twee studenten vertellen over hun ervaringen. Niet over de inhoud van hun studie, maar over hun studiekeuze proces. Hoe hebben zij dat aangepakt? Wat hebben zij daarvan geleerd? Hoe waren hun ouders betrokken bij hun studiekeuze? Hoe heeft dit hen geholpen?

Inhoudelijke informatie over het studiekeuze proces en over studeren is belangrijk voor studiekiezers en ouders. Hierbij horen over ervaringen van studenten is ook heel leerzaam. En leuk. Na afloop hoor ik vaak van bezoekers dat ze het super vonden dat de studenten hierbij waren.

Interviews met studenten

Leonoor heeft mij dit studiejaar geholpen bij ouderavonden en webinars over studiekeuze. Zij vertelde hierbij openhartig hoe lastig zij het vond om een goede studiekeuze te maken. Over haar leuke en minder leuke ervaringen met studeren en hoe haar ouders hierbij waren betrokken. Voor dit blog gaat Leonoor andere studenten interviewen over hun ervaringen. In dit artikel stelt zij zichzelf voor.

Leonoor interviewt studenten

‘Mijn naam is Leonoor, ik ben 23 jaar en ik ben nu tweedejaars masterstudent aan Wageningen University & Research. Na mijn bachelor Bos en Natuurbeheer koos ik voor een dubbele master: Forest and Nature Conservation en Aquaculture and Marine Resource Management.

Die dubbele master is misschien al een teken dat ik mijn studiekeuze best een lastig proces vond. Ik heb brede interesses en vind het moeilijk om me vast te leggen aan één vakgebied. Daardoor heb ik voor mijn bachelor twee keer een ‘verkeerde’ studiekeuze gemaakt: Biologie in Utrecht en Engelse taal en Cultuur in Nijmegen.

Lid van de Board of Education

Gelukkig voel ik me nu erg op mijn plek en kan ik die brede interesses goed een plek geven in en naast mijn studie. Binnen de studie heb ik vooral in mijn scripties de ruimte gevonden om onderwerpen uit te diepen die ik echt interessant vind. Dat maakte het schrijven van een scriptie een stuk leuker!

Maar ook buiten mijn studie kan ik met andere interesses aan de slag. Zo ben ik altijd al erg geïnteresseerd geweest in onderwijs. Ik heb daarom ruim een jaar in de Programma Commissie gezeten van Bos en Natuurbeheer, waarna ik sinds kort studentlid ben geworden van de Board of Education. Ik vind het ontzettend leuk om zo mee te kunnen denken aan de kwaliteit van ons onderwijs en daarin het belang van studenten te behartigen.

Vertrouwenspersoon studenten

Ik vind bijvoorbeeld het welzijn van studenten erg belangrijk. Hiervoor zet ik me in als vertrouwenscontactpersoon van mijn studievereniging. Tegelijkertijd vind ik het ook belangrijk om buiten de universiteit mijn interesses te ontwikkelen. Door me bezig te houden met hobby’s zoals muziek maken voel ik me nog meer op mijn plek, en gaat studeren ook beter.

Studiekeuze hobbels en kuilen

Voor mij was mijn studiekeuze zeker geen pad zonder hobbels en kuilen. Ik weet hoe vervelend het kan zijn als je je niet op je plek voelt en het lastig vindt om een studie te vinden die bij je past, maar ook hoe fijn het is om wel een goede studie te hebben gevonden. Ik ben daarom erg benieuwd hoe andere studiekiezers of betrokkenen het studiekeuzeproces hebben ervaren, en hopelijk kunnen die verhalen toekomstige studiekiezers helpen en geruststellen: het komt goed!

Door Daniëlle Vogels

Voorlichter van studiekeuzebegeleiders