3 oktober 2022 | Categorie: Studiekeuze

Genoeg en gezond voedsel voor iedereen, mijn passie

Ik heb in mijn jeugd in acht verschillende landen gewoond. Genoeg en gezond voedsel voor iedereen, zou iets vanzelfsprekends moeten zijn. Maar toen al heb ik ervaren dat dit niet zo is. Als wereldbevolking moeten we hard werken aan voedselzekerheid, zo vertelt Joost Guijt, Kennismanager bij Wageningen University & Research (WCDI)

Joost Guijt

Genoeg en gezond voedsel voor iedereen, klimaatvriendelijke landbouw

Ik ben nu leidinggevende bij een onderzoeksinstituut van WUR: Wageningen Centre for Development Innovation. Wij werken veel in armere landen bij veranderprojecten. Dat doen we door bijvoorbeeld kennis te delen, samen onderzoek te doen en ook door daar mensen op te leiden. We werken samen met lokale boeren en beleidsmakers aan het verbeteren van hun landbouwsystemen zonder het klimaat te belasten. Klimaatvriendelijke landbouw is goed mogelijk en samen ontdekken we ter plekke hoe dat het beste kan. Het uiteindelijke doel is natuurlijk: genoeg voedsel voor iedereen.

Genoeg en gezond voedsel voor iedereen

De verbinding tussen voeding en land is belangrijk

Mijn ouders werkten bij de Verenigde Naties en zo kwam het dat ik in acht verschillende landen heb gewoond. Ik merkte in alle landen waar ik kwam, dat mensen veel waarde hechten aan hun voedsel. En aan samen eten. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de traditionele gerechten, die overal volop gedeeld worden. Arm of rijk, het maakt niet uit… voedsel deel je samen. Voedsel is in veel landen een deel van je identiteit en je cultuur. In de meeste landen hebben mensen ook nog een sterke binding met het land, een stukje familiegrond dat deel is van de familiegeschiedenis. Dat stukje grond is ook een basis van voedselzekerheid. Een of meer familieleden verbouwen daar rijst, zoete aardappelen of groentes. En er worden kruiden verbouwd die weer belangrijk zijn voor de traditionele gerechten. De verbinding tussen de grond, het voedsel en de familie is in veel landen erg belangrijk. Bij ons is die band veel losser. Maar kijk je naar de wereldbevolking, dan is er veel binding met de grond. 80% van alle boerenbedrijven is ook nog steeds een familiebedrijf.

Meer weten over verschillende beroepen

Voedsel, mensen en land. Dat is mijn passie

Mijn ouders vonden het belangrijk dat ik ook een technische achtergrond kreeg. Maar dat was voor mij niet genoeg. Ik wou daarnaast echt iets met voedsel, mensen en land in mijn opleiding. Toen heb ik tropische landbouw gedaan in combinatie met een technisch vak. Op een universiteit of hogeschool kun je, als je eenmaal het eerste basisjaar hebt gedaan, goed je eigen richting kiezen. Als ik nu zou studeren zou ik kiezen voor een opleiding als Bodem, Water & Atmosfeer met accent op de tropen. Want daarin vind je precies die binding tussen voedsel, mens en land die ik zocht en nog altijd zoek.

Genoeg en gezond voedsel voor iedereen, maar telkens in een ander verband

Iedere tien jaar vraag ik me zo’n beetje af of dit nou echt nog steeds mijn passie is. En ja, mensen, land en voedsel zijn nog steeds belangrijk voor mij in mijn werk. Ik doe dat wel steeds in een andere context. De agrarische sector is enorm breed en er zijn veel verschillende mogelijkheden. je kunt binnen deze sector veel verschillende kanten op. Dat ontdekte ik al als 6 vwo’er. Toen werkte ik als vrijwilliger in een biologische tuinderij. Later, na mijn afstuderen, ging ik onderzoek doen. Maar ik heb vervolgens ook gewerkt aan kleinschalige technologische vernieuwingen. Ik ben belangenbehartiger van boeren geweest en heb ik bemiddeld tussen boeren en grootschalige organisaties. Soms was mijn werk in Nederland, soms in het buitenland. Het valt me op dat ik telkens andere dingen doe, maar wel dicht bij mijn passie blijf. En dat ik ook de praktijk en beleid met elkaar wil combineren. Mijn doel is al die jaren onveranderd: Zorgen voor genoeg en gezond voedsel voor iedereen.