13 oktober 2021 | Categorie: Studiekeuze

Voorlichting op school, studenten vertellen

Decanen en mentoren in de bovenbouw havo en vwo doen veel moeite hun leerlingen te helpen bij studiekeuze. Ze organiseren daarvoor ook verschillende activiteiten zoals ouderavonden en voorlichting op school door studenten. We hebben hen een paar vragen gesteld over hun studiekeuze.

voorlichting op school

Voorlichting op school: Puck de Jager, aan het woord over haar studiekeuze

Puck de Jager

Wat is je belangrijkste boodschap voor studiekiezers?

“Studeren gaat niet alleen over informatie vergaren maar ook over gevoel. Kies vooral een plek en een studie waar je je goed bij voelt. Zo wordt studeren een leuk begin van je toekomst.”

Hoe heb jij je georiënteerd?

“Ik heb eerst een paar online testen gemaakt die mij hielpen inzien waar mijn interesses lagen. Hierna ben ik naar een informatiemarkt geweest waar ik meerdere universiteiten goed kon vergelijken. Vervolgens heb ik meerdere open dagen en meeloopdagen bijgewoond. Na het zien van de campus van de WUR en het horen van het praatje over Economie en Beleid was mijn keuze snel gemaakt!

Waarom heb jij voor jouw universiteit gekozen?

“Ik heb hiervoor gekozen door de fijne sfeer en mooie campus en doordat mijn studie alle componenten bezit die ik interessant vind. De fijne sfeer ontstond vooral door het enthousiasme van de medewerkers en vrijwilligers op de open dagen.”

Wat is je advies aan studiekiezers?

“Onderschat je studiekeuze niet. Neem er vooral lekker de tijd voor en bezoek open dagen en meeloopdagen. Het is toch iets waar je voor een aantal jaar veel tijd aan kwijt bent haha.

Voorlichting op school: Lars Verhoeff , over zijn studiekeuze

Lars Verhoef, student Biologie

Na mijn eerste meeloopdag hier wist ik het al; dit was mijn plek. De tweede meeloopdag, bij een andere studie, bevestigde dit.

Je geeft dit jaar voorlichting op school. Wat is je belangrijkste boodschap voor studiekiezers?

“Ga naar een aantal studentensteden voor meeloopdagen. Proef de sfeer, kijk waar je je thuis voelt. Je studie is uiteraard belangrijk, maar je moet je er ook op je plek zitten.

Hoe heb jij je georiënteerd?

“Veel meeloopdagen bij verschillende studies in verschillende steden. Ook heb ik veel gepraat met de mensen die de studie zelf deden. Stel vooral veel vragen, want wie kan je nou meer vertellen dan iemand die zelf de studie volgt?”

Wat is jouw advies voor studiekiezers?

“Ga alsjeblieft naar de meeloopdagen en maak er voor jezelf een kort verslag van. Over een half jaar weet je niet meer hoe je je de dag zelf voelde. En wees niet bang om iets te kiezen wat je vrienden niet doen!”

Voorlichting op school: Marleen van Can, 3e jaars bachelor

Open dagen

“Ga vooral zoveel mogelijk open dagen bezoeken en goed oriënteren wat er allemaal is. Op dit moment zijn er zoveel studies in Nederland, dat er altijd wel eentje aansluit, je moet hem alleen vinden. Door veel open dagen te bezoeken kom je er steeds beter en meer achter wat je nou eigenlijk leuk vindt en zoekt.”

Hoe heb jij je georiënteerd?

“Zelf wist ik dat ik iets wilde doen op het raakvlak van biologie en economie en dat de studie niet super moest zijn, maar ook niet heel sociaal. Ik ben naar veel open dagen geweest en kwam uiteindelijk via internet bij de studie die ik nu doe. Toen ben ik ook naar een meeloop dag geweest in Wageningen en vond ik de studie fantastisch.”

Waarom heb jij voor Wageningen gekozen?

“Naast dat Wageningen een uitstekende universiteit is, zijn hier ook hele specifieke studies. Studies die je eigenlijk alleen in Wageningen kan studeren, zo ook mijn studie. Verder vind ik het leuk dat de Wageningen als studentenstad relatief klein is, dit is fijn en zo voel je je snel thuis.”

Voorlichting op school: Wat is jouw advies voor studiekiezers?

“Begin al lekker op tijd met het bezoeken van open dagen, er bestaat niet zoiets al te vroeg oriënteren. Soms helpt het door te bedenken welke vakken je leuk vindt/vond op de middelbare school en of je hier iets mee zou willen doen.”

Webinars over studeren en studiekeuze

Deze webinars zijn gericht op ouders met een kind in bovenbouw havo/vwo of beginnend studenten. Maar ook leerlingen en studenten zijn natuurlijk van harte welkom om mee te doen. De webinars gaan over studeren op een hbo of universiteit.

14 december 2021 Aanmelden Studeren als je (extra) ondersteuning nodig hebt
12 januari 2022 Aanmelden Twijfelen aan je studiekeuze