12 februari 2022 | Categorie: Studeren, Studiekeuze

Met hbo bachelor naar wo master

Met hbo bachelor naar wo master? Thijs heeft dit gedaan. 16-2-2022 vertelt hij hier meer over tijdens het webinar over hbo en universiteit en de doorstroommogelijkheden. Sara vertelt over de doorstroom met hbo propedeuse. Terugkijken naar het webinar .

Thijs de Bruijn

Met hbo bachelor naar wo master

Thijs de Bruijn ging na zijn hbo-bachelor nog voor een wo-master. Tijdens zijn studie International Land and Watermanagement leerde hij breed te kijken naar zijn vakgebied. En ontdekte hij dat zijn hbo-opleiding eigenlijk een heel goede voorbereiding was.

Nieuw en spannend

‘Voor iedereen die aan een master begint, is het nieuw en spannend. We zijn allemaal geneigd om het wat groter te maken dan het is. Natuurlijk was ik benieuwd of ik het niveau aankon. Dat bleek gelukkig snel zo te zijn. Het helpt dat een hbo-bachelor een jaar langer duurt dan een wo-bachelor. En ik had geleerd om projectmatig te werken. Dus eigenlijk heb je op bepaalde vlakken een voorsprong’.

Veel contacturen

‘De begeleiding vanuit mijn universiteit klopt ook helemaal. Je krijgt extra ondersteuning bij wiskunde en Engels. De docenten zijn heel betrokken en toegankelijk. En er zijn veel contacturen en kleine groepen. En omdat het een tweejarig programma is, kun je met je stage en scriptie in het tweede jaar echt veel ervaring opdoen – zit je niet alleen maar in de boeken. De Academic Consultancy Training was bijvoorbeeld een van de leukste dingen tijdens mijn opleiding. Je buigt je dan met een groep studenten over een vraagstuk van een opdrachtgever uit je werkveld’.

Studiekeuze

‘Ik had bij verschillende universiteiten een master op het oog. Na een gesprek met de studieadviseur bleek International Land and Watermanagement het beste bij mij te passen. En mijn opleiding heeft echt een goede naam op mijn vakgebied. Voor de toelating hoefde ik alleen een Engelse test te maken. Vaak moet je nog wel een pre-master doen of minoren volgen. Maar in mijn geval was dat niet nodig.

Breed kijken

‘Deze master heeft me veel opgeleverd. Ik heb geleerd om conceptueel te denken en breed te leren kijken naar vraagstukken. Dat komt ook doordat je samenwerkt met studenten met verschillende achtergronden. Mijn droombaan is om bij de overheid bij te dragen aan het weerbaarder maken van Nederland tegen de klimaatverandering’.

Thijs’ tips bij je masterkeuze… Met hbo bachelor naar wo master

• Vergelijk opleidingen goed, qua titel kunnen ze op elkaar lijken maar er zitten echt verschillen in.
  • Ga naar de campus. Tijdens een open dag of ga gewoon zelf even sfeer proeven. Zie jij zelf hier twee jaar rondlopen
  • Praat met studenten van de universiteit. Ook van andere opleidingen.
  • Bekijk de roosters, vakken en examinering. Dat geeft een goed beeld van de dagelijkse praktijk van een studie.

Meer lezen over de ervaringen van Thijs? In dit interview vertelt hij meer. Of meer weten over doorstroom met een hbo propedeuse? Lees dan het verhaal van Sara

Met hbo bachelor naar wo master

Meer over de webinars over studiekeuze en studeren

In de serie webinars: Je kind gaat studeren, hoe kun je helpen? Zijn er al vier thema’s aan bod gekomen. Deze webinars kun je terugkijken. Er volgen nog twee webinars

Webinar Wat kenmerkt een hbo opleiding? Wat kenmerkt een universitaire opleiding? Met hbo bachelor naar wo master? met hbo propedeuse naar wo bachelor?

16 februari om 19.30-20.30 geven we een webinar waarin we de overeenkomsten en verschillen tussen een hbo en wo opleiding bespreken. Sara vertelt hoe ze met een hbo propedeuse en aanvullend vwo certificaat naar een universiteit ging. En Thijs vertelt over zijn doorstroom met een hbo bachelordiploma naar de universiteit. Aanmelden.

Webinar De nieuwe studiefinanciering en andere geldzaken

16 maart om 19.30-20.30 geven we een webinar over allerlei geldzaken. Aanmelden

• Wat kost studeren?
  • Hoeveel ouderbijdrage is redelijk?
  • Hoe ziet de nieuwe studiefinanciering er mogelijk uit?
  • Welke delen van de huidige studiefinanciering zullen er in de toekomst blijven?
  • Hoe zit het met hypotheek en studieschuld?