25 januari 2022 | Categorie: Studeren

Doorstromen van hbo naar universiteit

Doorstromen van hbo naar universiteit om daar een master te doen? Wat is een masteropleiding en waarom zou je doorstromen? In dit artikel is Thijs de Bruijn aan het woord. Begonnen op het hbo en nu klaar met zijn master op de universiteit. 16 februari is er hierover een webinar (19.30-20.30) waar Thijs aan meedoet. Aanmelden

Doorstromen van hbo naar universiteit

Thijs de Bruijn

Doorstromen van hbo naar universiteit, het verhaal van Thijs

Toen ik klaar was met mijn hbo Watermanagement was ik twintig. Ik vond mijn vakgebied zó interessant dat ik er eigenlijk niet mee wou stoppen. Met mijn mooie hbo diploma kon ik natuurlijk gaan werken. Ik had daarvoor genoeg kennis opgedaan. Maar voor mijn gevoel was ik nog niet uitgeleerd. Ik wou echt nog meer kennis opzuigen.

Maar naar de universiteit? Dat vond ik ook vreselijk spannend

Ik wist dat je na het hbo naar de universiteit kunt. Vrienden van mij hadden dat ook gedaan. Het hbo is een vierjarige bacheloropleiding. Daarna kun je gaan werken. Je krijgt namelijk pittige theorie maar ook veel praktijk en stages. Een hbo opleiding is namelijk echt praktisch gericht op je toekomstige baan. Ik heb havo gedaan dus ik kon niet meteen na de middelbare school naar de universiteit. Maar na mijn bachelor op het hbo kon dat dus wel.

van hbo naar universiteit

Een hbo bacheloropleiding duurt vier jaar en daarna kun je gaan werken. Een universitaire bacheloropleiding duurt drie jaar. Daarna moet je nog een master doen om je universitaire opleiding compleet te maken. Die master duurt 1,2 of 3 jaar, afhankelijk van het onderwerp. Na een hbo bacheloropleiding kun je ook een universitaire master doen. Er zijn dan meestal wel toelatingseisen.

Toelatingseisen

Ga je van het hbo naar de universiteit dan zijn er vaak wel toelatingseisen. Sommige hbo studenten passen hun vakkenpakket al aan tijdens de hbo opleiding zodat ze minder aanvullende vakken hoeven te doen om toegelaten te worden tot de uni.
Ik ging eigenlijk pas nadenken over doorstroom toen ik in mijn laatste bachelorjaar zat. Twee mede-studenten, die ook Watermanagement hadden gedaan, zijn daarna een master gaan doen.

Doorstromen van hbo naar universiteit? Een te grote stap voor mij?

Aan de ene kant sprak doorstromen me wel aan. Maar ik vond het ook wel spannend. Ik heb toen gekozen voor een tussenjaar. In dat tussenjaar heb ik veel nagedacht over mezelf. Ik heb veel gelezen over masteropleidingen en ook veel open dagen en meeloopdagen bezocht. Ik heb ook vaak met studenten gesproken die al een master deden. Zo ontdekte ik dat het verschil tussen hbo en universiteit eigenlijk niet zo heel groot is. Het hbo is vooral praktisch en de universiteit vooral wetenschappelijk. Maar zo langzamerhand begon ik te beseffen dat doorstromen voor mij misschien best oké was.

Begonnen aan mijn master

In de loop van mijn tussenjaar begon ik het studeren echt te missen. En ik miste ook mijn werkveld, Watermanagement. Toen heb ik die stap maar gezet. Het voelde voor mij als een grote stap, maar dat viel erg mee. Mijn master International Land & Watermanagement sloot heel goed aan op mijn hbo bacheloropleiding, ik hoefde geen aanvullende vakken of pré-master te doen.

Doorstromen van hbo naar universiteit? Ik voelde me op mijn plek

Met kloppend hart ben ik aan de colleges begonnen. Maar in de projectgroepen met studenten die een universitaire bacheloropleiding hadden gedaan, merkte ik al snel dat ik niet onder deed voor de anderen. We waren allemáál met nieuwe, spannende dingen bezig. Niet alleen ik. En in de projectgroepen kon ik met mijn praktische stage-ervaring een goede bijdrage leveren. Inmiddels ben ik bijna afgestudeerd voor mijn master.

Te duur voor werkgevers?

Op het hbo hoorde ik nogal eens dat je als universitair opgeleide te duur kunt worden voor werkgevers. Maar dat is echt onzin. Nu ik me voorzichtig op de arbeidsmarkt oriënteer merk ik dat werkgevers mijn combinatie; hbo én wo, juist erg waarderen.
Ik raad iedereen aan vooral zijn eigen weg te gaan. Is dat werken na het hbo? Prima. Is dat doorstuderen? Ook goed. Als je maar je passie volgt.

Meer weten over doorstromen van hbo naar universiteit? Webinar met Thijs

16 februari geeft Thijs samen met anderen een webinar over doorstromen van hbo naar universiteit. Deze webinars zijn bedoeld voor ouders maar leerlingen en studenten zijn natuurlijk ook van harte welkom. De webinar gaan niet over een speciale opleiding maar breed over studeren op het hbo of de universiteit. De webinars duren van 19.30-20.30. Er zijn webinars over verschillende onderwerpen.

16 maart 2022 Aanmelden Alles over geldzaken

Lees ook: Universiteit is het hoogst haalbare en andere clichés over opleidingen.