26 januari 2022 | Categorie: Studiekeuze

Hbo propedeuse en vwo certificaat, toegang universiteit

Met hbo propedeuse en vwo certificaat toegang tot de universiteit? het kan. Lees het verhaal van Sara. Over dit onderwerp hebben we ook een webinar gegeven. Daar praat Thijs ook over hoe hij na zijn bachelor naar de universiteit ging.

Hbo propedeuse en vwo certificaat

Sara Paques

Toegang tot de universiteit, meerdere routes

Je kunt op verschillende manieren naar de universiteit gaan. Het meest gebruikelijke is met een vwo, atheneum of gymnasium diploma. Maar je kunt ook vanuit het hbo doorstromen naar de universiteit. 17 februari praten twee studenten hierover. Thijs die na zijn bacheloropleiding een universitaire master ging doen. En Sara die met een hbo propedeuse en vwo certificaten voor deze route koos.

Sara aan het woord: Met hbo propedeuse en vwo certificaat kreeg ik toegang tot de universiteit

Ik heb op de havo gezeten. Daarna ging ik naar het Atheneum. Dat ging niet zo goed, vooral omdat ik last had van een depressie. Ik heb toen gekozen voor een hbo opleiding verpleegkunde. Maar ik voelde dat dit toch niet de ideale route voor me was. Nadat ik erachter kwam dat de opleiding verpleegkunde op het hbo niet bij mij paste ben ik gestopt en heb ik een tussenjaar genomen.

Tussenjaar: studiekeuze en vwo certificaat halen

Ik heb dat jaar gewerkt bij de Hema en heb enorm veel open-dagen en meeloopdagen bezocht. Ik wist dat ik mensen wilde helpen maar ik wilde dat niet met mijn handen doen, zoals ik op het hbo geleerd had. Maar liever door na te denken en te leren over hoe je mensen het beste kunt helpen in ontwikkelingslanden. Na afloop van mijn eerste meeloopdag aan de universiteit wist ik het zeker, de plek, de studie, de mensen en het kleinschalige onderwijs. Dit wil ik doen. Ik had een hbo-propedeuse maar er moest eerst nog een Wiskunde A-of B-certificaat behaald worden om toegelaten te worden tot de opleiding. Want met alleen een hbo propedeuse ben je meestal niet toegankelijk. Ik was onwijs gemotiveerd omdat ik eindelijk wist wat ik leuk vond en heb de toets in mijn tussenjaar door veel te oefenen behaald. Met een 8!

Met hbo propedeuse en vwo certificaat de ideale studie gevonden

De opleiding die ik nu doe, Internationale Ontwikkelingsstudies, past goed bij mij en ik heb er veel plezier in. Daarnaast kwam ik in aanmerking voor ‘studeren met een functiebeperking’ omdat ik IBS (prikkelbare darm) heb. Dit betekent voor mij dat ik vrijstelling heb gekregen om tijdens tentamens altijd naar het toilet te mogen gaan. Tot slot heb ik sinds begin dit schooljaar (mede door corona) last van een depressie. Ik ben hiervoor nu in behandeling bij een psycholoog en het gaat gelukkig een stuk beter met mij.

Extra ondersteuning doet mij goed

Hierdoor ben ik nu ook een student met extra ondersteuning. Ik heb regelmatig gesprekken met mijn studieadviseur en om de zoveel tijd met de decaan. Er zijn enorm veel mogelijkheden om studenten tegemoet te komen. Mijn studentendecaan zegt vaak: ‘bedenkt maar wat jou het beste zou helpen en wij proberen het te regelen’. Ik vind dat heel tof en maak gebruik van verschillende tegemoetkomingen. Kortom de universiteit heeft enorm veel mogelijkheden om studenten tegemoet te komen in welke situatie je ook zit. Je moet wél zelf het initiatief nemen om hulp te zoeken.

hbo propedeuse en vwo certificaat

Met hbo propedeuse en vwo certificaat of bacheloropleiding doorstromen naar de universiteit

Wil je van het hbo naar de universiteit dan is de meest hanige route dit te doen na je bacheloropleiding. Lukt er namelijk iets niet met de doorstroom, dan heb je altijd nog je mooie hbo bachelordiploma. Kies je voor deze route, dan is het handig al in je tweede of derde hbo jaar contact op te nemen met de master van je keuze. Je kunt dan je vakkenpakket namelijk aanpassen aan de eisen van de master. Doe je dat niet, dan moet je een pré-master volgen. Je moet dan extra vakken halen na je hbo bachelor om toeging te krijgen tot de master van je keuze. Want er zijn namelijk altijd toelatingseisen. Overigens zijn er ook hbo masters. Maar die worden meestal gevolgd door mensen die al werken of werkervaring hebben.

Webinar 16 februari over doorstroom van hbo naar universiteit

Ontmoet Sara en Thijs tijdens het webinar van 16 februari (19.30-20.30). Tijdens het webinar gaan we in op de verschillen en vooral overeenkomsten tussen hbo en universiteit. En hoe je door kunt stromen van hbo naar de universiteit. Deze informatie is nuttig voor ouders van studiekiezers en studenten en ook voor de jong-volwassenen zelf natuurlijk.
Het gaat breed over studeren in het Hoger Onderwijs, dus niet over een bepaalde opleiding of instelling. Aanmelden