8 februari 2022 | Categorie: Studiekeuze

Welke studie wil ik gaan doen?

‘Welke studie wil ik gaan doen? Dit was een vraag die veel door mijn hoofd speelde, al vanaf 5 vwo’. Zo begint Linda haar verhaal. Studiekeuze is niet makkelijk, zeker niet in Coronatijd. Speelt deze vraag ook bij uw zoon of dochter?

welke studie wil ik gaan doen

Welke studie wil ik gaan doen?

‘Het voelde als een hele grote en belangrijke keuze, want dit is toch iets wat de rest van je leven bepaalt*. Ik wist dat ik scheikunde en wiskunde leuk vond, en ook mijn docenten zagen dit aan mij. Natuurkunde vond ik ook leuk, maar moeilijk, en economie en biologie vond ik ook leuk, maar niet goed genoeg om de rest van mijn leven mee bezig te zijn’. (* Opmerking Hermien: Studiekiezers denken inderdaad vaak dat hun studiekeuze een keuze voor het leven is. Maar in feite veranderen bijna alle mensen in hun werkzame leven nog vaak van beroep. Wat zeker wél bepalend is, is de keuze van je interessegebied. Dit blijft meestal een leven lang hetzelfde. Tip: Praat met uw kind eens over de veranderingen in uw eigen loopbaan…)

Dit lijkt me echt iets voor jou

‘Toen ik net in 5 vwo zat kwam mijn scheikundedocent naar mij toe: “Linda, dit lijkt me echt iets voor jou”, terwijl hij me een site liet zien over de masterclass van Chemical Engineering aan een Technische Universiteit. Deze masterclass* is bedoeld om je kennis te laten maken met de studie en te kijken of jij dit interessant vindt. Ik had me gelijk aangemeld en was een van de gelukkige die ook mocht deelnemen. Het onderwerp waar ik mee bezig was, 5 dagen lang, was flexibele zonnecellen. Ik vond dit zo leuk, ik wist het zeker, deze studie wil ik doen. Ik had het onwijs naar mijn zin gehad en de hele masterclass was interessant’. (* Soms heet masterclass ook ‘proefstuderen’)

Open Dagen en meeloopdagen

‘De laatste twee jaar van het vwo ben ik nog naar open dagen en meeloopdagen geweest, maar alleen van studies aan een technische universiteit. Ik wist immers al dat dat het moest worden, en ging vooral voor de vorm en bevestiging’. (De data van de open dagen van universiteiten en hogescholen vindt u op www.studiekeuze123.nl (link). De data van de meeloopdagen vindt u op de sites van de hogescholen en universiteiten).

Ik miste bepaalde vakken, ik ging twijfelen aan mijn studiekeuze

‘3,5 jaar geleden ben ik dan ook met deze studie begonnen. Dit was leuk, maar was dit wel echt wat ik wilde? Ik miste bepaalde vakken, de echte scheikunde waarvoor ik scheikunde wilde doen. Ook waren er veel vakken die erg natuurkundig waren, en dit voelde ik niet. Ik kwam er na een aantal weken al achter dat dit niet de studie was voor mij. Waar was het dan mis gegaan, wat heb ik over het hoofd gezien?’

Welke studie wil ik gaan doen? Blijven zoeken

‘Ik heb het eerste jaar afgerond, maar ben wel gaan kijken naar een andere studie. Iemand zei tegen me: “Maar waarom ben je dan niet Chemistry gaan studeren?” Een vraag die ik mezelf nog nooit gesteld had, maar wel heel erg in mijn hoofd bleef hangen. Na kijken op het internet zag ik dat deze studie veel dichterbij kwam wat ik wilde dan wat ik deed. Ik ben toen dus naar open dagen, proefstudeerdagen en meeloopdagen geweest. Ik heb me georiënteerd in verschillende steden naar verschillende studies waar scheikunde veel in voorkwam. Het enige wat ik al die tijd dacht is: “Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?” Ik kwam erachter dat de studie Chemistry veel beter bij mij past en vond mijn universiteit een enorm leuke universiteit’.

Switchen

‘Na een jaar heb ik besloten Chemistry te gaan studeren en te veranderen van studie. Dit is de beste keus die ik gemaakt heb. Ik zit ondertussen in mijn derde jaar en vind het nog steeds een enorm leuke studie. Wat ik het allerleukste aan de studie vind, is dat er veel labvakken zijn. Deze vakken vind ik het meest interessant en hieruit haal ik heel veel plezier, maar hierdoor wordt ook de lesstof duidelijker doordat je een beeld krijgt bij de theorie. Ik heb gemerkt dat het belangrijk is te kijken naar welke studies er allemaal zijn, en niet alleen naar welke studies je kent. Er zijn in Nederland zoveel studies mogelijk, en lang niet allemaal zijn bekend, maar hier kan wel eens de droomstudie van uw kind tussen zitten tussen zitten’.

studiekeuze droom

Welke studie wil ik gaan doen? Oriënteren

Achteraf gezien had ik naar een oriënterende voorlichtingsactiviteit moeten gaan, een activiteit waarbij je je kunt oriënteren op welke studies er überhaupt zijn, voordat je een keuze gaat maken. Om een studiekeuze te kunnen maken, moet je namelijk weten welke keuzes je hebt. Het ging met een kleine omweg, maar gelukkig ben ik beland waar ik hoor, en mezelf thuis voel.

Een studiekeuzeproces kost veel tijd.

Dank je wel voor je verhaal Linda. Het gebeurt nogal eens dat studenten in hun eerste studiejaar gaan twijfelen over hun studiekeuze. Vaak concluderen ze dan achteraf dat ze ook te weinig tijd aan hun studiekeuze hebben besteed. Net als Linda zijn er veel studenten die zich pas later realiseren hoeveel mogelijkheden er eigenlijk zijn. Goed als u uw zoon of dochter wijst op het belang van een intensief studiekeuzeproces. Ook als een jongere, zoals Linda, denkt dat hij of zij er al uit is, is het nuttig je te oriënteren. Want er is vaak veel meer mogelijk dan je in eerste instantie denkt. Daarom adviseren we ook naar minimaal 4 open dagen en minimaal 4 meeloopdagen te gaan en dit op verschillende instituten te doen.

Twijfelen aan de studiekeuze

Maar ook als een aanstaande student veel tijd heeft besteed aan de studiekeuze kan het nog misgaan. Gelukkig kun je altijd nog weer van studie veranderen. Over dit onderwerp hebben we onlangs nog een webinar gegeven (zie bovenstaand filmpje). Dit webinar past ik de serie van 6 webinars over studiekeuze en studeren. De webinars die nog volgen gaan over geldzaken (16 maart) en de verschillen en overeenkomsten tussen hbo en wo en de doorstroom (16 februari) Meer informatie.