23 mei 2019 | Categorie: Studiekeuze

Onvoldoende voor biologie maar dat toch gekozen

‘Ik had een onvoldoende voor biologie maar dat toch gekozen’, zegt Laura. ‘Eigenlijk heb ik gekozen voor mijn passie. En wat bleek… dat was belangrijker dan een hoog cijfer op de middelbare school’.

onvoldoende voor biologie maar dat toch gekozen

Laura: ‘dieren zijn mijn grote passie’

Zieke dieren beter maken, dat wou ik als kind

‘Als kind had ik één groot ideaal. Zieke dieren beter maken. We hadden thuis ook veel dieren, een hond, cavia’s, vissen… En ik woonde in een klein dorp. In onze tuin zat wel eens een egeltje. Of er was een salamander in huis gekropen. En in de natuur zag ik zelfs soms een das. Dat vond ik geweldig. En tot en met de brugklas wist ik het zeker. Ik wou dierenarts worden. Dieren waren helemaal mijn ding’.

Dokter worden?

‘Maar toen begon dat wel te veranderen. Dokter worden leek me ook wel wat. Ik wou patholoog anatoom worden, onderzoeken waaraan mensen dood waren gegaan, dat leek me wel wat. Tenminste, dat vond ik heel interessant in de TV serie die ik nog wel eens bekeek.
Ondertussen merkte ik dat ik echt heel hoge cijfers had voor wiskunde en natuurkunde. Ik koos het profiel N&T en N&G. Want zo ging dat bij ons op school, je koos de vakken waar je goed in was’.

Kijken naar studies met veel bèta

‘Ik ging dus ook kijken naar studies waar je veel wiskunde en natuurkunde voor moest gebruiken. Denk dan aan sterrenkunde, civiele techniek of werktuigbouwkunde. Maar stiekem vond ik het toch wel erg jammer dat ik dan niets met dieren ging doen. En helemaal niets met biologie.
Ik was niet heel goed in biologie, maar de verhalen die mijn docent vertelde vond ik geweldig interessant. Ik merkte keer op keer dat mijn echte passie toch bij dit soort onderwerpen lag’.

Onvoldoende voor biologie maar dat toch gekozen

‘Ja, en op het laatste moment heb ik toch mijn hart gevolgd en heb ik voor biologie gekozen. Ik dacht bij mezelf: ‘ik begin eraan en zie wel waar het schip strandt’. Maar het ging allemaal best goed. Ik heb mijn bacheloropleiding in drie jaar gehaald. Soms moest ik een tentamen overdoen, nét een onvoldoende. Dan had ik gewoon niet hard genoeg gewerkt. Maar ja, studeren is ook andere dingen doen naast je studie. Ik heb in allerlei commissies gezeten die van alles voor de studenten organiseerden. Dat was leuk en ook leerzaam. Haalde ik daardoor een tentamen niet, ja, dan moest ik het overdoen. Maar het is me allemaal gelukt binnen de drie jaar die ervoor staat’.

Steeds meer eigen keuze

‘In het eerste studiejaar had ik een vast programma, dat is bij de meeste universitaire opleidingen het geval. Maar daarna krijg je steeds meer vrijheid om je eigen invulling te geven aan je opleiding. Ik koos steeds vaker voor vakken die met dieren te maken hebben.
Aan het eind van je bacheloropleiding moet je een bachelorthesis schrijven. Dat is een soort werkstuk waarmee je je bacheloropleiding afsluit. Je moet dan ook een eigen onderzoek uitvoeren. Ik heb mijn onderzoek gedaan over het gedrag van honden.
Omdat ik de onderwerpen interessant vond en echt gemotiveerd was lukte het allemaal’.

Masteropleiding

‘Na je bacheloropleiding moet je een masteropleiding gaan doen. Pas dan is je universitaire opleiding compleet. Je kunt kiezen voor een master die helemaal aansluit bij je bacheloropleiding of iets heel anders gaan doen, zelfs op een andere universiteit.
Ik kreeg steeds meer interesse in insecten. En mijn interesse voor ziektes van de mens sluimerde ook nog steeds ergens. Nu doe ik mee aan een groot onderzoek over de verspreiding van malaria. Waarom wordt de ene mens wél gestoken door een malariamug en de andere niet?
In de toekomst wil ik meer onderzoek doen naar het  verspreiden van ziekten door insecten. Denk bijvoorbeeld aan ziekten die door teken worden verspreid.
Onvoldoende voor biologie maar dat toch gekozen? Ja, en daar heb ik nooit spijt van gehad. Ik heb mijn hart gevolgd. Motivatie voor je studie is volgens mij belangrijker dan hoge cijfers op de middelbare school’.

Lees ook: De beste opleidingen biologie
Meer informatie over studeren en studiekeuze op de Facebookgroep Ouders en Studie