27 juli 2015 | Categorie: Studeren

Op kamers gaan of juist niet?

Op kamers gaan of juist niet? Veel studenten blijven in het eerste jaar nog even bij hun ouders wonen. Na een paar maanden zoeken ze meestal een kamer. Stapsgewijs wennen aan het nieuwe leven bevalt de meeste studenten het beste. Er zijn natuurlijk ook studenten die meteen op kamers gaan. En studenten die hun hele studie lang bij hun ouders blijven wonen. Alle opties hebben voor- en nadelen.

Op kamers ja of nee?

Op kamers gaan of juist niet? Reizen kost tijd en energie

Uw zoon of dochter heeft de keuze gemaakt, voor een opleiding, voor een bepaald opleidingsinstituut … en dan de vraag… Op kamers gaan of juist niet? Lastige om hier goed antwoord op te geven. Soms heb je natuurlijk ook helemaal geen keuze, dan is de opleiding zo ver weg dat reizen geen optie is. Elk jaar zijn er studenten die zich vergissen in hoeveel energie reizen kost. “Ik kan toch ook in de trein werken”, horen we nogal eens. Hoe lovend dit voornemen ook is, in de praktijk werken de meeste studenten in het OV toch minder goed en blijkt reizen veel energie te kosten.

De bus naar de Campus zit vaak overvol, geen zitplaats te bekennen. We zitten als sardientjes in een blikje!

Het OV werkt toch minder goed dan je verwachtte, de bussen en treinen zijn soms erg druk, vooral tijdens de spits. Volgt uw kind een opleiding met veel contacturen, dan moet hij vaak naar de hogeschool of universiteit. Reizen kost dan echt energie.

Op kamers.. voor je eigen kostje zorgen kost ook tijd

Reizen kost tijd, maar het valt studenten ook vaak tegen hoeveel tijd het kost om voor jezelf te zorgen. Pas nu ontdekken veel studenten wat u al die jaren voor hen gedaan hebt.. boodschappen, koken, administratie, de was, poetsen… een lange lijst. Veel studenten spreken ook af dat ze samen eten, boodschappen doen en poetsen. Dat is gezelliger en ook efficiënter.

Nu realiseer ik me pas wat mijn ouders altijd gedaan hebben… het ‘huishouden’, boodschappen doen, koken, de ádministratie’, dat kost allemaal veel energie, Evert, student economie

Op kamers gaan of juist niet? Beide heeft voor- en nadelen

Veel nieuwe dingen in één keer

Sommige studenten kunnen niet wachten met beginnen aan hun nieuwe zelfstandige leven. Ze wennen supersnel aan hun nieuwe thuis en plotseling is hun ouderlijk huis een plek waar je maar een enkele keer naartoe gaat. Andere studenten wennen liever stap voor stap aan al het nieuwe. Eerst de ‘nieuwe school’, de nieuwe vakken, de nieuwe vrienden… zij ontdekken dit alles het liefst nog even vanuit het veilige nest. In de loop van het tweede trimester gaan ook deze studenten vaak op kamers. Langzaam wennen aan al het nieuwe is niet zo’n slecht idee voor dit type student.

Sociale contacten

Het grote voordeel van op kamers wonen is het feit dat studenten pas dan echt leren zelfstandig hun leven in te richten. Sociale contacten spelen daar een grote rol in. Goede contacten met medestudenten is natuurlijk heel leuk, maar ook belangrijk voor de studie. Studenten die veel sociale contacten hebben gaan met meer plezier naar de opleiding, ze ontmoeten studenten van hun eigen opleiding, maar ook studenten van andere opleidingen. Zo leren ze vanzelfsprekend een heel netwerk aanstaande professionals kennen. Een mooie basis voor de eerste stappen op de arbeidsmarkt.

Weblezing over ‘op kamers’

Wennen voor ouders

Ik moest er aan wennen dat mijn kinderen op kamers gingen. Soms was dat lege nest echt niet leuk. maar het hoort wel bij het proces van loslaten. Gelukkig kun je als ouder wel altijd betrokken blijven bij het wel en wee van je kind.

Van ouderverantwoordelijkheid naar ouderbetrokkenheid, interview op Radio 5