Past deze studie bij mij? Ben ik goed genoeg? Is de studie leuk?
Studiekeuze123, dé informatiesite over studiekeuze, heeft een peiling uit laten voeren onder ruim 1000 scholieren. De studiekiezers mochten hun mening geven over studiekeuzestress, het studiekeuzeproces, persoonlijke ontwikkeling, zelfkennis en Loopbaanoriëntatie en -Begeleiding (LOB) op school. ‘Past deze studie bij mij?’ is een belangrijke vraag voor studiekiezers.
Geen wetenschappelijk onderzoek
De peiling van Studiekeuze123 is geen wetenschappelijk onderzoek. Het is niet meer dan een peiling. Maar misschien herkent u iets van deze peiling bij uw kind. Enige weken geleden heb ik hier al over geschreven.
Scholieren vroegen zich, bij deze peiling over studiekeuze, vooral af: ‘Past deze studie bij mij? Ben ik goed genoeg voor deze studie?’
Studiekeuzestress
Meer dan de helft van de ondervraagde studiekiezers zei dat ze behoorlijke studiekeuzestress voelen. Studiekeuzestress door persoonlijke factoren wordt veel genoemd. Bovenaan staat: ‘ik voel studiekeuzestress omdat ik twijfel waar ik goed in ben of wat bij me past‘. Net zo vaak wordt genoemd: ‘ik twijfel of ik een studie wel echt leuk genoeg vind‘.
Ik twijfel waar ik goed in ben…
Voor jonge mensen is het lastig zicht te krijgen op hun capaciteiten. Daar heb je immers ook wat ervaring voor nodig. Op school krijgt een leerling natuurlijk feedback. Al is het maar de cijfers voor de proefwerken en overhoringen. Toch gaat deze feedback altijd maar over een klein stukje van je capaciteiten. Op school krijg je geen cijfer voor je inlevingsvermogen in anderen, of voor je motivatie, of voor je doorzettingsvermogen.
Je capaciteiten leren kennen
Ik hoor scholieren vaak zeggen dat ze ook graag buiten school feedback willen op wat ze wel en niet goed kunnen. Ik ben me ervan bewust dat ik als moeder vaak een opmerking maakte over wat er niet zo goed ging. Maar heb ik vaak genoeg duidelijk gezegd wat de capaciteiten van mijn kinderen zijn? Heb ik vaak genoeg gezegd: ‘wat kun jij geconcentreerd lezen’, ‘wat kun jij vrolijk lachen’, ‘wat ben je handig!’ Toch hebben pubers ook dit soort feedback nodig.
Kwaliteitenspel
Kent u het kwaliteitenspel? Op kaarten staan kwaliteiten beschreven. Er is een kaart met ‘ik vind dat je goed kunt luisteren’. Er is ook een kaart met ‘ik vind dat je goed kunt praten’. Je speelt het spel door aan de ander zo’n kaart te geven. En je legt uit waarom je deze kaart geeft. Een speelse manier om elkaar te helpen zicht te krijgen op je capaciteiten. Zo’n spel hoef je natuurlijk niet te kopen. Je kunt het ook zelf maken.
Zo geef je elkaar complimenten. Maar je kunt natuurlijk ook bespreken waarom je zo’n kaart juist niet geeft.
Het kwaliteitenspel is een tweerichtingsspel. Je geeft kaarten, maar je ontvangt ook kaarten. Daar leer je als ouder ook van. Hoe kijkt je kind naar jou als ouder?
Past deze studie bij mij?
Bij de vraag ‘past deze studie bij mij?’ gaat het denk ik ook om capaciteiten. Als je veel in projecten moet werken, moet je ook weten of je daar goed in bent. Als je lang moet kunnen luisteren bij een bepaalde opleiding, moet je je afvragen of je dat kunt. En zo zijn er veel aspecten aan een studie die niet direct met de inhoud van de stof te maken hebben. Maar die wel heel erg van invloed zijn op studiesucces. Je studiepunten kun je op veel verschillende manieren halen. En die manier van leren moet wel bij je passen. Daarvoor moet een puber wel zelfkennis hebben…
Ben ik goed genoeg? Ik twijfel waar ik goed in ben…
De eisen die aan een student gesteld worden zijn hoog. Het is echt niet meer zoals vroeger toen je studentntijd toch vaak vooral een relaxte tijd was. Er moeten voldoende studiepunten worden gehaald. Het Bindend Studieadvies is voor sommige studies heel hoog. Welke eisen worden er binnen de studie waar uw kind naar kijkt, aan hem gesteld? Echt wel iets om thuis eens over te praten. Natuurlijk wil je het beste voor je kind. Maar dat is niet altijd ‘hoe hoger hoe beter’. Elke richting kun je in Nederland op meerdere niveaus doen. Welk niveau is het beste?
Vind ik de studie leuk genoeg?
Eigenlijk vind ik dat je niet moet denken in termen als ‘leuk’. ‘Leuk is niet goed genoeg als het om studiekeuze gaat. Je moet een studie écht interessant vinden, het onderwerp moet je echt boeien. Studenten die passie voelen voor het onderwerp, kunnen ook de saaie onderdelen aan. En saaie vakken zijn er altijd. Zeker in het eerste studiejaar.
Meeloopdagen
De beste manier om te ontdekken of een studie écht interessant is, is gewoon een dagje student zijn. Een meeloopdag is een hele goede manier om te ervaren of je echt meerdere jaren met dit onderwerp bezig wilt zijn. We raden aan meerdere meeloopdagen te volgen bij meerdere studies. Dit kost wel tijd.
Nog een reden om vooral in het voor-eindexamenjaar veel aan studiekeuze te doen.
Er zijn ook studenten die gewoon meegaan de klas in waar een vriend van ze een studie volgt die wel wat lijkt. Tijdens een meeloopdag krijg je antwoord op de vraag ‘past deze studie bij mij..?’
Ouders zijn belangrijk om jezelf te leren kennen
Jongeren vinden het belangrijk dat ouders een klankbord zijn, juist bij moeilijke vragen. Natuurlijk willen ze hun eigen beslssingen nemen. Terecht. Maar als ouder kunt u uw kind enorm helpen door feedback te geven. U kunt uw kind helpen zichzelf beter te leren kennen.
It takes a village to raise a child
In het Engels wordt er wel gezegd: Je hebt een heel dorp nodig om een kind op te laten groeien.
Ik vind het een mooi spreekwoord. Juist door je groep om je heen, leer je wie je bent, wat bij je past, wat je kunt. Ouders, familie, vrienden… die geven je zicht op wie je bent. En dan gaat een studie kiezen ook een stuk makkelijker.
Peiling van Studiekeuze123 onder 1060 jongeren
- Hoe kiest een jongere de studie?
- Past deze studie bij mij? Ben ik goed genoeg? Is dit een leuke studie?
- Het idee dat ik meteen goed moet kiezen levert stress op
- De kosten van studeren leveren mij studiekeuzestress op
- Wil ik een baan in dit vakgebied? Hoeveel baanzekerheid is er?
- Ik heb studiekeuzestress door de verwachtingen van mijn ouders
- Hoe weet je wat een studie inhoudt? Waar vind je informatie?
- Wat zou het kiezen van een studie makkelijker maken?
- Hier let ik op bij studiekeuze
- Het rapport: Hoe kies jij je studie…