24 juni 2017 | Categorie: Studiekeuze

Waar krijgt uw tiener energie van?

Als moeder werd ik soms wanhopig als mijn puberende kinderen niet vooruit te branden waren… Hangen achter de pc… Liggen voor de televisie… ‘Chillen’ in bed… Het irriteerde me soms mateloos. Hoe kan iemand zijn tijd zo verdoen? Maar in mijn hart wist ik ook wel… die energie om aan de toekomst te werken is er wel… maar welke toekomst? Waar krijgt uw tiener energie van?

Waar krijgt uw tiener energie van?

Hoe ontdek je waar je toekomst ligt?

Het valt voor jonge mensen echt niet mee om gestructureerd over de toekomst na te denken. Het is aan de ene kant prachtig dat er zoveel mogelijkheden zijn. Maar aan de andere kant… Hoe kies je wat het beste bij je past? Een puber die niet weet wat hij aan moet met zijn toekomst vervalt vaak in gedrag waar u als ouder niet blij van wordt. Dwang helpt niet. Wat wel helpt is goed naar uw kind kijken. Waar krijgt uw tiener energie van?

Hulptroepen

Gelukkig zijn er ‘hulptroepen’. Op de eerste plaats zijn scholieren heel blij met de ondersteuning die ouders en andere familieleden geven. Op de middelbare school is de decaan degene die uw kind helpt na te denken over zijn toekomst. Soms wordt de decaan ondersteund door mentoren. De ‘lessen’ van de decaan of mentor heten: Loopbaanbegeleiding en ondersteuning (lob). Het doel is het krijgen van regie op je loopbaan. Er zijn verschillende ‘lesmethoden’ die hierbij kunnen ondersteunen. Eén daarvan is Qompas. Hieronder beschrijft Qompas haar lob-methodes en de mogelijkheden voor ouders om hun kind te begeleiden bij het keuzeproces.

Minder uitval door begeleiding van ouders

Ouders zijn voor leerlingen die een studiekeuze moeten maken heel belangrijk, blijkt uit onderzoek van onder meer de VO-raad en scholierenorganisatie LAKS. Leerlingen die op school en thuis worden begeleid met de keuze van hun vervolgstudie en loopbaan vallen volgens de VO-raad minder vaak uit in hun vervolgstudie. Ouders hebben dan ook een belangrijke rol in de profiel- en studiekeuzemethodes van Qompas.

De oudermodule van Qompas geeft handvatten

Als uw zoon of dochter Qompas op school gebruikt, kunt u gebruik maken van een speciale oudermodule. Zo hebt u bijvoorbeeld inzage in het loopbaandossier van uw kind, inclusief de testresultaten en houden we u via mail op de hoogte. Tests die leerlingen met Qompas maken zijn onder andere een interessetest, een schoolvakken-capaciteitenvragenlijst, een schoolvakken-belangstellingsvragenlijst, een profielkeuzetest, een persoonlijkheidstest, een beroepentest en een competentietest.

Als ouder de test doen?

Zelf kunt u ook een aantal tests en opdrachten maken. Zo kunt u bijvoorbeeld de competentietest, en in de bovenbouw ook de persoonlijkheidstest, over uw kind invullen. Waar is uw kind goed of juist minder goed in, kan het goed samenwerken, plannen of organiseren? Leerlingen kunnen verschillende mensen uitnodigen deze tests over hen te maken. Zo krijgen zij ‘360-graden feedback’.

Speel met je profiel (met ouders)

Een andere mooie opdracht uit Qompas ProfielKeuze waarbij ouders een rol kunnen spelen is bijvoorbeeld ‘Speel met je profiel’. De leerling geeft aan welk profiel hij overweegt te kiezen in combinatie met mogelijke profielvakken en keuzevakken. Vervolgens toont Qompas welke studies mogelijk zijn. Dit onderdeel leent zich goed om samen met ouders te doen.

Wat doet de school aan loopbaanoriëntatie (lob)? Vraag er eens naar

Welke lob-methode gebruikt uw school? Het is afhankelijk van het abonnement van de school of de oudermodule van Qompas vrij toegankelijk is. U kunt dit op school navragen, maar ook aan de helpdesk van Qompas. Via iDEAL kunt u ook eenvoudig en tegen geringe kosten een oudermodule aanschaffen.

Op zoek naar een goede studiekeuzecoach? Raadpleeg Qompas!

Hoe geweldig is het als je kind al weet wat het wil studeren na het examen. Maar vaak weten kinderen dat nog niet. Ook voor ouders is het soms zoeken naar de juiste manier om hun tiener te ondersteunen. Want hoe stel je de juiste vragen aan weerbarstige en dwarse pubers? In het werkboek van de leerlingen is een aparte ouderbijlage gevoegd. Leerlingen kunnen die meenemen voor hun ouders/verzorgers. Hierin vindt u onder andere tips voor de begeleiding van uw kind: stel bijvoorbeeld altijd open, niet oordelende vragen. Bedenk ook hoe u zelf ooit een eventuele studiekeuze hebt gemaakt. Wees u bewust van uw eigen vooroordelen. Komt u er niet uit of wilt u extra hulp? Raadpleeg dan een goede studiekeuzecoach. Wij hebben diverse zeer geschikte coaches in ons netwerk die we kunnen aanbevelen. Voor meer info: kju@qompas.nl (071-5815581)

Waar krijgt uw tiener energie van?

Een studie kiezen met Qompas gaat verder dan het invullen van een paar testjes. Qompas wil jongeren helpen met het ontdekken en zich bewust worden van hun talenten en competenties. Samen met ouders/verzorgers, docenten en decanen. Alleen dan kunnen zij weloverwogen keuzes maken voor hun toekomst. Dus ontdek om te beginnen: ‘Waar krijgt uw tiener energie van?

wezenlijke keuzevragen

5 wezenlijke vragen bij studiekeuze, Marinka Kuijpers

Natuurlijk is Qompas niet de enige methode die er op de markt is voor LOB (Loopbaanoriëntatie en Begeleiding). Kent u een andere lesmethode en wilt u uw ervaringen als ouder delen? Of geeft u een dergelijke methode uit? Ik ontvang graag uw bijdrage. Een gepassioneerde decaan, een goede lesmethode en uw inzet als ouders kunnen zeker helpen bij studiekeuze. Maar het wezenlijke antwoord op de vraag: ‘Waar krijgt uw tiener energie van’ moet hij of zij toch zelf ontdekken. Een tiener die ontdekt wat hij wil met zijn toekomst en daar de verantwoordelijkheid voor neemt zal energiek aan de slag gaan.

Vragen over studiekeuze? Studiepuntenspreekuur!

Elke woensdag van 17.00-18.00 kunt u mij bellen met vragen over studiepunten, een studie kiezen of studeren 0317484455. Mailen kan ook: hermien.miltenburg@wur.nl