LAKS (Landelijk Actie Komite Scholieren), wat is dat?

Door: Hermien Miltenburg · 17 januari 2017
Categorie: Studiekeuze

Het LAKS, Landelijk Actie Komite Scholieren, heeft weer aandacht in de media. Deze keer met een stunt. Ze deden alsof ze als politieke partij in de tweede kamer wilden. Zo vragen ze meer aandacht voor de positie van scholieren. Het LAKS wat is dat?

LAKS wat is dat?

LAKS en studiekeuze (LOB)

Het Laks is, zoals de naam al zegt, een Aktie Komite voor Scholieren. Ze zijn een ‘meldpunt’ voor allerlei zaken waar scholieren niet zo tevreden over zijn.  Vaak communiceren ze bijvoorbeeld over dingen die fout gaan bij eindexamens.
Ook heeft het LAKS een uitgebreid rapport geschreven (ondersteund door gerenommeerde wetenschappers) over hun wensen met betrekking tot studiekeuze. Een citaat uit het rapport…

Uit het onderzoek blijkt dat scholieren behoefte hebben aan LOB. Die begint in leerjaar één en neemt toe in de laatste leerjaren. Een belangrijk onderdeel hiervan is het opdoen van ervaringen, zoals stages en meeloopdagen. Scholieren willen dat hiervoor meer tijd beschikbaar komt.

Het LAKS vraagt aandacht van de politiek voor studiekeuze

De hulp bij studiekeuze op school kan veel beter volgens het LAKS. Daar vragen ze ook aandacht voor bij de politiek. Samen met studentenorganisaties en decanenverenigingen openen ze de ‘aanval op uitval’. In een tien-puntenplan vragen ze meer tijd en aandacht voor studiekeuze op school.
Met deze actie ben ik blij. Het is belangrijk dat de familie de studiekiezer helpt. Maar leerlingen die geen  hulp van hun familie (kunnen) krijgen hebben ook recht op goede studiekeuzehulp. Die moet vooral op school gegeven worden.

Waarom is studiekeuze zo belangrijk?

Ongeveer een derde van de eerstejaars studenten stopt helaas met de opleiding.  De belangrijkste oorzaak is volgens de uitvallers dat ze toch niet de goede studie hebben gekozen.
Dat is natuurlijk erg vervelend voor de student en zijn ouders. Maar ook ons ‘nationale onderwijspotje’ lijdt hieronder. De student betaalt ‘maar’ één-vijfde van zijn opleiding. De rest wordt door de Rijksoverheid betaald. Dit geld kan beter besteed worden aan betere begeleiding van de studiekeuze op school. Dan denk ik aan ondersteuning van de studiekiezer en ook aan hulp voor ouders (die dat willen) van studiekiezers. Ook zou het enorm helpen als er meer geld zou zijn voor de begeleiding van eerstejaars op hbo of universiteit. Op instituten waar de begeleiding van eerstejaars goed geregeld is , is de studie-uitval ook veel minder.

Studiekeuze, de beste strategie volgens LAKS

Scholieren verwachten dat school en thuis samen oplopen met een duidelijke rolverdeling. De gesprekken over de meest zinvolle LOB activiteiten vinden nu nog vaak thuis plaats met familie. Hoewel scholieren positief zijn over deze gesprekken zouden ze graag zien dat ouders en school samen oplopen.
Scholieren zien een duidelijke rolverdeling voor decaan, mentor en vakdocent. Elk van deze drie kan op zijn eigen manier bijdragen aan specifieke loopbaancompetenties. Zeker de vakdocent kan in potentie veel bijdragen aan de loopbaancompetenties van scholieren.

Studiekeuze, alle volwassenen hebben een rol

Wat me aanspreekt is dat scholieren aangeven dat alle volwassenen in hun omgeving een eigen, belangrijke rol, kunnen spelen bij studiekeuze. Ik zou me voor kunnen stellen dat scholieren vooral graag met hun ouders praten over de wezenlijke en heel persoonlijke studiekeuzevragen. De decaan is de deskundige op het gebied van opleidingen en banen, de mentor heeft vaak een heel persoonlijke band met de leerling, de vakdocent kan beoordelen in welke vakken de leerling goed is.

Studiekeuze, wat werkt volgens LAKS?

  • Bijna 75% van de scholieren heeft testen gedaan. Twee derde vindt dit zinvol.
  • Informatie wordt vooral gezocht op websites en in folders (85%). Vier-vijfde van de scholieren vindt dit zinvol.
  • Ervaringen zijn ook heel belangrijk. Open Dagen worden veel bezocht en scholieren vinden ze ook zinvol (93%). Proefstuderen of meelopen op een hbo of universiteit en contact met studenten is ook heel belangrijk (90%)
  • Meelopen met iemand die werkt lijkt hen nuttig, maar het wordt bijna niet gedaan.
  • Over Sociaal Media is men verdeeld.

Wie helpt het meest bij studiekeuze volgens het LAKS

Scholieren worden het meest geholpen bij studiekeuze door:

  • Hun familie (43%).
  • De decaan (22%)
  • De mentor (8-9%)
  • Een student die de opleiding al volgt (8-9%)
  • Vrienden (8-9%).

Scholieren geven hen ook een rapportcijfer:  De familie een 7,8. De school (decaan, mentor en vakdocent) scoort  tussen de 5,5 en 5,7. Scholieren zijn dus niet zo tevreden over de hulp bij studiekeuze die ze op school krijgen.

Het LAKS en studiekeuze

Vijf wezenlijke studiekeuzevragen op basis van onderzoek van Marinka Kuijpers

Nieuws over studiekeuze en studeren volgen? Vul uw e-mail adres in (rechtsonder) en u ontvangt telkens de nieuwste blogartikelen.

Hermien Miltenburg

Hermien Miltenburg

Oudervoorlichter bij Wageningen University & Research

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.