23 oktober 2023 | Categorie: Studeren

Wat kun je doen met je studie?

Door Hermien Miltenburg

Oudervoorlichter bij Wageningen University & Research...

Misschien heb je Pepijn Gelderblom wel ontmoet op een ouderavond. Want sinds kort gaat hij, samen met Daniëlle Vogels, op bezoek bij scholen. Ze geven daar voorlichting over studiekeuze. Pepijn studeert Plant Biotechnology. ‘Wat kun je doen met je studie?’ Vroeg ik hem…

Wat kun je doen met je studie?

Pepijn Gelderblom

Wat kun je doen met je studie?

‘Wat grappig dat je me dat vraagt’, zegt Pepijn. ‘Dat was nou juist iets waar ik op open dagen achter probeerde te komen. Je studie is natuurlijk belangrijk. Maar dat duurt uiteindelijk maar een paar jaar. Wat je daarna gaat doen duurt veel langer…’

Je toekomstige beroep?

Maar weet je dan al precies wat je gaat doen als je klaar bent met je master? ‘Nee’, zegt Pepijn, ‘maar ik weet wel zo ongeveer wat ik ga doen. Omdat ik mijn onderwerp al een hele tijd geweldig vind. Ik vind genetische modificatie super interessant. Genetische modificatie is een techniek om de eigenschappen van een plant, dier of micro-organisme aan te passen door een stukje DNA van het ene organisme over te brengen naar een ander organisme. Dat gebeurt bijvoorbeeld door heel gericht de gewenste genen uit het DNA van het ene organisme te halen en aan het andere organisme toe te voegen. Op die manier zijn er bijvoorbeeld al schimmels en bacteriën ontwikkeld die dankzij genetische modificatie medicijnen produceren.’

Genetische modificatie bij planten vind ik minder heftig

‘Ik heb ook nagedacht over dit soort technieken bij dieren, maar dat vond ik toch te heftig. Ik ben dus begonnen met de bacheloropleiding Plant Sciences. Maar ik heb bij mijn studiekeuze toch ook al naar de master gekeken. Want die leidt je naar je uiteindelijke inhoudelijke doel.
Genetische modificatie kun je bij planten op twee manieren doen. Een daarvan, cisgenese, met een moeilijk woord, gaat over het overbrengen van DNA van een plant naar een plant die verwant is. Zo kun je die plant sterker maken en beter bestand tegen ziekten. Wij gebruiken bijvoorbeeld DNA van wilde aardappelrassen om de aardappelen die je eet, weerbaarder te maken tegen ziekten. En hoe sterker een plant is, hoe minder bestrijdingsmiddelen je erop hoeft te spuiten.’

Bijdragen aan het oplossen van een probleem

‘Zo hoop ik bij te dragen aan genoeg en gezond voedsel voor iedereen. Met respect voor de natuur. Tegen studiekiezers zeg ik ook altijd: Denk na over wat je wilt betekenen… Wat is het probleem dat jij op zou willen lossen? Waarin wil je het verschil maken? Want ik vind het heel belangrijk dat mijn toekomstige baan, ook nut heeft.’

Pepijn: Mijn ouders hebben me goed geholpen bij studiekeuze, ook door op de kwaliteit van een opleiding te letten.

Maar wat word je dan? Wat kun je doen met je studie?

‘Ik weet nog niet precies wat ik ga doen. Wat mijn eerste baan zal zijn. Dat is bij de meeste studenten zo. Meestal ontdekken ze pas in de laatste maanden wat hun eerste beroep zal zijn. En daarna veranderen ze vaak nog weer. Een beetje of juist veel.
Ik heb wel gekeken welke beroepen me aanspreken. Dat kun je bijvoorbeeld opzoeken in de Keuzegids of op studiekeuze123. Je ziet daar welke beroepen de meeste afgestudeerden kiezen , en dan krijg je een idee. En op open dagen wordt dat ook verteld.’

Je ouders

Je helpt nu mee met presentaties op ouderavonden. Daarin deel je je ervaringen met studiekeuze en studeren. Maar wat vonden je ouders van je studiekeuzeproces? Hoe hebben zij je geholpen? ‘Mijn ouders hebben me echt goed geholpen. Met vragen stellen en vooral ook met goed luisteren. Want ik vond het heel moeilijk om een studie te kiezen. Uiteindelijk ben ik toen naar een studiekeuzecoach gegaan. Hij stelde me ook een flink aantal vragen. En gaandeweg bevestigde dit, wat ik toch al eerder wist… genetische modificatie… dat is het voor mij.
Mijn ouders hebben nog wel naar de kwaliteit van de opleiding gekeken. En gelukkig was mijn bacheloropleiding de beste bachelor van Nederland. Mij interesseerde dat niet zo. Hoewel ik later wel merkte dat het leuk is als je op een topopleiding zit.’

Wat zijn nu je tips aan studiekiezers?

‘Mijn tips? Nou, op de eerste plaats: Kies wat je leuk vindt. Verder is het super slim om studies met elkaar te vergelijken. En tenslotte: Waarin wil jij verschil maken. Wat wil jij betekenen, later, voor mensen, voor de wereld, voor de natuur… waarin wil jij het verschil maken?

Wat kun je doen met je studie?

Ik was onder de indruk van het enthousiasme van Pepijn. Weer zag ik hoe belangrijk het is om net zo lang te zoeken totdat je de studie vindt die echt bij je past.
Ik vond het ook echt slim dat Pepijn al keek naar het beroepenveld waar hij straks in werkt. Natuurlijk kunnen de meeste studenten nog niet zeggen wat ze later worden. Dat zal, zoals Pepijn ook zegt, nog best vaak veranderen in de 50 (!) jaar dat je werkt. Maar je interessegebied, je beroepenveld, zal waarschijnlijk hetzelfde blijven. En daarbinnen is er heel veel mogelijk. Zeker in het geval van Pepijn.

Webinar over criteria bij studiekeuze

Pepijn werkt ook mee aan het webinar ‘belangrijke criteria bij studiekeuze’. Dinsdagavond 7 november 20.00 uur is er een . Dit webinar wordt gegeven door Daniëlle Vogels, voorlichter bij Wageningen University samen met Pepijn, dus en met Mina, studente Landschapsarchitectuur en Planning. Aanmelden.

Folder van de Rijksoverheid over studeren…

 

Door Hermien Miltenburg

Oudervoorlichter bij Wageningen University & Research

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.