Afstuderen hoe gaat dat? Dagmar vertelt haar verhaal
‘Ik ben er nu wel aan toe om aan het werk te gaan’, vertelt Dagmar Bade enthousiast. ‘Studeren was leuk, maar nu ga ik afstuderen’. ‘Afstuderen hoe gaat dat dan?’ Vraag ik haar.
Bos- en Natuurbeheer was voor mij de enige studie
‘Bos- en natuurbeheer was voor mij écht de enige studie. Ik had geen top drie van leuke studies zoals zoveel studiekiezers. Ik wist zeker dat dit het was. Deze studie kende ik eigenlijk niet. Ik dacht dat je alleen maar iets met bos en natuur kon doen op hbo of mbo niveau. Maar ik wou juist onderzoek doen.
Een universitaire opleiding bestaat uit een driejarige bacheloropleiding en daarna een masteropleiding. Je kunt een iets andere master doen dan je bachelor, maar dat heb ik niet gedaan. Ik wou heel graag verder in mijn richting. Mijn master duurt twee jaar en die zitten er nu bijna op. Ik specialiseer me in hoe je als overheid of organisatie beleid kunt maken om mensen en natuur met elkaar te verbinden.’
Afstuderen hoe gaat dat dan?
‘Tijdens je masteropleiding volg je, net als in de bachelor, vakken om je kennis te vergroten. Maar je maakt ook een langzame overgang naar de praktijk. Een studiejaar bestaat uit 60 studiepunten die je moet halen. Mijn master bestaat dus uit 120 studiepunten. Vakken volgen is daar maar een klein stukje van. Van ‘alleen maar’ studeren maak je een ontwikkeling door naar ‘zelf onderzoek doen’. Een belangrijk onderdeel was een project dat ik gedaan heb. Daar kreeg ik 9 studiepunten voor. Daarna komt er een eigen onderzoek, dat levert 36 studiepunten op. En tenslotte mijn stage. Daar krijg ik 24 studiepunten voor. En dan ben ik klaar.’
Het project
‘Het project dat ik gedaan heb was zo’n beetje bedoeld om te oefenen hoe het met een echt project in een echte baan gaat. Ik had ook een echte opdrachtgever. Onderdeel van dat project was kijken naar hoe je digitale technieken kunt gebruiken om mensen te stimuleren meer met de natuur te doen. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan natuurfilms die door de digitale technologie veel indrukwekkender zijn geworden. Die films zijn vaak zo mooi en sensationeel dat volgens sommige wetenschappers de echte natuur saai gevonden wordt. Maar andere onderzoekers denken juist dat deze digitale technieken mensen en natuur dichter bij elkaar brengen. Mensen in steden gaan steeds minder vaak de natuur in. Kunnen digitale technieken mens en natuur meer met elkaar verbinden? Je moet dan niet alleen aan mooie filmbeelden denken maar ook aan allerlei apps.’
Allerlei apps
‘Mijn afstudeeronderzoek ligt in het verlengde van dit project. Er zijn allerlei apps die te maken hebben met de natuur. Je kunt bijvoorbeeld een foto maken van een plant en dan verschijnt op die app de naam en verdere bijzonderheden van die plant. Een voorbeeld van zo’n app is Pl@ntnet. Dit soort apps zijn er ook voor vogels en insecten. Er zijn ook apps die een soort spelletje maken van natuurbeleving. Dan moet je denken aan een soort Pokemon Go, maar dan ga je de natuur in.’
Afstuderen op het gebruik van route apps
‘Er zijn ook apps die routes aangeven. Een voorbeeld is de app ‘Crossbill Routes Veluwe’. Die app geeft een route aan maar vertelt er op een paar punten ook iets bij. Je kunt in een bepaald gebied een bepaalde vogel verwachten en dan kun je ook meer bijzonderheden van die vogel aanklikken. Zo’n app werkt dan als een veldgids of een boek waar je van alles over de natuur in op kunt zoeken. Ik wil onderzoeken of zo’n app de natuurbeleving van mensen versterkt of juist afleidend is. Dan kunnen natuurorganisaties beslissen of ze meer van dit soort apps gaan ontwikkelen of juist niet.’
Afstuderen hoe gaat dat dan concreet?
‘Twee van de routes op de app gaan door het Renkums Beekdal. Dat is een prachtig natuurgebied aan de rand van de Veluwe. Ik wil mensen interviewen die een route lopen met deze app. Dan probeer ik te ontdekken of zo’n app een goed idee is om het gevoel van verbinding met de natuur te versterken. Hierna hoop ik een stageplek te krijgen bij het Gelders Landschap of het IVN. Dat zijn allebei natuurbeschermingsorganisaties. Daar wil ik dan meehelpen beleid te maken om mensen dichter bij de natuur te brengen. Mijn ervaring met mijn afstudeeronderzoek past misschien wel bij hun plannen.’
Meehelpen bij het onderzoek?
Dagmar is nog op zoek naar mensen die haar mee willen helpen bij haar onderzoek. Wilt u wandelen in het mooie Renkums Beekdal en geïnterviewd worden door een bijna afgestudeerde wetenschapper in Bos- en Natuurbeheer? Ik hoor het graag.
Meer over apps die te maken hebben met natuurbeleving
Wilt u meer weten over de apps waar Dagmar het over heeft? Ze noemt de volgende:
- Voorbeelden van route-apps met extra belevingselementen:
- Beleefroutes
- Natuur in Nederland
- apps vanuit (natuur)organisaties, zoals Natuurroutes van Natuurmonumenten, IVN Routes, Klompenpaden etc.
- Voorbeelden van apps waarmee je flora en/of faunasoorten kunt identificeren:
- Pl@ntnet
- PlantSnap
- PlantSpot
- Picture this (alleen planten)
- iNaturalist (plant en diersoorten)
- Picture Insect (insecten)
- Voorbeelden van apps die gebruik maken van Augmented Reality (deze apps zetten een virtuele laag bovenop de werkelijkheid, zoals bijvoorbeeld Pokemon Go dat ook doet):
- Los in ’t bos (gericht op kinderen)
- AH insecten app
- The Nature Game (‘magische tabletgame in de natuur’)