15 mei 2023 | Categorie: Geen categorie

De studiekeuze van je kind

Mijn kinderen zijn al lang ‘op hun plek’. Maar vaak denk ik nog aan de zoektocht die ik had toen ze aan het begin van hun studiekeuze stonden. De studiekeuze van je kind… wat kun je als ouder doen? Welke studie is geschikt? En op welk niveau dan? Wanneer moet je advies geven en wanneer je kind ‘loslaten’?

De studiekeuze van je kind

De studiekeuze van je kind, ook een zoektocht voor ouders

De studiekeuze is voor je zoon of dochter natuurlijk een zoektocht. Als hij of zij heel goed weet wat hij wil en ook als je kind dat helemaal niet weet… En alles daar tussenin. Gelukkig geeft Wageningen University Daniëlle Vogels en mij mogelijkheden om speciaal voor ouders tips & tricks te communiceren. veel aspecten over studiekeuze en wat je als ouder kunt doen komen hierbij aan bod.

De studiekeuze van je kind, webinars

Dit schooljaar mocht ik zes webinars geven over zaken die te maken hebben met studiekeuze, studeren en geldzaken.

• Stappen in het studiekeuzeproces? Filmpje
  • Professionele ondersteuning bij studiekeuze? Filmpje
  • Hoe vind ik een studie die goed staat aangeschreven? Filmpje
  • Kenmerken hbo en wo opleidingen en de doorstroom van hbo naar de universiteit. Filmpje
  • Wat kun je doen als je kind nog geen studiekeuze kan maken? Filmpje
  • Geldzaken en studeren Filmpje

Zijn er onderwerpen waar we het komend studiejaar extra aandacht aan moeten geven? We horen het graag.

De studiekeuze van je kind, ouderavonden op midelbare scholen en facebookgroep

We komen graag voorlichting geven op ouderavonden op scholen. Wil je graag dat we ook eens op de school van jouw kind komen? De decaan kan dit met ons regelen. Kosten zijn hier niet aan verbonden.
Daarnaast onderhouden we een facebookgroep voor ouders: ‘ouders en studie’. Meer dan 3000 ouders van aanstaande studenten wisselen hier tips en nieuws uit.

De studiekeuze van je kind, vooral een zoektocht voor de jongvolwassene zelf

Nuttig en belangrijk om als ouder een vraagbaak voor je kind te zijn. Maar de aanstaande student zal het toch voornamelijk zélf moeten doen. Daarom betrekken we bij al onze voorlichtingsactiviteiten zoveel mogelijk jongeren. Studenten vertellen ook hún verhaal op ouderavonden en tijdens webinars. En in dit blog. Hieronder het verhaal van Anne Brans, student Commerciële Economie. Zij vertelt meer over de keuze hbo of wo.

Niet ‘de’ studiekeuze, maar ‘jouw’ studiekeuze

De studiekeuze is een keuze waar de een een paar maanden over nadenkt en de andere jaren. Een keuze die een vwo-leerling het gevoel kan geven naar de universiteit te ‘moeten’. Een keuze waarover anderen altijd een mening hebben, positief of negatief. Dit laatste heb ik ook ervaren.

Ik ben Anne, 19 jaar oud en eerstejaars student Commerciële Economie aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (hbo). Een opleiding die enorm goed bij mij past. Na het behalen van mijn vwo-diploma ben ik direct gestart aan deze opleiding. Dit gebeurde echter wel pas nadat ik honderd keer de vraag had beantwoord: “Maar waarom ga je een hbo-opleiding doen, je doet toch vwo?”

Waarom ga je een hbo studie volgen als je vwo hebt?

Gelukkig had ik altijd mijn antwoord klaar. Het is begrijpelijk dat niet iedereen dit heeft en daarom wil ik graag mijn ervaring met je delen.

Allereerst is de studiekeuze een keuze die jíj voor jezelf maakt, niet iemand anders.

Ten tweede is de universiteit anders dan de hogeschool (hbo), niet per definitie hoger of beter. Je wordt op de universiteit op een andere manier opgeleid dan op de hbo. Het is dus belangrijk te kijken wat bij jou past. Ik was op zoek naar een praktische manier van opleiden en dat kon het hbo mij wél bieden in tegenstelling tot de universiteit.

Ten derde was het voor mij belangrijk dat ik me ergens goed voelde, dat ik me thuis voelde. Tijdens open dagen van universiteiten voelde ik mij verloren in de grote collegezaal, ik voelde mij meer een nummertje dan een leerling. Tijdens open dagen op het hbo voelde ik me fijn. Ik dacht: “dit is het”, meer niet. Meer was ook niet nodig, het gevoel was goed.

Het kan ook zijn dat je regelmatig denkt: “de jaren op het vwo zijn voor niks geweest”. Met een havo-opleiding kun je immers ook naar het hbo. Mijn ervaring leert dat dit ene jaartje (of misschien zelfs twee) absoluut niet nadelig is. Zeker in het eerste jaar heb je voordeel met je vwo-opleiding. Op het vwo is al aandacht besteed aan bepaalde onderwerpen of manieren van leren waar op de havo minder tijd voor was.

Voor de leeftijd hoef je het ook zeker niet te laten. Wanneer je eerst de havo doet en daarna een hbo-bacheloropleiding, dan ben je ongeveer 21 jaar als je je diploma haalt. Ik ben straks 22 jaar als ik mijn hbo-bachelor heb afgerond. Het lijkt misschien oud en volwassen, maar ik kan je vertellen, toen ik naar de middelbare school ging dacht ik ook al dat ik oud en volwassen was. Jij niet?

Je eerste gevoel kan zeggen dat een universitaire opleiding logisch is na het behalen van een vwo-diploma, maar probeer eens verder te kijken. Luister écht naar je gevoel. Zoek uit wat voor opleiding bij jou past. Tips van anderen zijn welkom, maar uiteindelijk is en blijft het jouw keus. Ik heb mijn ‘thuis’ gevonden en kan dit aan andere overtuigend vertellen. Dat kan jij ook!

Anne Brans

Hierbij het filmpje over de kenmerken van hbo en universiteit. Wil je de power point ontvangen? Stuur me dan een mailtje. hermien.miltenburg@wur.nl