1 april 2022 | Categorie: Geen categorie, Studiekeuze

Dezelfde studie als je ouders?

Je hoort het wel vaker… Jongeren die de studie en het beroep van hun ouder zo interessant vinden, dat ze die ook gaan doen. Maar toch goed om je kind ook op andere mogelijkheden te wijzen. Marianka van Arendonk schreef onderstaand artikel over Dezelfde studie als je ouders? ‘

Dezelfde studie als je ouders?

Dezelfde studie als je ouders? Jongeren kiezen daar nogal eens voor

Wist je dat 1 op de 3 kinderen een opleiding op hetzelfde niveau als hun ouders volgen. Heb je zelf gestudeerd, dan is de kans dus groot dat je zoon of dochter ook de collegebanken ingaat. En hoe groot is de kans dat je kind dezelfde studie gaat volgen? Maar ondertussen zijn er veel, nieuwe opleidingen bij gekomen.

Economie of rechten studeren of wat dacht je van Sustainable Business and Innovation?

Welke studie deed je vroeger? En welke zie je je kind straks doen? Bedrijfskunde en administratie zijn in ieder geval  de meest gekozen studierichtingen op hbo en wo(master). En iedereen kent de studie rechten, economie en geneeskunde. Maar ken je ook een nieuwe master opleiding als Sustainable Business and Innovation?

Nieuwe opleidingen

Dat is een van de vijf nieuwe masterprogramma’s van Wageningen University & Research. Deze bedrijfs- en economie gerelateerde programma’s hebben een sterke focus op duurzaamheid. Waar een traditionele opleiding economie vaak alleen kijkt naar modellen van winst en groei, kijken deze opleidingen ook naar de toekomst van deze planeet. Studenten leren er hoe ze bedrijven kunnen leiden, met oog voor duurzaamheid. Die studies waren er vroeger niet. En Wageningen is niet de enige universiteit die nieuwe programma’s ontwikkelt natuurlijk.

Dezelfde studie als je ouders? Studeren aan dezelfde universiteit?

Op open dagen komen we regelmatig ouders tegen die zelf in Wageningen hebben gestudeerd. En trots vertellen dat hun kind misschien wel voor dezelfde universiteit kiest. Wij zijn natuurlijk maar wat blij met deze trotse alumni. Maar er zijn nu opleidingen die er destijds niet waren, die je misschien zelf wel had willen studeren. Ken je die, ook bij je eigen, oude universiteit?

Een kind kiest zelf zijn studie

Uiteindelijk kiest je kind natuurlijk zelf maar in het hele keuzeproces kun je hem of haar natuurlijk wel nieuwe wegen laten zien. Je eigen gebaande paden laat je dan lekker links liggen.

Webinars over studiekeuze en studeren

Meer weten over studiekeuze en studeren en hoe je als ouder een handje kunt helpen? Kijk dan naar de webinar serie over: Je kind gaat studeren.. Hoe kun je helpen: