15 februari 2022 | Categorie: Studeren

Overgang van hbo naar wo

Een hbo bacheloropleiding is natuurlijk een prachtige opleiding. Toch kiezen best wat studenten ervoor om na hun hbo een master op de universiteit te doen. Sophie Frieling vertelt hierover. Over dit onderwerp hebben we ook een webinar gegeven.

Overgang van hbo naar wo

Sophie Frieling

Overgang van hbo naar wo, het verhaal van Sophie

‘Ik was 21 toen ik de lerarenopleiding had afgemaakt en ik voor de klas ging staan. Ik heb enorm veel geleerd in dat eerste jaar als fulltime docent, maar merkte ook dat ik het student-zijn wel erg miste. Ook wilde ik mij graag verdiepen in het maken van lesmateriaal en persoonlijke begeleiding binnen het onderwijs. Vandaar dat ik ervoor koos om een master te gaan volgen aan de universiteit’.

Pré master

‘Om te kunnen beginnen aan mijn master moest ik eerst een pre-master programma voltooien. Deze pre-master duurde één jaar en bestond uit 60 studiepunten. De master zelf was ook 60 studiepunten waard. Ik vond het spannend om naar de universiteit te gaan omdat ik eigenlijk vanaf de middelbare school al wist dat ik naar het hbo wilde in plaats van de universiteit. Ik wilde graag leren hoe je theorie aan praktijk kon verbinden en niet alleen hoe je kennis verwerft. Vandaar dat ik de universiteit toch een beetje als een ivoren toren zag waar alleen maar hele moeilijke dingen werden geleerd’.

Je eigen vakken kiezen

‘Het kwam op mij vrij intimiderend over en ik was dan ook erg blij dat er meerdere pre-masterstudenten waren die ook van een hbo-opleiding afkwamen. Het kostte wat tijd om deze medestudenten te vinden aangezien ik nu van veel klassikale werkgroepen naar collegezalen ging en er geen voorstelrondjes werden gedaan. Ook waren er geen vaste klassen meer en volgde je de vakken die je nodig had voor je opleiding of die je interessant vond. Het kiezen van je eigen vakken is erg bevrijdend, maar je moet wel opletten welke vakken wel en niet verplicht zijn’.

Overgang van hbo naar wo: Je studieadviseur geeft richting

‘Ik besloot om gelijk een afspraak te maken met mijn studieadviseur, wat de universiteit-versie is van een SLB’er (studieloopbaanbegeleider). Ik kwam er vrij snel achter dat al mijn vragen en updates vanuit mijzelf moesten komen en dat ik altijd terecht kon, maar wel op afspraak en met een goede voorbereiding. Dit was wel even wennen, maar zorgt er wel weer voor dat je je gedachten goed op een rijtje zet voordat je het gesprek aangaat’.

Studeren vanuit huis viel tegen

‘Door Covid moest ik midden in mijn pre-master jaar veel vakken vanuit huis moest volgen en ik heb uiteindelijk twee jaar over mijn pre-master gedaan. Zelf heb ik mijn pre-master als vrij zwaar ervaren, deels omdat er erg veel lesstof in één jaar zit en deels omdat ik nog erg moest wennen aan de overgang van hbo naar wo. Toch heb ik veel geleerd over discipline, artikelen doorspitten en open communicatie en ben ik nu bezig met de afronding van mijn master. Wat mij betreft heb ik nu een mooie combinatie van praktijk- en theoriekennis en kan ik hier erg veel mee in de toekomst. Of dit nu is als Engels docent of op een andere plek’.

Met hbo bachelor naar wo master

Overgang van hbo naar wo:  Hoe werkt het

Zit je op het hbo en wil je naar een universitaire master, dan is het slim om hier op tijd over na te denken. Er zijn namelijk toegangseisen voor de master. Die toegangseisen mogen de masteropleidingen zelf bepalen. Soms zijn er bepaalde doorstroomtrajecten vastgesteld, soms is het maatwerk. En er zijn ook universitaire masters die geen hbo bachelors toelaten.

Vrije keuzeruimte benutten

Een hbo student die na zijn bachelor een universitaire master wil gaan doen, kan de vrije keuzeruimte in de bacheloropleiding gebruiken om te werken aan zijn toelaatbaarheid voor de master. Als je weet dat bepaalde vakken of een bepaald niveau van de stage belangrijk is voor de toelating, dan kun je daar al in je bacheloropleiding aan werken. Er zijn ook hbo’s die vaste afspraken hebben met wo masters over doorstroom. Soms kun je ook op het hbo een minor doen om je voor te bereiden op die doorstroom. Op die manier verkort je je pré-master of je hoeft mogelijk zelfs geen pré-master te doen. (Zie hiervoor het verhaal van Thijs)

Overgang van hbo naar wo: De pré-master

Een pré-master is feitelijk een set vakken die je moet doen om toelaatbaar te zijn. Vaak wordt er eerst gekeken naar wat een student op het hbo heeft gedaan en dan kun je, samen met de studieadviseur, een programma samenstellen. Soms is er ook een vast programma. Vaak worden er ook eisen gesteld aan je niveau van Engels. Goed informeren dus bij de master van je keuze. En dit ook op tijd doen.
Overigens zijn er ook masters op het hbo. Die worden meestal gevolgd door mensen die al werkervaring hebben.