31 juli 2017 | Categorie: Studiekeuze

LAKS en ouders, een geslaagde combinatie

Door Hermien Miltenburg

Oudervoorlichter bij Wageningen University & Research

‘Ouders zijn belangrijk in het keuzeproces’ zegt Thijs van Schie, LAKS-bestuurder. Wat is het LAKS? En waarom dit artikel ‘LAKS en ouders’. Ik laat Thijs van Schie aan het woord.

LAKS en ouders

Thijs van Schie, bestuurder van het LAKS over de rol van ouders in het studiekeuzeproces

Het LAKS: van, voor en door scholieren

“Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) is een organisatie van, voor en door scholieren. LAKS doet veel voor scholieren. Veel meer dan alleen vragen van bezorgde examenkandidaten beantwoorden tijdens de examenperiode. Zonder bevlogen jongeren geen LAKS. Ik ben een van de (jonge) bestuursleden. Mijn naam is Thijs van Schie (16), ik kom uit Alkmaar. Loopbaanorientatie en Begeleiding is een van mijn speerpunten. “LOB is net als kleding. Iedereen heeft er baat bij. Maar LOB moet gericht worden op het individu. Als je geen individueel LOB advies krijgt, word je naakt de toekomst ingestuurd.”

Inspraak

Ik ben vijfdejaars vwo-er en  geen jongen voor ‘op de barricaden’. Wel ben ik politiek geïnteresseerd en betrokken. Ik wil iets betekenen. Het begon eigenlijk al vroeg op de middelbare school. Als een klasgenoot werd gepest, was ik er als de kippen bij om het brandje te sussen of te bemiddelen. In de tweede klas van mijn huidige vwo-opleiding nam ik deel aan de leerlingenraad. Overigens ook om leuke dingen te organiseren. Of ik zette een debatgroep op. Het bleek achteraf gezien voor mij de opmaat naar LAKS. 

Iets doen voor elke leerling

Mijn volgende stap was: Ik wil iets doen voor elke leerling in Nederland. Daarom heb ik me aangesloten bij het LAKS. Sinds 9 juni ben ik officieel bestuurslid. Ik geniet van zijn ‘actiewerk’. Als kind was ik altijd bezig met argumenten om anderen te overtuigen. Het is goed als ik merk dat volwassenen mij serieus nemen. En het is ook leerzaam. Deze ervaring neem ik mee in mijn latere loopbaan.”

LAKS en ouders

Natuurlijk heb ik ook nagedacht over de rol van ouders tijdens het studiekeuzeproces. Ik ben welliswaar nog jong, maar geef toch graag tips. Zoals ik er tegenaan kijk en wat ik om me heen hoor is het het belangrijkste om in gesprek te blijven. Ik vind het belangrijk dat ouders en kinderen met elkaar communiceren. Stel elkaar open vragen. Geef over en weer niet teveel bedoelde tips. Het punt is namelijk dat ouders hier niet zijn opgeleid voor LOB adviezen. Maar ze zijn uiteraard wel een belangrijke factor. Als ouders sta je misschien wel te dichtbij. Het is de kunst van helpen, maar niet te dominant aanwezig willen zijn.

Waar ligt je hart?

Ik vind dat de student/ het kind de keuze moet maken. Vaak zeggen ouders, hoe goed bedoelt ook, ga iets doen waar je geld mee kan verdienen, maar dat is een valkuil. Beter is het om te kijken waar je hart ligt. Doe wat je passie is, dan volgt de rest later vanzelf. En nog een tip voor ouders: “Ga samen met je kind in gesprek met de decaan aan het begin van het schooljaar en heb het er alvast over.”

Meer over LAKS:

LAKS heeft veel meer in huis heeft dan mensen vaak denken. We zijn vooral bekend van de klachtenlijn over examens, maar we doen veel meer. Dat is tof om te doen. Daarmee helpen we scholieren en dienen als een soort ‘waakhond’. Zo zijn we een veelgevraagde gesprekspartner bij de onderwijsbonden, het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, decanenverenigingen of de VO-raad. Daar worden we inmiddels zeer serieus genomen. We worden bij diverse beslispunten betrokken en dienen daarmee het belang van de scholieren, want daar is het ons allemaal om te doen. Daarnaast worden wij steeds vaker benaderd door ouders voor uiteenlopende vragen. LAKS en ouders is en geslaagde combinatie.
Het interview met Thijs is afgenomen door Feike Klomp, journalist en vader van een studiekiezer.

LAKS en ouders, een geslaagde combinatie

Het LAKS is inderdaad een belangrijke adviseur voor onderwijsprofessionals. Ook u als ouder kunt veel hebben aan hun adviezen. Daarom heb ik al eerder een artikel over het LAKS geschreven met een samenvatting van een onderzoek dat het LAKS met wetenschappers heeft uitgevoerd. Een van hun opvallendste conclusies gaat over uw rol als ouder.

Wie helpt het meest bij studiekeuze volgens het LAKS

Scholieren worden het meest geholpen bij studiekeuze door:

  • Hun familie (43%).
  • De decaan (22%)
  • De mentor (8-9%)
  • Een student die de opleiding al volgt (8-9%)
  • Vrienden (8-9%).

Scholieren geven hen ook een rapportcijfer:  De familie krijgt een 7,8.

LAKS en ouders, een geslaagde combinatie

vijf wezenlijke vragen bij studiekeuze die te maken hebben met je persoonlijkheid. Marinka Kuijpers

Ouders zijn geen LOB deskundigen

Thijs zegt in zijn verhaal: ouders zijn geen LOB deskundigen. Nee, dat klopt. De echte deskundigen op het gebied van kennis van opleidingen en beroepen zijn de decaan en de mentoren. Maar zoals scholieren en studenten heel vaak zeggen: Mijn ouders kennen mij goed, ze houden me een spiegel voor. Ze helpen met de wezenlijke studiekeuzevragen zoals ‘wie ben ik’, ‘wat wil ik’ etc. Inderdaad ouders zijn geen LOB deskundigen, maar wel ‘deskundige’ daar waar het de persoonlijkheid van hun zoon of dochter betreft.

De student moet kiezen

Thijs heeft helemaal groot gelijk als hij zegt: De scholier/student moet zélf regie nemen op zijn studie en latere loopbaan. U kunt als ouder feedback geven, adviezen geven als daarom wordt gevraagd, meegaan naar een Open Dag als uw zoon of dochter dat op prijs stelt. Maar de beslissingen moet de aanstaande student zelf maken. Dat is straks op het hbo of de universiteit ook het geval. U bent belangrijk, maar de hoofdpersoon is de (aanstaande) student. LAKS en ouders, een geslaagde combinatie.

Slimme vragen van ouders op een open dag

Door Hermien Miltenburg

Oudervoorlichter bij Wageningen University & Research

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.