13 december 2016 | Categorie: Tussenjaar

Breekjaar of tussenjaar, soms een goed idee

Een breekjaar of tussenjaar, is soms een goed idee. Steeds meer scholieren die havo of vwo hebben afgerond weten echt niet hoe ze nu verder willen met hun toekomst. Studeren? Werken? Een eigen bedrijf? Toekomstdenken als je 16-17 jaar bent? Het valt echt niet mee om op deze leeftijd dit soort beslissingen te nemen.

Breekjaar of tussenjaar?

Tips voor een goed breekjaar of tussenjaar

Ik heb verschillende artikelen geschreven over breekjaar of tussenjaar en ook een filmpje gemaakt, Tussenjaar, tips voor studenten en ouders. De grote lijn is: Het gaat niet persé om dure reizen maken. Het gaat vooral om ontdekken wie je bent en wat je wilt. Een jongvolwassene en zijn ouders moeten in zo’n breekjaar of tussenjaar vooral de focus houden op toekomstdenken.

Tussenjaar goed besteden

Het is belangrijk een breekjaar of tussenjaar goed te besteden. Daarvoor zijn er verschillende mogelijkheden. Jongeren gaan werken, ze gaan werken en daarna reizen, ze volgen een speciaal tussenjaar programma. Er zijn verschillende organisaties die zo’n tussenjaarprogramma aanbieden. Soms zijn deze programma’s verbonden aan een hogeschool zoals de HAN of Saxion, soms zijn het bureaus of ZZP’ers die zich hiermee bezighouden. De decaan kent er vele en kan ook oordelen over de kwaliteit van de programma’s of organisaties. Een van die organisaties is ‘Breekjaar’. Nick heeft een programma bij ‘Breekjaar’ gevolgd en schrijft hierover.

Breekjaar – persoonlijke ervaringen van Nick Schnitzler

Ik was 16 toen ik van de havo afging en moest kiezen voor een vervolgopleiding. Uiteindelijk koos ik een opleiding en die ben ik gaan doen. Waarom? Ik had werkelijk waar geen idee, maar ik moest toch iets doen!

Ik durfde niet te stoppen

Uiteindelijk bleek al snel dat dit niet was wat ik zocht, maar ik durfde er niet zo maar mee te stoppen. Ik wist niet wat ik anders moest gaan doen en ik wilde de mensen in mijn omgeving ook niet teleurstellen. Dus bleef ik maar door hobbelen met de studie die ik had gekozen.

Even flink in de knoop

Omdat ik zo lang een studie en werk was gaan doen waar ik geen juiste motivatie voor had, ging het met mij ook minder goed. Ik moest wat anders gaan doen, maar ik zag totaal geen opties. Totdat een vriendin van mij zei: ‘Heb je weleens van Breekjaar gehoord?’. Het voelde alsof ik vuur zag branden.

Breekjaar, een verademing

Breekjaar was van begin tot het einde voor mij een verademing. Er zijn daar meer jongeren met hetzelfde ‘probleem’ als ik. Er werden mij vragen gesteld als: ‘Wat zijn jouw droomberoepen Nick?’. Hier had ik nog niet vaak over nagedacht. Breekjaar is een georganiseerd tussenjaar waarin je met ongeveer 30 jongeren op zoek gaat naar datgene waar jij écht goed in bent en datgene wat jij écht leuk vindt.

Tussenjaar, tien tips. ga niet een jaar in je nest liggen

Zelfvertrouwen

Daarnaast werkte ik aan mijn zelfvertrouwen door onder andere vaak uit mijn comfortzone te gaan. Met behulp van professionele coaches ontdekte ik bij mezelf allerlei patronen. Ik leerde te breken met de patronen jouw die mij niet verder hielpen. Tevens leerde ik over hoe je gemotiveerde en efficiënte keuzes kan maken. Ik maakte échte vrienden omdat je elkaar door en door leert kennen. Er werden ook allerlei interessante workshops gehouden. Ik werkte aan mijn creativiteit en ontdekte wat ondernemerschap is.

Er werd naar me geluisterd

Wat voor mij het belangrijkste van alles was: er werd geluisterd naar datgene waar ik behoefte aan had. Op een school had ik altijd het gevoel dat ik in een bepaald hokje moest passen. Bij Breekjaar leerde ik mijn eigen hokje te creëren. Er is ruimte voor alles en iedereen én alles mag er ook zijn. Dit geeft een heel veilig en fijn gevoel. Ik kan iedereen van harte een Breekjaar aanraden, aangezien mij het zo ontzettend veel heeft opgeleverd.
Nick Schnitzler

Kent u meer voorbeelden?

Kent u meer voorbeelden van organisaties die een breekjaar of tussenjaar organiseren? Kent u studenten die een tussenjaar hebben gedaan en daarover willen vertellen? Ik zie hun reacties graag tegemoet voor dit blog.

Nieuws over studiekeuze en studeren volgen? Vul uw e-mail adres in (rechtsonder) en u ontvangt telkens de nieuwste blogartikelen.