2 december 2017 | Categorie: Tussenjaar

Een tijdje naar het buitenland, een leerzame ervaring

Steeds meer scholieren en ook bachelor- of masterstudenten willen graag een tijdje naar het buitenland. Soms om te studeren, soms om een stage te doen… Er zijn ook mensen die graag een paar maanden vrijwilligerswerk gaan doen. Er is een organisatie die zich hiermee bezighoudt: WilWeg. WilWeg is een initiatief van Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationalisering in het Nederlandse onderwijs. (geschikt voor ouders met een kind op het (v)mbo, havo, vwo, hbo of wo)

Een tijdje naar het buitenland

Waarom naar het buitenland?

Er zijn in Nederland veel bedrijven en organisaties die internationaal werken. Het werken in andere landen en met mensen uit andere culturen is interessant, maar wel iets dat je moet leren. Mensen die ervaring hebben met werken of studeren in het buitenland, gaat dat makkelijker af. Dat is natuurlijk een voordeel als een afgestudeerde straks de arbeidsmarkt opgaat.

Waarom stimuleren opleidingen een tijdje in het buitenland te studeren?

Opleidingen stimuleren studenten dan ook een tijdje naar het buitenland te gaan, bijvoorbeeld tijdens een minor. Je leert werken in een internationale context, gaat op een andere manier naar je vakgebied kijken, en je talenkennis gaat vooruit.
Er zijn studenten die tijdens hun bachelor of master een buitenlandstage gaan doen. Soms nemen studenten tussen hun bachelor en hun master een tussenjaar (dat kan ook een paar maanden zijn, natuurlijk).
Een tijdje naar het buitenland is echt niet alleen iets voor hbo of wo studenten. Er zijn ook mbo studenten die kiezen voor een tijdje naar het buitenland. Ook afgestudeerden kiezen soms voor een periode werken in het buitenland voordat ze zich in Nederland ‘settelen’.

Een tijdje naar het buitenland tijdens de studie

Er zijn veel mogelijkheden om een deel van de opleiding in het buitenland te doen. De hogeschool of universiteit heeft zelf vaak contacten met andere instituten waar de student vakken kan volgen. Daar kun je ook gewoon studiepunten mee verdienen. De studieadviseur of studieloopbaanbegeleider weet hier alles van. Ook zijn er binnen onderwijsinstellingen vaak medewerkers die zich speciaal bezig houden met internationale contacten. Er zijn bovendien allerlei uitwisselingsmogelijkheden. Er zijn zelfs mogelijkheden om een volledige opleiding in het buitenland te doen. Natuurlijk is het in alle gevallen wel belangrijk een goede begroting te maken.
De meeste studenten die een tijdje in het buitenland zijn, doen een buitenlandse stage.

Studiekeuze en en loopbaan

Tussenjaar in het buitenland voor scholieren

De meeste vragen die ik krijg over ‘een tijdje naar het buitenland’, gaan over een tussenjaar in het buitenland voor scholieren.
Een tussenjaar is een goed idee als een scholier nog geen goede studiekeuze kan maken. Zo’n tussenjaar moet geen ‘spontane’ actie zijn. Een tussenjaar moet je heel goed voorbereiden. De scholier zal ook vaak de hulp van zijn ouders daarbij inschakelen.
Het uitgangspunt van een tussenjaar moet wel zijn dat de jongvolwassene goed nadenkt over zijn toekomst. Kiest hij of zij voor studeren, dan moet er in elk geval een deel van het tussenjaar veel tijd en aandacht zijn voor studiekeuze (tien tips voor een tussenjaar). Onder de tab ‘tussenjaar’, bovenaan deze site, vindt u/vind je diverse artikelen. De jongere die een tussenjaar gaat doen moet vanzelfsprekend ook goed nadenken over de financiën. (meer informatie) (kijk ook op www.beursopener.nl). Er zijn allerlei (subsidie)mogelijkheden.

Meer leren over jezelf

Wat ook de achtergrond of het doel is van jongeren die een tijdje naar het buitenland gaan… allemaal zeggen ze dat ze heel veel over zichzelf hebben geleerd. Ze zijn uit hun vertrouwde omgeving. Er gebeuren onverwachte zaken die ze zelfstandig moeten oplossen. Ze komen in aanraking met andere culturen, andere denkwijzen en andere religies.
Een tijdje naar het buitenland kan sowieso een geweldige ervaring zijn. En het is iets dat vooral kan als je nog jong bent en niet gebonden aan werk, gezin, huis etc.

Financiering

Natuurlijk speelt geld een rol bij al deze plannen. Onder bepaalde voorwaarden is het mogelijk om je Nederlandse studiefinanciering mee te nemen als je (een deel van) je studie of je stage in het buitenland wilt doen. Daarnaast kun je een vergoeding aanvragen voor je OV-kaart gedurende je periode in het buitenland. Bekijk de informatie over studiefinanciering in het buitenland.
Ook de hbo of universiteit heeft soms subsidiemogelijkheden.

Toen ik hoorde dat mijn dochter een stage ging doen in Tibet vroeg ik me wel af hoe ze dat ooit kon betalen. Maar de universiteit werkt samen met een andere universiteit ter plekke. Zij zagen mijn dochter graag komen. Er waren allerlei subsidies en natuurlijk is het leven daar ook goedkoper.

Ook de thuiskomst goed plannen

Het is wel erg belangrijk een en ander goed te organiseren. Denk daarbij niet alleen aan de periode in het buitenland. Heb het samen met uw zoon of dochter ook over wat er daarna gebeurt. Ik maak nogal eens mee dat een terugkerende jongere opnieuw een soort ‘cultuurshock’ heeft. Het gewone leven in Nederland kan er opeens heel anders uitzien. Zeker aan ouders van middelbare scholieren die na een tussenjaar willen gaan studeren, adviseer ik de studiekeuze goed doordacht te maken vóór de buitenlandreis. Natuurlijk kan een aanstaande student daarna nog van idee veranderen. Maar het is goed als er al een soort plan is. Stimuleer uw zoon of dochter voor de reis diverse Open Dagen en meeloopdagen te bezoeken of met (online) proefstuderen aan de slag te gaan. Een tussenjaar mag geen ‘smoes’ zijn om nadenken over de toekomst uit te stellen.

ook de thuiskomst goed plannen