Hoe kiest een jongere de studie? Studiekeuze123, dé onafhankelijke studiekeuzesite, heeft een peiling laten doen onder 1060 jongeren. Deze studiekiezers zijn bevraagd over studiekeuzestress, het studiekeuzeproces, persoonlijke ontwikkeling, zelfkennis en Loopbaanoriëntatie en -Begeleiding (LOB) op school. In dit artikel in vogelvlucht de uitkomsten. De komende weken ga ik op een aantal onderdelen nader in.
Wie zijn bevraagd?
De peiling is gehouden onder 1060 havo en vwo leerlingen uit het derde leerjaar of hoger. Het gaat hier echt om een peiling, niet om wetenschappelijk onderzoek. Bijna de helft (41,1%) van de scholieren zit op de havo, de andere helft op het vwo. Er doen meer meisjes (66,8%) dan jongens mee. De jongeren zijn 15, 16 of 17 jaar. De meeste leerlingen (43,6%) zitten in het vierde leerjaar. Hoewel het dus een grote groep jongeren is, kun je er toch geen wetenschappelijk onderbouwde conclusies uit trekken. Maar je krijgt wel een beeld. Best handig voor ouders om dit eens bij uw eigen kind te checken.
Studiekeuzestress
In hoeverre ervaren de jongeren studiekeuzestress? Is er helemaal geen studiekeuzestress dan kun je een 1 invullen. Een 10 betekent: heel veel studiekeuzestress. Meisjes scoren gemiddeld een 6,21. Jongens een 5,31. Dat betekent dat de meeste jongeren hun stress niveau aangeven met een 7. Best hoog dus.
Hoe kiest een jongere de studie? Nou, met redelijk veel stress dus, althans bij de ondervraagde jongeren. Hoe zit het bij uw kind? Heeft uw zoon of dochter studiekeuzestress? De peiling ‘Hoe kiest een jongere de studie?’ kan een mooie aanleiding voor een gesprek zijn.
Waar ben ik goed in? En andere stressfactoren
Heel stressvol is de vraag: ‘Waar ben ik goed in?’. Meteen gevolgd door ‘Twijfel of ik een studie wel echt leuk vind?‘ en ‘Het idee dat ik in één keer goed moet kiezen‘.
Ook hoog scoort: ‘twijfel of ik later en baan wil in dit vakgebied’, ‘kiezen tussen een leuke studie of een studie met een goede baankans’ en ‘twijfel of ik wel goed genoeg weet wat deze studie inhoudt’. Jongeren vinden dit begrijpeljkerwijs ook de moeilijkste aspecten bij studiekeuze.
Gelukkig twijfelen de ondervraagde jongeren minder over hun capaciteiten en over de toelating.
De ondervraagde jongeren zeggen dat het kiezen echt makkelijker zou zijn als ze beter weten waar ze goed in zijn en wat bij ze past. Ook hoog scoort: ‘Als ik zeker weet dat mijn ouders achter mijn keuze staan‘.
De komende weken zal ik op dit blog dieper ingaan op deze twijfels. Mét tips voor ouders. Want juist omdat studiekeuze zo persoonlijk is, kunnen ouders heel goed een handje helpen.
De kosten van studeren en stress door ouders
Kijk je naar externe stressfactoren dan worden de studiekosten genoemd (40,8%) door de ondervraagde studiekiezers. En ook de verwachtingen van ouders leveren veel stress op. Dat is wel iets om als ouder goed over na te denken. bent u, onbewust, niet bezig van het studiekeuzeproces een stressvolle activiteit te maken?
Probeer ook eens op een luchtige manier over studiekeuze praten. Misschien kan het Studiekeuze Stripboek hierbij wat helpen.
Overigens spelen verwachtingen van decanen en docenten en van vrienden ook een rol bij het verhogen van de stress. En de verhalen over studeren in de (social) media, aldus de jongeren die meededen aan de peiling.
Hoe kom je aan je informatie?
Hoe kiest een jongere de studie? Wat zijn belangrijke informatiebronnen?
Het meest hebben de ondervraagde leerlingen aan het bezoek van Open Dagen en meeloopdagen. Ook de websites van opleidingen worden veel gebruikt. Proefstuderen wordt ook genoemd. Gesprekken met de decaan scoren op de laatste plaats.
Hoe kiest een jongere de studie?
De inhoud van de opleiding is voor studiekiezers het belangrijkst. Gelukkig, want daar draait het allemaal ook om. Op de tweede plaats kijken scholieren naar de kwaliteit. Dat merk ik ook. Er zijn in Nederland geen echt slechte opleidingen. Maar er zijn wel opleidingsinsituten en opleidingen die beter zijn dan andere. Wat vindt u van onderstaand Twitterbericht dat ik las nadat er een kwaliteitsbeoordeling van hogescholen en universiteiten was geweest… Ik schrok ervan. Wat een pijnlijke ervaring voor deze studente.
Schrik!!!! Mijn hogeschool is de slechtste van Nederland!!!
Er wordt ook gekeken naar baankansen. En het type student dat er op de hogeschool of universiteit zit. Ook de stad wordt genoemd als belangrijke factor.
Vanaf welke leeftijd studiekeuze?
De meeste leerlingen gaven aan dat ze vanaf hun vijftiende nadenken over studiekeuze. Dat vind ik positief, want studiekeuze kost veel tijd. Leerlingen vinden 15 of 16 jaar de ideale leeftijd om aan studiekeuze te denken.
Mijn tip aan ouders is: Ga ook al eens naar een open Dag als uw kind nog in havo 3 of vwo4 zit. Open Dagen moet je echt goed plannen en je moet je ervoor inschrijven. Ze zijn soms zó druk dat er niet voor iedereen een plekje is.
Mijn tip aan scholen is: Doe meer aan studiekeuze in 3 havo en 4 vwo. Organiseer studiekeuze avonden met studenten en vertegenwoordigers van hogescholen en universiteiten op school. Ook voor leerjaar drie en vier. En nodig daar ook de ouders bij uit.
Wat vinden de leerlingen van de studiekeuze lessen?
Op school wordt Loopbaanoriëntatie en -Begeleiding (LOB) aangeboden. Een deel van de leerlingen vindt de gesprekken met de decaan positief. Maar er wordt ook vaak gezegd dat ze niets of vrijwel niets aan de LOB activiteiten hebben gehad. Soms omdat ze al een keuze hebben gemaakt.
Als verbeterwens wordt genoemd: ‘meer persoonlijke aandacht en individuele gesprekken‘, ‘leren waar ik goed in ben en waar mijn kwaliteiten liggen’.
Ouders kunnen zelf natuurlijk een bijdrage leveren aan goede LOB lessen. Ouderraden organiseren soms ouderavonden over studeren en studiekeuze. Ook helpen ouders vaak mee met beroepenavonden op school. Ze vertellen dan over hun eigen beroep aan leerlingen. En het allerbelangrijkste: u kunt uw kind helpen zichzelf beter te leren kennen. Deze steun wordt echt gewaardeerd door jongeren. Meehelpen als ouder is belangrijk. Maar gelukkig vinden jongeren het maken van de juiste studiekeuze tevens hun eigen verantwoordelijkheid. En dat is echt heel terecht.
Hoe kiest een jongere de studie.. samenvatting
- Scholieren vinden een studie kiezen stressvol. Dat komt vooral omdat ze niet goed weten wat bij ze past en of ze een opleiding leuk vinden.
- Open Dagen, meeloopdagen en websites van opleidingen geven de meeste informatie. Ze kijken naar de inhoud van de opleiding, de kwaliteit en de baankansen.
- Persoonlijke gesprekken met studenten zijn fijn.
- Persoonlijke gesprekken op school en thuis helpen om te ontdekken waar je goed in bent. Maar een studie kiezen blijft je eigen verantwoordelijkheid.
Tenslotte… het betreft hier echt een peiling. Wetenschappelijk verantwoorde conclusies kun je er niet aan verbinden.
Peiling van Studiekeuze123 onder 1060 jongeren
- Hoe kiest een jongere de studie?
- Past deze studie bij mij? Ben ik goed genoeg? Is dit een leuke studie?
- Het idee dat ik meteen goed moet kiezen levert stress op
- De kosten van studeren leveren mij studiekeuzestress op
- Wil ik een baan in dit vakgebied? Hoeveel baanzekerheid is er?
- Ik heb studiekeuzestress door de verwachtingen van mijn ouders
- Hoe weet je wat een studie inhoudt? Waar vind je informatie?
- Wat zou het kiezen van een studie makkelijker maken?
- Hier let ik op bij studiekeuze
- Het rapport: Hoe kies jij je studie…