1 december 2023 | Categorie: Studeren

Liever hbo praktijk dan wetenschap

Max Cattel wil docent Engels worden. Hij zit in het tweede hbo jaar. Max heeft veel moeite gedaan om zijn vwo diploma te halen. Waarom dan toch het hbo? ‘Ik doe liever hbo praktijk dan wetenschap’, zegt hij.

Liever hbo praktijk dan wetenschap

Max Cattel

Mavo, havo, vwo

Natuurlijk wil ik graag meer weten van de studieloopbaan van Max… ‘Ik had mavo/havo advies, dus daar ben ik ook naartoe gegaan. Dat ging heel goed. Toen ik mijn havo diploma op zak had was ik 17. En ik wist eigenlijk niet zo heel goed wat ik daarna moest kiezen. Maar ik wist wel wat ik ‘later’ belangrijk vond… Een dikke auto enzo… en een vet salaris. Ik kon naar het vwo. Dat heb ik toen gedaan. Een universitaire opleiding waar ik veel mee zou verdienen, dat lokte me wel.’

Naar de universiteit

‘Het was voor mij heel vanzelfsprekend dat ik na het vwo, naar de universiteit zou gaan. Eigenlijk heb ik niet veel nagedacht over het niveau dat ik wou kiezen. Ik heb wel nagedacht over de inhoud… International Relations and Organisations, Politicologie, zeg maar… dat leek me wel wat. Dat sloot echt aan bij mijn interesses. Ik was ook politiek actief en ik vond het interessant me te verdiepen in alle actuele onderwerpen van dit moment.
Op zich ging het ook best goed op de universiteit. Ik heb mijn tweede bachelorjaar afgemaakt en ik kon het derde bachelorjaar ook halen, denk ik. Toch ben ik gestopt.’

Liever hbo praktijk dan wetenschap?

Er zijn twee soorten bacheloropleiding, een vierjarige bacheloropleiding die je vooral voorbereidt op de beroepspraktijk. Dit is een hbo opleiding. Je wordt opgeleid voor een hoger beroep. Er is ook een driejarige bacheloropleiding. Op de universiteit. Die bereidt je vooral voor op een loopbaan in de wetenschap. Na de bacheloropleiding op het hbo kun je gaan werken. Na een bacheloropleiding op de universiteit eigenlijk nog niet.

Na de bachelor een master?

Om je universitaire opleiding af te ronden moet je ook nog een masteropleiding volgen. Die duurt meestal 1 of 2 jaar, afhankelijk van de studie. Zo’n master kun je overigens ook na het hbo volgen. Dan zijn er meestal wel toelatingseisen. De masteropleidingen op de universiteit zijn ook gericht op een wetenschappelijke carrière. Er zijn ook masteropleidingen op het hbo. Die worden meestal gevolgd door mensen met werkervaring. Deze masteropleidingen zijn, net als de bacheloropleiding, vooral gericht op je beroep.
Je moet dus echt kiezen welke soort (bachelor)opleiding bij je past. Vind je het belangrijk met je aanstaande beroepspraktijk bezig te zijn? Dan is het hbo misschien een goede leerweg. Wil je je vooral verdiepen in de wetenschap? Dan is een universitaire (wo) opleiding een logische keuze.
Kijk dus niet alleen naar WAT je gaat studeren maar ook op WELK NIVEAU je dat wilt doen. En op welke instelling natuurlijk. Want er zijn veel verschillen tussen de opleidingsinstituten.

Liever hbo praktijk dan wetenschap, het werkveld

‘Zoals de meeste klasgenoten dacht ik nog niet veel na over een toekomstig beroep. Daar had ik ook nog niet zoveel zicht op. In mijn tweede jaar op de universiteit begon ik me te realiseren hoe mijn toekomstige beroep er uit zou zien. Pas tijdens mijn studie kreeg ik zicht op het werkveld van mijn studie. En als ik eerlijk ben leek me dat helemaal niks. Een hoge baan bij de EU of de NAVO of zo zou mijn toekomst worden. Maar zou me dat ook gelukkig maken? En wetenschap en onderzoek? Was dat echt wel mijn ding?
Toen heb ik het roer omgegooid. Ik ben na gaan denken over iets anders. Dat viel overigens niet mee. Twee studiejaren ‘weggooien’? Dat doe je niet zomaar. En toen ik stukje bij beetje ontdekte dat ik eigenlijk meer op het hbo thuishoorde had ik ook wel zoiets… pffff het was zo’n lastige weg het vwo te halen. Allemaal voor niets???’

Leraar worden

‘En toen realiseerde ik me wat ik eigenlijk onbewust al lang wist: Ik wil leraar worden. Dat had natuurlijk ook via de universiteit gekund… Maar ik wou echt de praktijk in. Dat is me vanaf het begin extreem goed bevallen. Ik zit nu in mijn tweede jaar. Ik heb dus ook al stage gehad. Dat was wel even wennen. Maar ik merkte ook: dit werkveld… hierin voel ik me thuis. Ik loop nu stage op een mbo en ik heb het enorm naar mijn zin. Vooral omdat ik veel terug krijg van de studenten. Het lukt me om deze studenten enthousiast te maken voor mijn vak. En dat is prachtig. Ik ben hier echt betekenisvol. En ‘weggegooide jaren’? Ik denk dat wat ik op de universiteit en het vwo heb geleerd, echt nog wel een keertje van pas komt.’

Max ontmoeten? Dat kan op het webinar van 12 december 2023 om 20.00 uur: Op welk niveau studeren geeft de beste kansen? Wat zijn verschillen tussen hbo en universiteit? Hoe kun je eventueel via het hbo doorstromen naar de universiteit? Wat is het best voor de (studie)loopbaankansen van jouw kind? Aanmelden.