19 augustus 2015 | Categorie: Ervaringen

Maak alles mee op afstand

De introductiedagen zijn weer geweest. Voor de eerstejaars komt nu de echte start van het studeren en studentenleven.  Ouderejaars Eva en Eefke kijken terug op hun start en hoe dat ging met hun ouders. Hun advies: “Maak alles mee op afstand”Maak alles mee op afstand. Probeer samen met uw kind de universiteit of hbo eens te bezoeken

Nu gaat het echt beginnen

Wij, Eva en Eefke, zijn nu masterstudenten en hebben de introductiedagen mee georganiseerd. Geweldig om te zien hoe eerstejaars de introductietijd beleven. Onze eerste keer is allang geweest. Maar ieder jaar herbeleven wij het weer. Wat is het mooi om al die nieuwe studenten rond te zien lopen zonder al te veel besef van wat ze te wachten staat. Ze denken wel dat ze het weten, maar dat is niet echt zo. Dat weten wij nu achteraf ook. Nu, na de introductietijd, gaat het echt beginnen. Met al die nieuwe studenten om ons heen, kijken we een beetje terug op wat studeren ons de afgelopen jaren heeft gebracht, zeker ook in relatie tot onze ouders. Ons advies aan ouders: “Maak alles mee op afstand.”

Tweede thuis

Wageningen voelt inmiddels als een tweede thuis. Vandaar de welbekende term (onder studenten) ‘Thuis-thuis’, wat dus het thuis bij je ouders is. Nieuwe studenten nemen hun ‘roots’ en opvoeding mee van ‘thuis-thuis’. Dat gaat geheid een keertje botsen. Wat je vroeger hebt geleerd is niet altijd toepasbaar in je nieuwe situatie. In het begin van je studententijd word je een beetje ‘opnieuw opgevoed’ door je mede-studenten. Als het goed is praten de nieuwe eerstejaars hierover met hun ouders. Soms zijn de verhalen van eerstejaars voor ouders onbegrijpelijk. Alles is “gewoon prima” of “SUPERLEUK. Het lijkt soms of het leven alleen uit feesten bestaat. De reactie van ouders: “heb je ook nog iets geleerd/ gestudeerd? Moet ik je niet overhoren????”

Studeren is meer dan studeren alleen

Soms krijgen ouders te weinig mee van het leven als student. De waarde van studeren zit in de studie zelf maar ook in het leven naast de studie. Ik vond het bijvoorbeeld veel te lastig al mijn was naar huis te slepen. De was wou ik zelf doen. Maar zeker in het begin vergat ik dat wel eens. Daar kom je al snel achter als je geen schone kleren meer hebt. Ander voorbeeld…, avondeten… niet geheel onbelangrijk, maar ja, de koelkast vult zich niet vanzelf.
Wellicht serieuzer… de ruzie met de huisbaas…, die moet je toch zelf oplossen. Als student wil je niet dat je ouders zich met alles bemoeien, maar je wilt wel graag advies. Ook daarom: “Maak alles mee op afstand.”

Druk, druk, druk

Misschien wil uw kind, als hij wat verder is met de studie, een bestuursjaar doen. Dat betekent dat je in een commissie of een studentenvereniging een jaar lang de eindverantwoordelijkheid hebt voor een bepaalde taak. Als je bijvoorbeeld de  Algemene Introductiedagen organiseert, dan praat je over een evenement voor 2000 nieuwe studenten. Dat gaat niet vanzelf.
En naast je bestuurswerk en je studie moet je ook nog tijd besteden aan ‘thuis-thuis vrienden’, je baantje in het weekend en je wilt ook bij oma en opa op bezoek. Het organiseren en leiden van dit soort evenementen zijn zeker aanvullingen voor op je Curriculum Vitae.

Je eigen huishouden

Als student leer je zelfstandiger te worden in je leven. Je gaat je eigen huishouden opzetten. Je leert jezelf kennen, je eigen kernkwaliteiten, je vaardigheden en je valkuilen.
Onze huishoudelijke ‘leerpunten’:
Strijken: Overbodige luxe, kleren ‘strijken’ zich ook aan een ‘studentenlijf’
Afwassen: er staan nog 10 kopjes in de kast
Stofzuigen: ik heb nog 100 huisgenoten
Vaatwasser uitruimen: Welke vaatwasser?

Maak alles mee op afstand

Jammer als ouders hier weinig in worden betrokken. Jammer als ouders de kans niet krijgen of nemen om dit mee te beleven. We willen echt alle eerstejaars adviseren hun ouders goed te betrekken bij de studententijd. En ouders: leer de ‘nieuwe’ omgeving van uw kind kennen. Daarom: “Maak alles mee op afstand”, dat is hartstikke leuk… en nuttig.

Eefke Vennegoor op Nijhuis  (MSc Forest and Nature Conservation)
Eva Van Cleef (MSc Biology)

Maak alles mee op afstand. probeer goed contact met de student te houden

Introductiedag voor ouders

Universiteiten en hbo’s organiseren soms kennismakingsdagen of avonden voor ouders van eerstejaars. Probeer hieraan deel te nemen. Zo leert u snel de nieuwe omgeving van uw kind kennen. De introductiedag voor ouders in Wageningen is op 3 oktober. Eerstejaars kunnen hun ouders dan rondleiden over de Campus en in de stad en ouders ontmoeten veel ouderejaars bijvoorbeeld tijdens de presentatie ‘do’s en don’ts in het eerstejaar.
“Maak alles mee op afstand” is een goed advies. Denk er daarbij vooral aan dat uw kind volwassen is en zijn eigen beslissingen neemt. Goed contact hierover is voor ouders én studenten belangrijk.