8 mei 2021 | Categorie: Studiekeuze

Mijn ouders wilden alles weten over mijn opleiding

Mijn ouders wilden alles weten over mijn opleiding’, zegt Mark Bruinsma, masterstudent Communication, Health & life Sciences. Ze vonden het belangrijk te begrijpen welke stappen ik moest zetten in het studiekeuzeproces. Ook wilden ze weten wat studeren in deze tijd inhoudt.

Mark Bruinsma

Mijn moeder wees me op deze opleiding

‘Mijn ouders gingen graag mee naar open Dagen. Daar bezochten ze ook de presentaties voor ouders. Zo kregen ze een beetje inzicht in het systeem van het Hoger onderwijs, en dat vonden ze heel prettig. Ik ook trouwens, want ik vond de tips van mijn ouders zinvol. Mijn moeder wees me zelfs op de bacheloropleiding die ik uiteindelijk heb gekozen. Die studie had ik zelf nog niet ontdekt. Mijn opleiding heeft te maken met communicatie en ook met klimaat en de problemen rondom verstedelijking. Ik ging eigenlijk voor een andere opleiding naar Wageningen maar mijn moeder zei: ‘ik vind het een beetje zonde om voor één opleiding dat hele eind te rijden. Is Communicatie en Life Sciences niet iets voor jou?’

Alles bleek te kloppen

‘Toen ik op de Open Dag de presentatie volgde en zeker toen ik ook een meeloopdag deed, bleek alles te kloppen. Ik wist mijn hele leven al dat ik iets met maatschappelijke aspecten en sociale wetenschappen wilde doen. Ik doe graag iets dat belangrijk is voor de maatschappij. En zaken als de groei van de steden en problemen rondom het klimaat zijn, in mijn ogen, dé onderwerpen waar we in deze tijd aan moeten werken’.

Mensen moeten begrijpen hoe het werkt

‘Mensen willen zich best inzetten voor een groenere aarde, voor meer biodiversiteit en voor leefbare steden. Maar ze moeten wel snappen hoe het werkt. Pas dan omarmen ze plannen om iets te doen tegen klimaatverandering. Negatieve ontwikkelingen ombuigen kan alleen als je mensen daarvoor kunt motiveren. Je gaat bijvoorbeeld pas je tuin ‘groener’ inrichten als je begrijpt waarom dat belangrijk is.
Overigens kun je je binnen mijn opleiding ook helemaal richten op communicatie over ‘gezondheid’ of ‘voeding’ of andere onderwerpen uit de Life Sciences, maar daar heb ik niet voor gekozen’.

Mijn ouders wilden alles weten over mijn opleiding

‘Mijn ouders vonden het vooral belangrijk dat ik een studie koos waar ik gelukkig in kon worden en waar ik later een leuke baan mee zou kunnen vinden. Het maakte hen niet uit op welk niveau ik ging studeren. En ook de richting kon ik helemaal zelf kiezen. Maar ze wezen me wél op zaken die ik mijn hele leven al interessant vond, zoals nadenken over de aarde en iets doen wat belangrijk is voor de maatschappij. En ze stimuleerden me in die richting te zoeken.
Ik vond die interesse van mijn ouders heel fijn. En ook merkte ik dat mijn ouders me heel goed kennen en daarom echt zinvolle tips konden geven. Ik vond het echt goed dat ze zoveel moeite deden de wereld van universiteiten en hogescholen beter te leren kennen’.

Mijn ouders wilden alles weten over mijn opleiding en dat is een compliment waard

Ik vond het heel prettig om te horen met hoeveel respect Mark over zijn ouders praat. En ik denk dat de ouders van Mark zich ook echt hebben ingezet voor hun zoon. Ze hebben zich helemaal verdiept in wat er allemaal komt kijken bij studeren. Mijn complimenten aan de ouders van Mark. En aan alle ouders die zich echt verdiepen in de toekomstwensen van hun kind. Zeker nu in Coronatijd hebben jongvolwassenen extra hulp nodig bij studiekeuze. Ik maak nogal eens mee dat ouders zeggen: ‘Mijn kind weet zijn hele leven al wat hij wil’. Of: ‘Hij is zeer zelfstandig, hij kan zijn keuze echt wel alleen maken’… Maar is dat altijd wel terecht? Een flink deel van de studenten kiest ‘verkeerd’. En de helft van de studenten die de ‘verkeerde’ studie hebben gekozen zegt achteraf: ‘Ik heb te weinig tijd besteed aan mijn studiekeuze…’ Het is, vind ik, een stukje ouderlijke verantwoordelijkheid om je tóch te verdiepen in het studiekeuzeproces van je kind, ook als dat op het eerste gezicht niet nodig lijkt. Waarbij de keuze natuurlijk wél bij de student ligt en niet bij de ouder.

Het Studiekeuzestripboek voor ouders zoals die van Mark

Speciaal voor ouders zoals de ouders van Mark, die alles willen weten over studeren, is het Studiekeuzestripboek geschreven. Dat kun je gratis downloaden. In het Studiekeuzestripboek staan de stappen beschreven die je moet zetten om een goede studiekeuze te kunnen maken. Er staat ook informatie in over het systeem van mbo, hbo en universiteit.
Op elke pagina van het Studiekeuzestripboek staat een informatieve tekening en er zijn vijf eenvoudige tips bij elke afbeelding. Voor wie meer wil weten is er ook een verdiepende link op elke pagina van het Studiekeuzestripboek.

Mijn ouders wilden alles weten over mijn opleiding, webinar op 25 mei

Voor ouders die, net als de ouders van Mark, alles willen weten over het onderwijs na de middelbare school, is er 25 mei een webinar. Ook studiekiezers en andere geïnteresseerden kunnen hieraan meedoen.
Vader Rolf Nijman en zoon Matts Nijman kijken samen terug naar het studiekeuzeproces van Matts aan de hand van het Studiekeuzestripboek. Het webinar begint om 19.30 en duurt tot 20.30. We gaan in op de stappen in het studiekeuzeproces, studeren, studiekosten en tussenjaar. Je kunt vragen stellen via de chat en ook later de presentatie aanvragen. aanmelden voor het webinar