28 april 2021 | Categorie: Studiekeuze

Online universiteit of hogeschool bezoeken

Nu het fysiek bezoeken van de campussen nog steeds niet kan, zijn er hogescholen en universiteiten die virtuele rondleidingen geven. Dit artikel ‘Online universiteit of hogeschool bezoeken’ is niet volledig. Er zijn meer mogelijkheden dan ik kan noemen. Googel en u vindt interessante virtuele rondleidingen.

Wageningen Campus

Online Campus Tour Wageningen University

Er zijn veel universiteiten die een online Campus Tour gemaakt hebben. Kijk bijvoorbeeld eens naar Leiden, Nijmegen of Maastricht. Dat helpt studiekiezers om universiteiten onderling te vergelijken. Wat vind je van de grootte? Wat vind je van de sfeer van de gebouwen? Is er voldoende ruimte om te studeren? En om te ontspannen? Hoe zijn de studiefaciliteiten? Dat laatste kun je trouwens ook onderzoeken in de studiebijsluiter. Hoe waarderen de huidige studenten de studievoorzieningen zoals de bibliotheek en de computerzalen?
Een bijzonder leuke extra bij de Campus Tour van Wageningen is dat je hem ook samen met een student kunt lopen. Ouders en studiekiezers kunnen een student van een opleiding uitnodigen met hen mee te lopen over de Campus en hem dan alle vragen stellen die bij een bepaalde opleiding horen.

Online afstudeerexposities van Saxion bekijken

Een andere online Campus Tour die een ‘extra’ heeft is de virtuele tour van Saxion waar je afstudeerwerkstukken van studenten kunt zien.  Je ziet werkstukken van afstudeerstudenten die Civiele Techniek of Bouwkunde hebben gedaan. Dat geeft dan ook wat praktisch inzicht in het resultaat dat je kunt boeken als je een dergelijke studie volgt. Dat is belangrijk voor studiekiezers die zich oriënteren op een hbo opleiding. Want naast het bestuderen van (pittige) theorie, is de praktijk heel belangrijk bij een hbo opleiding.

Online universiteit of hogeschool bezoeken

Online zijn er ook vele online Open Dagen terug te zien. Natuurlijk, een échte Open Dag geeft een veel betere indruk. Maar als straks fysieke Open Dagen weer mogelijk zijn, zult u ook merken dat het bezoeken van Open Dagen een heel ‘gepuzzel’ is. Studiekeuzeprofessionals adviseren in het voorlaatste eindexamenjaar minimaal vier Open Dagen te bezoeken. Die Open Dagen zijn er vooral in het voorjaar en het najaar en vaak op zaterdag. Dat betekent dat er meerdere universiteiten en hogescholen op een dezelfde zaterdag hun Open Dag hebben. Dan kan het toch heel handig zijn eens vooraf een online Open Dag te bekijken. Misschien valt er dan al meteen een opleiding af, en dat scheelt dan weer een bezoekje op zaterdag.naar hbo of universiteit?

Online universiteit of hogeschool bezoeken en opleidingen vergelijken

Het vergelijken van studies is belangrijk, ook als Corona voorbij is. Alle hogescholen en universiteiten zijn namelijk weer anders. De sfeer is anders, de onderwijsmethodiek is anders, de kwaliteit verschilt… Het is belangrijk dat een studiekiezer niet alleen naar de opleiding kijkt maar ook naar het opleidingsinstituut als geheel. Het bezoeken van (Online) Open Dagen en de Virtuele Campus Tour kan daar zeker bij helpen. Het is ook een goed idee te chatten met huidige studenten. Op de facebookgroep voor ouders staan diverse mogelijkheden. Chatten met studenten uit Wageningen kan hier.