15 juli 2024 | Categorie: Geldzaken, Studeren

Op kamers gaan: slim zoeken!

Door Daniëlle Vogels

Voorlichter van studiekeuzebegeleiders

Een kamer zoeken is niet makkelijk. Zeker in steden met een groot tekort aan studentenkamers. Op kamers gaan? Lees hier tips om slim te kunnen zoeken.

op kamers gaan : slim zoeken

Op kamers gaan: starten met zoeken

Vanaf 16 jaar kun je inschrijven bij room.nl. Hoe eerder je dit doet hoe beter. Inschrijven kost eenmalig 35,-  en zorgt voor een plek op de wachtlijst voor kamers in regio’s Amsterdam, Leiden, Groningen, Deventer en Wageningen. Hoe langer op de wachtlijst, hoe meer kans op een kamer.

Room.nl is een samenwerking van een viertal wooncorporaties. Onze dochter doet komend jaar eindexamen en weet nog niet waar ze straks wil gaan studeren. Of ze dan op kamers gaat, is ook nog niet zeker. Toch hebben we haar hier alvast ingeschreven.

Handige overzichten per stad

Op de website van de Landelijke Studentenvakbond staan handige overzichten van mogelijkheden om een kamer te zoeken in verschillende steden.  Deze overzichten zijn van enkele jaren geleden gemaakt, maar bevatten nog steeds nuttige informatie. Ook als de gewenste stad hier niet bij staat, is het slim hier te kijken voor ideeën voor mogelijkheden om te zoeken. Lees ook Wat kost een studentenkamer in studentensteden?

Op kamers gaan: via via zoeken

Een kamer vinden via kennissen werkt vaak het best. Dit is ook het proberen waard als je kind gaat studeren in een stad waar jullie nog niemand kennen. Een student van Wageningen University & Research vertelde mij onlangs dat hij zijn kamer had gevonden door in de introductieweek tegen iedereen die hij tegenkwam te zeggen dat hij nog een kamer zocht. In Wageningen is het makkelijker om een kamer te vinden dan in de meeste studentensteden, maar deze student bracht mij op een idee dat ook elders kan.

Op de websites van veel universiteiten en hogescholen kun je chatten met studenten. Die kun je ook vragen of zij misschien een kamer weten. Voel je niet bezwaard, want zij krijgen betaald om vragen te beantwoorden en vinden het leuk om aankomend studenten te helpen. Je kunt ze vinden door in de zoekbalk op de website te zoeken naar ‘chat met studenten’.

Ben niet te kritisch

Is een aangeboden kamer niet helemaal naar wens? Het kan toch slim zijn deze te nemen. Op kamers gaan vergroot de kans op studiesucces en vergemakkelijkt het leggen van contacten met medestudenten. Via hen een betere kamer vinden gaat het best. Daarom verhuizen studenten op kamers vaak meerdere keren tijdens hun studietijd.

Dit is het tweede in deze reeks artikelen over op kamers gaan:

Wil je bericht ontvangen als een nieuw artikel verschijnt? Voer dan je mailadres in bij ‘abonneren op nieuwe artikelen’ in de rechter balk op deze pagina.

Door Daniëlle Vogels

Voorlichter van studiekeuzebegeleiders