Tussenjaar voor mijn kind, ervaringen van een vader

Door: Hermien Miltenburg · 19 juni 2021
Categorie: Tussenjaar, tussenjaar

Niet alle jongeren weten meteen na hun eindexamen hoe ze hun toekomst in willen vullen. gelukkig zijn er diverse programma’s die je dan kunt volgen. In dit artikel ‘tussenjaar voor mijn kind’ een ervaring van een vader. Zijn zoons hebben gekozen voor een tussenjaarprogramma bij ‘De Jonge Helden’.

Tussenjaar voor mijn kind

Studiekeuze duurt je hele leven… Bij elke nieuwe fase in de studie en je werk is het verstandig stil te staan bij de vijf wezenlijke keuzevragen.

Vader Jeroen vertelt over ervaringen drie zoons bij Jonge Helden Academie

Eén keukentafel, één vader, drie zoons. Jeroen Willems uit Sint Anthonis is vader van Youp, Stijn en Mees, die allen een tussenperiode hebben gehad bij de Jonge Helden Academie. Een bijzonder verhaal. Jeroen vertelt over hoe hij dit als ouder heeft ervaren.

Tussenjaar voor mijn kind: Zoon Youp

‘Het begon met onze Youp, die begin 2020 achttien jaar was. Hij was gezakt voor de Havo. Om het vak Engels alsnog te halen, ging hij twee dagen in de week naar de Vavo in Nijmegen. Ook werkte hij twee dagen in de week. Intussen zou hij zich oriënteren op een vervolgstudie. Maar dat kwam er maar niet van. Begin 2020 zijn we samen naar enkele Open Dagen gegaan. We hebben van alles bekeken, zoals Toegepaste Psychologie en sociale opleidingen. Toch gaf dit Youp niet de prikkel om er zelf mee aan de slag te gaan. Bij een gespecialiseerd bureau heeft Youp een capaciteitstest gedaan voor een studiekeuze, maar dat was het geëigende traject’.

De decaan, goed hulp bij studiekeuze

‘Van de decaan op de middelbare school hebben we een presentatie gehad. Het was de mentor van Youp van Het Elzendaalcollege in Boxmeer die me attendeerde op de Jonge Helden Academie. Ik heb Youp de naam doorgegeven en aangegeven dat hij kan kijken of hij er een klik mee heeft. En dat had hij. Van meet af aan was hij er enthousiast over. Vorig jaar heeft hij er van maart tot en met juni één dag in de week doorgebracht. Het was goed te combineren met het werken. En hij is geslaagd voor de Havo’.

De decaan is dé expert op het gebied van studiekeuze. Hij of zij kan u verwijzen naar aanvullende studiekeuze-informatie naast de LOB lessen op school

Nadenken over jezelf

‘Youp had aanvankelijk dus geen idee wat hij wilde, en had ook geen trek in de Open Dagen. Dankzij het tussenjaarprogramma is hij gaan nadenken over zichzelf, wat hem interesseert en wat het betekent als je gaat studeren.
Nu studeert hij Commerciële Economie aan de Fontys Hogeschool. Hij is echt heel serieus bezig met studeren. Hij stopt er veel tijd in en is erop gebrand om het eerste jaar te halen. Zo fanatiek, dat had ik nooit van hem verwacht’.

Heftig traject

‘De Jonge Helden Academie heeft hier zeker aan bijdragen. Al met al was het een vrij heftig traject. Aan het einde van de dag was hij vaak kapot. Het was heel confronterend voor hem. Hij sprak er weinig over. Als we het erover hadden, kapte hij het snel af. Het is sterk van de Jonge Helden Academie dat Youp het inzicht heeft gekregen om er zelf mee aan de gang te gaan. En nu goed weet waar zijn kracht ligt en wat bij hem past.’

Tussenjaar voor mijn kind: Zoon Stijn

‘Stijn was na zijn vwo-opleiding met een college sportbeurs voor een jaar naar Amerika gegaan. Vervolgens koos hij voor de Technische Natuurkunde aan de TU in Delft, omdat hij natuurkunde wel leuk vond. Hij had zich weinig georiënteerd. Na een half jaar heeft hij de studie vaarwel gezegd. Voor hem was dit té technisch. Dit ging ‘m niet worden’.

Elkaar beter leren begrijpen

‘In januari 2020 heeft Stijn ook contact gezocht met de Jonge Helden Academie. Dit zag hij wel zitten. We stelden voor om de broers Youp en Stijn niet in één groep te zetten. Er zat thuis al wat spanning tussen hen. Rogier van de Jonge Helden Academie gaf aan dit juist wél een goed idee te vinden. Zo kunnen ze elkaar immers beter leren begrijpen. Het is inderdaad zo gelopen. Hun relatie heeft een andere wending en intensiteit gekregen. Ze zijn beiden in maart 2020 gestart’.

Wie ben ik?

‘Stijn heeft dus een heel ander voortraject gehad dan Youp. Hij is extraverter en meer open dan Youp. Stijn had zich georiënteerd op de opleiding aan het Koninklijk Instituut voor de Marine, maar twijfelde of het zou passen. Hij wist niet goed wat hij wilde. Hij zocht bevestiging om toch naar Den Helder te kunnen.
Het traject was vooral gericht op wat voor persoon hij is. Hij heeft hier handvaten gekregen om bij KIM in Den Helder aangenomen te worden. Het was eigenlijk de bedoeling dat hij daar vorig jaar september al zou beginnen, maar de toelatingstests waren uitgesteld vanwege corona. Nu heeft hij het hele selectietraject doorlopen en kan hij er vanaf komende september aan de slag. Ik heb geen wetenschappelijk bewijs, maar ik denk echt dat het tussenjaarprogramma hem heeft geholpen om door de selectieprocedure te komen. Bij het Ministerie van Defensie waarderen ze het als je dit soort initiatieven neemt.’

Tussenjaar voor mijn kind: Zoon Mees

‘Mees, de tweelingbroer van Youp, is nu 19 jaar. Hij had een B-pakket en heeft Civiele Techniek gestudeerd aan de HAN in Arnhem. Hij was geïnteresseerd in zaken als bruggen en dijken. In het laatste jaar van de middelbare school had  hij zelfs op de HAN een aantal colleges gevolgd. In augustus, vlak voor de start van het tweede schooljaar, vertelde hij me plotseling: ‘Dit is het gewoon niet, ik stop’. Dat was natuurlijk een heel ongelukkig moment. Hij is meteen fulltime gaan werken’.

Tussenjaar voor mijn kind

 

Werken en tussenjaarprogramma combineren

‘Mede dankzij de positieve ervaringen van zijn broers volgt Mees nu ook een tussenjaarprogramma. Vanaf januari één dag in de week, gecombineerd met vier dagen werken. Dit loopt tot en met mei. Hij is zich nu druk aan het oriënteren. Nu bezoekt hij wel op eigen initiatief Open Dagen. Hij zoekt heel breed, zoals bij werktuigbouwkunde, verpleegkunde, medische hulpverlening, bedrijfskunde. Dit gaat prima. Van nature is hij wat meer introvert’.

Een bevrijding om jezelf meer te ontdekken

‘De Jonge Helden Academie heeft urgentie bij hem gecreëerd en hem vrijer laten worden. In tegenstelling tot zijn broers vertelt hij er heel veel over. Voor hem is dit een opluchting, een soort bevrijding dat hij zichzelf beter ontdekt heeft.’

Het hoofd van mijn zoons stond er niet naar om zelf op ontdekkingstocht te gaan naar een toekomst die bij ze past

‘Als betrokken vader kijk ik positief naar hoe mijn zoons zich mede door de Jonge Helden Academie hebben ontwikkeld. Het lukte alle drie niet om zich goed te oriënteren. Hun hoofd stond er niet naar om op onderzoek uit te gaan naar wat ze wilden na de middelbare school. Ze zijn nu intrinsiek gemotiveerd geraakt. Ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen, maar ik heb er een prettig gevoel bij.
Youp is vooral met zichzelf geconfronteerd. Voor hem was het traject best heftig. Uiteindelijk heeft hij een weloverwogen keuze gemaakt en is hij enthousiast aan zijn vervolgstudie begonnen. Voor Stijn was het vooral een bevestiging van zijn wens om naar de marine te gaan en het sterker voor de dag komen bij de tests. Hij had wel de power om naar Amerika te gaan, maar niet om zelf voor een studie te kiezen. Hij heeft het uiteindelijk wel allemaal zelf geregeld. En Mees is zich nu vanuit zichzelf volop aan het oriënteren op zijn toekomst. Mooi om te zien!’

Tussenjaar voor mijn kind: Ze moeten zélf leren kiezen

‘Ik heb ze alle drie vrij gelaten in hun keuze, maar heb wel met ze afgesproken dat ze ook de daad bij het woord moesten voegen. Serieus aanpakken dus. Positief van de Jonge Helden Academie is dat ze niet alleen helpen bij het zoeken naar een nieuwe studie. Het had ook iets heel anders kunnen zijn. Studie is niet zaligmakend. Het heeft alleen zin als je het zelf écht wilt. Er zijn genoeg beroepen waarmee je een geweldig leven kunt hebben zonder een hele zware opleiding te hebben moeten volgen. En soms is het beter om even te wachten tot je echt aan een studie toe bent, ook al ben je dan iets ouder’. 

Tussenjaar voor mijn kind: Tien tips

Het is ook heel goed mogelijk zelf een tussenjaarplan te maken gericht op studiekeuze. Hieronder tien tips rondom dit onderwerp.

Tussenjaar tip 1: Spring niet in het diepe
Tussenjaar tip 2: Echt wel studeren?
Tussenjaar tip 3: Focus
Tussenjaar tip 4: Meelopen
Tussenjaar tip 5: Iets bijzonders?
Tussenjaar tip 6: Begeleiding nodig?
Tussenjaar tip 7: Chillen
Tussenjaar tip 8: ‘Zomaar’ een baantje?
Tussenjaar tip 9: Studie voor het leven?
Tussenjaar tip 10: Zelfreflectie

Bekijk alle mogelijkheden voor een tussenjaar

Er zijn meerdere tussenjaarprogramma’s in Nederland. Deze tussenjaarprogramma’s worden niet gesubsidieerd door de Rijksoverheid. Er is wel een klein fonds voor studenten waarvan de ouders een lager inkomen hebben.

 

Hermien Miltenburg

Oudervoorlichter bij Wageningen University & Research

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.