15 augustus 2019 | Categorie: Tussenjaar, tussenjaar

Tussenjaartip 6: Zoek een coach

Elke week geef ik een tip aan ‘tussenjaarders’ en hun ouders. Er zijn vijf tips geweest. Vandaag tussenjaartip 6: Zoek een coach. Een tussenjaar goed benutten… Daar heb je een maatje bij nodig. Dat kan een familielid of vriend zijn. Of een professional. Er zijn ook tussenjaarprogramma’s,

tussenjaartip 6

Alleen een wereldreis helpt niet te ontdekken wat je wilt met je toekomst

Een wereldreis is niet voldoende om te ontdekken wat je wilt met je toekomst

Een tussenjaar wordt vaak geassocieerd met ‘een wereldreis maken’. Ongeveer de helft van de ‘tussenjaarders’ doet dat ook. Een wereldreis levert ook veel op. Met name de ervaring om ‘in een heel andere wereld’ te zijn doet veel met je. Je moet dan helemaal zelf ontdekken hoe je bepaalde problemen oplost. Dat maakt je zelfstandiger en leert je ook jezelf beter te leren kennen.
Maar dan heb je nog geen studiekeuze gemaakt. Daar zijn ook andere dingen voor nodig. Kijk hiervoor naar de andere tussenjaartips onderaan dit artikel.

Studiekeuze kost veel tijd: Tussenjaartip 6 zoek een coach

Het is belangrijk vóór en na de wereldreis tijd in te plannen voor studiekeuze. En voor de eventuele selectieprocedures. Plannen is ook belangrijk voor de ‘tussenjaarders’ die niet op reis gaan. Een tussenjaar moet je echt goed organiseren. Anders vliegen de weken en maanden voorbij zonder dat je het beseft en is er op het eind van het tussenjaar nog geen studiekeuze. Daar zijn overigens ook workshops voor. En het is goed als de tussenjaarstudent iemand heeft die de planning in de gaten houdt. Want het is moeilijk voldoende zelfdiscipline op te brengen voor de planning van een heel jaar zonder structuur.

Welke coach is nodig voor tussenjaartip 6?

Een tussenjaarstudent kan natuurlijk zelf kiezen wie hij het liefst als coach heeft. Dat kan een ouder zijn of een vriend die gestructureerd kan denken. Een jongere kan misschien ook aankloppen bij zijn ex-decaan van de middelbare school. Er zijn ook ZZP’ers en bureaus die zich richten op het begeleiden van jongeren bij een tussenjaar. En er zijn gestructureerde tussenjaarprogramma’s

Wat zou je kunnen vragen aan deze coach(ing)?

Een coach zou de tussenjaarstudent om te beginnen moeten helpen met plannen. Wanneer bezoek je welke Open Dagen en meeloopdagen? Wanneer is het proefstuderen? Welke snuffelstages of vrijwilligerstaken zou je eens uit willen proberen? Is er ook betaald werk dat je zou kunnen helpen meer zicht te krijgen op jezelf en je mogelijkheden?
Een andere belangrijke taak is dat deze coach een soort klankbord, een maatje moet zijn. Iemand die je helpt al deze ervaringen te kaderen, om er een eigen mening over te vormen. En om dan stappen te zetten richting studiekeuze.
Overigens zou ik een tussenjaar ook niet helemaal dichtplakken met activiteiten. “Niks doen’, lummelen, levert ook inzichten op.

Tussenjaarprogramma’s

Er zijn heel wat gestructureerde tussenjaarprogramma’s waar een student in een groep en onder begeleiding een studiekeuzetraject kan volgen. Dat kan op verschillende hogescholen en er zijn ook commerciële organisaties. Via bijgaande link vindt u een compleet overzicht van tussenjaarprogramma’s. Tijdens zo’n tussenjaarprogramma onderneem je allerlei activiteiten, alleen of in een groep, om meer te ontdekken over jezelf. Ook maak je meestal kennis met beroepen en vakgebieden waar je misschien nog nooit aan gedacht had. Het bezoeken van Open Dagen en meeloopdagen wordt vaak gestimuleerd en nabesproken.

Speciale tussenjaarprogramma’s

Er zijn ook speciale tussenjaarprogramma’s die voorbereiden op een kunstopleiding, een conservatorium of iets dergelijks.
Niet echt een gestructureerd programma, maar wel iets dat veel wordt gedaan, is certificaten halen. Het kan zijn dat de aanstaande student weet welke opleiding hij wil volgen maar het goede profiel nog niet heeft. Dat is te herstellen, bijvoorbeeld door het halen van certificaten bij een VAVO instelling. Ook zijn er havo leerlingen die hopen na hun hbo propedeuse naar de universiteit te kunnen. Ook dan heb je aanvullende vwo certificaten nodig.
Er zijn bovendien aanstaande studenten die voor een selectieopleiding hun CV indrukwekkender willen maken met bijbanen en vrijwilligerswerk. Zo hopen ze in aanmerking te komen voor opleidingen als geneeskunde of diergeneeskunde.

Tussenjaartip 6: zoek een coach

Al met al zijn het best heftige trajecten die een jongere af moet leggen om tot een goede studiekeuze te komen. Geen wonder dat de meeste jongvolwassenen hier echt een klankbord en coach bij nodig hebben. Vaak zal die coach een ouder zijn. Hebt u vragen? Bel of mail mij dan gerust.

Tussenjaar tip 1: Spring niet in het diepe
Tussenjaar tip 2: Echt wel studeren?
Tussenjaar tip 3: Focus
Tussenjaar tip 4: Meelopen
Tussenjaar tip 5: Iets bijzonders?
Tussenjaar tip 6: Begeleiding nodig?
Tussenjaar tip 7: Chillen
Tussenjaar tip 8: ‘Zomaar’ een baantje?
Tussenjaar tip 9: Studie voor het leven?
Tussenjaar tip 10: Zelfreflectie