5 februari 2020 | Categorie: Tussenjaar, tussenjaar

Mijn kind weet niet wat hij wil gaan doen.

‘Mijn kind weet niet wat hij wil gaan doen…’Als ouder deze jongere te wijzen op een  tussenjaarprogramma, is een goed idee. Maar die tussenjaarprogramma’s zijn duur. En helaas zijn er geen subsidiemogelijkheden.

Mijn kind weet niet wat hij wil gaan doen

Niet weten wat je moet kiezen?

Er zijn nogal wat jongvolwassenen die na de middelbare school echt niet weten wat ze moeten kiezen. Werken? Een eigen bedrijf? Studeren? En wat wil je dan studeren? Dit vereist nogal wat nadenken. Je moet veel over opleidingen lezen op het internet. En het allerbelangrijkste is misschien wel het bezoeken van veel Open Dagen en het volgen van meeloopdagen. Een studie kiezen is een heel proces. Het is echt lastig om dit te combineren met het afronden van je huidige opleiding. Als kiezen niet lukt kiezen nogal wat jongeren voor een tussenjaar.

Mijn kind weet niet wat hij wil gaan doen. Tussenjaarprogramma

Een student die het tussenjaar gebruikt om allerlei baantjes uit te proberen, en die veel Open Dagen en meeloopdagen bezoekt, kan er best met de hulp van zijn omgeving uitkomen. Als ouders en jongeren een tussenjaarplan maken, om een goede invulling van het tussenjaar te bedenken, komt er best een goed toekomstplan uit. Maar dat lukt niet iedereen. Niet alle ouders kunnen hun zoon of dochter hiermee helpen.
Er zijn ook kan-en-klare tussenjaarprogramma’s die je helpen een toekomstkeuze te maken. Je volgt zo’n tussenjaarprogramma op een hogeschool of bij een particuliere organisatie. Meestal heb je een mbo, havo of vwo vooropleiding nodig.

Meer over tussenjaarprogramma’s

Er zijn behoorlijk wat tussenjaarprogramma’s. Een aantal daarvan zijn behoorlijk succesvol. In een groepje gaan jongeren allerlei opdrachten maken en ze lopen mini-stages. Ze worden gestimuleerd veel rond te neuzen op hogescholen en universiteiten. Het doel is dat een jongere na een aantal weken/maanden een goede toekomstkeuze kan maken. Ideaal toch? Maar er is ook een nadeel. Deze tussenjaarprogramma’s zijn behoorlijk duur.

Geen subsidie voor tussenjaarprogramma’s

Helaas is er geen subsidie voor tussenjaarprogramma’s. Ook kun je geen studielening of aanvullende beurs aanvragen. Een tussenjaarprogramma moet je helemaal zelf betalen. Gelukkig zijn er wel genoeg mogelijkheden om naast het volgen van een tussenjaarprogramma te werken.
Mijn kind weet niet wat hij wil gaan doen. Meer weten over een tussenjaar?

Onderstaande tips helpen bij het goed invullen van een tussenjaar.

Tussenjaar tip 1: Spring niet in het diepe
Tussenjaar tip 2: Echt wel studeren?
Tussenjaar tip 3: Focus
Tussenjaar tip 4: Meelopen
Tussenjaar tip 5: Iets bijzonders?
Tussenjaar tip 6: Begeleiding nodig?
Tussenjaar tip 7: Chillen
Tussenjaar tip 8: ‘Zomaar’ een baantje?
Tussenjaar tip 9: Studie voor het leven?
Tussenjaar tip 10: Zelfreflectie

Er zijn 4 reacties.

1. Door: Sylvia · 20-05-2022 om 18:15

Goedenavond mw. Miltenburg,
    Mijn zoon is met zijn laatste examens bezig van het VWO.
    Hij weet niet welke studie hij hierna zou moeten volgen, er is gewoon teveel keus.
    Is onzeker en bang het verkeerde te kiezen.
    Nu wil hij een tussenjaar en hebben wij samen een tussenjaar programma in Den Haag gevonden die powerjaar heet.
    Echter wat u al schrijft, dit is best duur (bijna 4000,- exclusief vervoerkosten)
    Mijn zoon werkt zelf al wel in het weekend maar zou graag in aanmerking willen komen voor de tussenjaarbeurs omdat wij als ouders maar 1 inkomen hebben.
    Volgens de berekening komt hij ook in aanmerking voor een aanvullende beurs.
    Mijn vraag is of mijn zoon voldoet aan de voorwaarden en zo ja hoe hij zich hiervoor kan aanmelden bij u.
    Vriendelijke groet,

1. Dag Sylvia, Het tussenjaarfonds hebben we helaas op moeten heffen omdat er te weinig giften voor dit fonds binnen kwamen. En een aanvullende beurs kun je nog niet krijgen als je niet studeert. Dat is wel heel pijnlijk.

2. Uw zoon kan mij bellen op 0317484455, dan kunnen we samen kijken naar een oplossing.

3. Door: Kristina · 17-07-2021 om 11:43

Wij zijn in echt moeilijk situatie gekomen, weet niet hoe kan ik mijn zoon verder helpen, en hij heeft hulp en begeleiding nodig. Vorig jaar naar de behalen zij vwo diploma is hij begonnen op HHS voor eerste jaar europejs en internationale recht LAW maar door de Corona sinds november woont hij thuis ,hij volgende alles online en dat wat te zwaar en brengt veel stress, hij kon niet concentreren voor zijn examens en is in zichzelf dicht geklapt hij heeft zijn studie punten niet gehaald. Hij kreeg geen studie begeleiding en geen verdere advies ,hij heeft zij ingeschreven op UVA voor andere opleiding maar is hij afgewezen. Hij weet echt niet wat en hoe verder, en als hi jn in september niet begin met een opleiding dan verlies hij zijn studie financiering, maar wij kan hem financieel niet ondersteunen omdat heb diagnose van ALS en onze situatie als gezien en voor mijn zoon had groot impact. Voor mijn zoon was de moeilijke tijd ,egzamen jaar in de Corona tijd,geen 18 de verjaardag geen eind feest,geen vakantie ook dit jaar niet omdat hij is positief getest 2 dagen voor vertrek, mogelijk begien 1e studie jaar en groote onzekerheid voor dit jaar,wat en hoe nu verder. waar kan hij hulp krijgen???