4 februari 2020 | Categorie: Tussenjaar, tussenjaar

Ideeën voor het invullen van een tussenjaar

Kan uw zoon of dochter geen studiekeuze maken? Of is hij of zij toe aan ‘iets anders’ voordat er weer een drukke studietijd komt? Het is belangrijk zo’n tussenjaar goed te plannen. Ideeën voor het invullen van een tussenjaar zijn te vinden op de TussenjaarBeurs op 26 maart.

Ideeën voor het invullen van een tussenjaar

De TussenjaarBeurs: tips en ideeën voor het invullen van een tussenjaar

Onderstaande tekst is van Daniëlle Vogels, tussenjaarexpert en oprichter van het TussenjaarKenniscentrum.

Op 26 maart is de landelijke TussenjaarBeurs. Deze biedt informatie en tips voor invulling van een tussenjaar in binnen- en buitenland.  Ik geef hieronder tips voor een bezoek aan deze beurs. En leg uit waarom opbrengsten hiervan worden gedoneerd aan het nieuwe Tussenjaarfonds.

Studiesucces

Vooral kinderen van hoogopgeleide, welgestelde ouders nemen een tussenjaar. Dit vergroot kansenongelijkheid, omdat een goed besteed tussenjaar de kans op een succesvolle studie en carrière vergroot. Daarom is het belangrijk dat jongeren van minder welgestelde ouders een bijdrage uit het Tussenjaarfonds kunnen krijgen voor deelname aan een tussenjaarprogramma.

Kosten tussenjaar

In een tussenjaarprogramma krijgen groepen jongeren begeleiding bij hun persoonlijke ontwikkeling en richting studiekeuze. Dit kan een waardevolle voorbereiding zijn op een studie in het hoger onderwijs. Zo’n programma kost veel geld en tijdens een tussenjaar kan geen aanspraak worden gemaakt op studiefinanciering.  Het TussenjaarKenniscentrum ondersteunt het doel van het Tussenjaarfonds. De opbrengsten uit inschrijvingen voor de TussenjaarBeurs gaan daarom naar dit fonds.

Reizen en beurzen, ideeën voor het invullen van een tussenjaar

Op de TussenjaarBeurs staan stands van ruim 40 organisaties die activiteiten aanbieden voor in een tussenjaar in binnen- en buitenland. Die kunnen flink wat geld kosten, maar er zijn ook mooie beurzen voor reizen. En werken in het buitenland is natuurlijk ook een optie. Er zijn meerdere presentaties over het invullen van een tussenjaar.
Op de TussenjaarBeurs geeft Nuffic/Wilweg.nl onafhankelijke informatie over praktische zaken rond reizen en studeren in het buitenland. Zelf een reis regelen kan voor uw kind heel leerzaam zijn en kan de kosten beperken.

Beste invulling voor uw kind

Hoe kan uw kind een tussenjaar het best invullen? Hiervoor zijn dezelfde elementen belangrijk als bij het maken van een goede studiekeuze: breed oriënteren op de vele mogelijkheden en goed nadenken over wat past bij jouw persoonlijkheid en ontwikkeling. Het TussenjaarKenniscentrum biedt hiervoor op de TussenjaarBeurs de voorlichting ‘Studiesucces en tussenjaar: kansen en gevaar’ en Workshop Tussenjaarplan .
De voorlichting duurt een half uur en geeft informatie over benodigdheden voor succesvol studeren, de kansen die een tussenjaar hiervoor biedt en de risico’s hiervan. Aan Workshop Tussenjaarplan, die anderhalf uur duurt, kunnen jongeren alleen deelnemen samen met tenminste één ouder, en liefst met twee. Omdat ouders positieve en negatieve effecten kunnen hebben op een tussenjaar.

tussenjaartip 6

Alleen een wereldreis helpt niet te ontdekken wat je wilt met je toekomst

Regelen voor een tussenjaar

Wat er allemaal geregeld moet worden hangt onder meer af van de leeftijd van uw kind en wat hij of zij in het tussenjaar wil gaan doen. De Rijksoverheid maakte hiervoor in samenwerking met Nuffic/Wilweg.nl en het TussenjaarKenniscentrum de handige ‘tool’ tussenjaar nemen: wat moet ik regelen?. Door het invullen van maximaal 8 vragen krijg je de informatie die voor jou van belang is.
Het is verstandig om deze voorafgaand aan de TussenjaarBeurs te bekijken. Uw kind kan dit het best zelf doen. U kunt natuurlijk meekijken. Een van de kansen die een tussenjaar biedt is zelfstandig worden. Hierbij heeft u een belangrijke coachende rol als ouder.

Meer over het invullen van een tussenjaar en je rol als ouder:

Tussenjaar tip 1: Spring niet in het diepe
Tussenjaar tip 2: Echt wel studeren?
Tussenjaar tip 3: Focus
Tussenjaar tip 4: Meelopen
Tussenjaar tip 5: Iets bijzonders?
Tussenjaar tip 6: Begeleiding nodig?
Tussenjaar tip 7: Chillen
Tussenjaar tip 8: ‘Zomaar’ een baantje?
Tussenjaar tip 9: Studie voor het leven?
Tussenjaar tip 10: Zelfreflectie