3 mei 2024 | Categorie: Studiekeuze

Van middelbare school naar hbo of universiteit

De overgang van middelbare school naar hbo of universiteit is best groot. Het hoger onderwijs is zich daarvan bewust. De pre-university werkgroepen helpen die overgang te verkleinen.

Pre-U bij Universiteit Twente

Ook in Enschede is er een pre-university. Het doel van Pre-U is al vroeg je talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Pre-U heeft veel activiteiten waarin je kennis maakt belangrijke maatschappelijke thema’s, wetenschappelijke uitdagingen en (technologische) innovaties. Pre-U geeft leerlingen de kans om talenten en interesses te ontdekken en tegelijkertijd academische vaardigheden te oefenen die belangrijk zijn voor een vervolgstudie. Op basis daarvan kun je een beargumenteerde profiel- en studiekeuze maken.

Masterclasses

Een leerling kan met een klas naar Enschede gaan, maar kan zich ook individueel aanmelden voor masterclasses. Via de masterclasses verdiep je je verder in een vakgebied naar keuze. Voor enkele getalenteerde leerlingen is er het Pre-U Honoursprogramma: een intensief traject van anderhalf jaar dat is gericht op het ontwikkelen van een academische houding, onderzoeksvaardigheden en vakinhoudelijke verdieping. Daarnaast bieden ze inspiratie en begeleiding bij het profielwerkstuk tijdens de PWS Leerweg. Kijk hier voor het complete aanbod van Pre-U voor vwo leerlingen.

Van middelbare school naar hbo of universiteit, Wageningen

Het aanbod van Wageningen is niet alleen bedoeld voor vwo scholieren. Ook havisten en zelfs basisschoolleerlingen zijn welkom bij bepaalde activiteiten. Wil je je verdiepen in wetenschap en techniek? Pre-university organiseert samen met studenten, docenten en onderzoekers van Wageningen University & Research verschillende activiteiten voor havo en vwo leerlingen waarin onderwerpen aan bod komen die je niet snel op school krijgt. Het doel is Ons doel is een betere aansluiting tussen de middelbare school (vo) en het hoger onderwijs (ho). En dat de juiste student op de juiste plek komt.

Kennismaken met onderzoek

Op de hogeschool en de universiteit ga je heel anders om met kennis. Bij pre-university kan een leerling ontdekken wat onderzoek inhoudt. Zijn bepaalde onderwerpen echt interessant? En ook boeiend voor de toekomst? En wat houdt onderzoek doen in?
het profielwerkstuk is een eerste kennismaking met deze manier van leren en dat wordt in Wageningen dan ook ondersteund. Leerlingen uit de bovenbouw havo en vwo kunnen zich hiervoor aanmelden.

Van middelbare school naar hbo of universiteit

‘Het is vooral heel leuk als leerlingen zélf naar de campus komen’, zegt Ellen van Seben, projectleider bij Pre-University, verantwoordelijk voor de leerling-activiteiten. ‘Het campusterrein is écht een dorp met van alles erop en eraan. Je ontmoet veel mensen, medewerkers en studenten. Soms zijn leerlingen al naar een open dag of meeloopdag van Wageningen geweest of ze gaan dat nog doen. Dan stellen leerlingen ook vragen als ‘hoe vind je hier een kamer’. Ik vind het ook heel belangrijk dat leerlingen ontdekken dat er op een universiteit banen op verschillende niveaus zijn. Zelf ben ik hbo opgeleid, maar voel me hier uitstekend op mijn plek’.