26 juni 2024 | Categorie: Geldzaken, Studeren, Studiekeuze

Vavo: studieroute voor extra kansen

Door Daniëlle Vogels

Voorlichter van studiekeuzebegeleiders

Vavo staat voor volwassenonderwijs. Maar vooral jongeren tussen 17 en 27 jaar halen hier een mavo, havo of vwo diploma. Of losse vakken op deze niveaus. Dit geeft extra kansen aan onder andere jongeren die hun vakkenpakket willen aanvullen of zijn gezakt voor het eindexamen.

Vavo: studieroute voor extra kansen

Zakken voor het eindexamen zorgt voor veel verdriet. Zonder dit te negeren, is het goed om ook te kijken naar kansen die dit met zich meebrengt. Een jaar extra tijd om goed te oriënteren op mogelijke studies is zo gek nog niet. Bijna 1 op 3 eerstejaars in het hoger onderwijs stopt met de studie. Met als belangrijkste reden dat deze anders bleek dan verwacht.

Kijk goed naar wat er nu mogelijk is. En bespreek met je kind wat het nu wil en wat het best lijkt. Het hele eindexamenjaar op school overdoen kan, maar naar het vavo biedt andere kansen. Op het vavo is het ook mogelijk om alleen de vakken opnieuw te doen die nog niet zijn gehaald. Dit geldt voor mavo, havo en vwo.

Kosten en aanvullen vakkenpakket

Vraag bij de school waar je kind al was ingeschreven of het kan worden ‘uitbesteed’ aan de vavo. In dat geval blijft je kind  ingeschreven op de school en doet examen bij het vavo. Je betaalt dan voor inschrijving geen kosten voor het vavo. Dit kan op een heleboel plekken in Nederland. Ov-reiskosten boven 10 kilometer kunnen bij het vavo worden gedeclareerd.

Heeft je kind al een diploma maar niet van de juist vakken om de gewenste studie te kunnen starten? Dan kan het bij het vavo de benodigde vakken volgen en het vakkenpakket aanvullen. Het lesgeld voor een volledig vakkenpakket is € 1.419,- in schooljaar 2024-2025. Het is ook mogelijk om per vak te betalen. De kosten zijn dan afhankelijk van het aantal lesuren per week. Wie 18 jaar is kan voor losse vakken ook een staatsexamen doen.

Vavo of staatsexamen en tussenjaar

Het woord volwassenonderwijs of moedermavo, zoals de vavo vroeger ook werd genoemd, klinkt denk ik weinig aantrekkelijk voor jongeren. En op de vertrouwde school lessen blijven volgen, lijkt misschien het meest logisch voor wie is gezakt. Maar alleen enkele vakken volgen, geeft tijd om daarnaast andere dingen te doen. Dit kun je zien als een soort tussenjaar waarin je de kans op een fijne (studie)loopbaan kunt vergroten. Lees hiervoor de gratis studiekeuze en tussenjaar gids voor ouders die hun kind hierbij goed willen begeleiden.

In het volgende artikel op dit blog vertelt bachelorstudent Tjark over zijn ervaring met het vavo, en hoe hem dit vooruit heeft geholpen. Wil je bericht ontvangen als een nieuw artikel verschijnt? Voer je mailadres in bij ‘abonneren op nieuwe artikelen’ in de rechter balk op deze pagina.

Door Daniëlle Vogels

Voorlichter van studiekeuzebegeleiders

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *