29 maart 2022 | Categorie: Studeren, Studiekeuze

Je kind gaat studeren. Hoe kun je helpen? Webinars

Je kind gaat studeren… Hoe kun je helpen? In een serie van zes webinars gaan studenten en ik als oudervoorlichter, in op verschillende aspecten van studiekeuze en studeren op een hbo of universiteit. En we geven tips om je kind beter te kunnen coachen. Wil je de presentatie met verdiepende links ontvangen? Stuur me dan een mailtje of geef het aan in het reactieblok hieronder.

je-kind-gaat-studeren-hoe-kun-je-helpen-webinars

Webinar De nieuwe studiefinanciering en andere geldzaken

In dit webinar praten we over zaken als de hoogte van het collegegeld, wat dragen ouders bij aan de studie, wat kost studeren en hoe zit het met de studiefinanciering. Inmiddels is er over de nieuwe studiefinanciering iets meer bekend.

• De aanvullende beurs blijft
  • De OV kaart voor studenten blijft
  • De mogelijkheid om te lenen blijft
  • Nieuw is de basisbeurs. Het kabinet denkt aan €91,- per maand voor thuis-wonende studenten en €255,- voor studenten die op kamers wonen. Het duurt nog even voordat de details bekend zijn, de Tweede kamer neemt in het najaar een beslissing. De invoering is september 2023. Het is niet duidelijk hoe het gaat met de studenten die in 2022 beginnen te studeren. Zij komen wél in hun tweede studiejaar in aanmerking voor de basisbeurs. Meer informatie vind je ook bij DUO.

Webinar Wat kenmerkt een hbo opleiding? Wat kenmerkt een universitaire opleiding en hoe zit het met de doorstroom?

Dit webinar gaat over de overeenkomsten en verschillen tussen een hbo en wo opleiding bespreken. Sara vertelt hoe ze met een hbo propedeuse en aanvullend vwo certificaat naar een universiteit ging. En Thijs vertelt over zijn doorstroom met een hbo bachelordiploma naar de universiteit.

Je kind gaat studeren. Webinar over twijfelen aan je studiekeuze

Sommige studiekiezers blijven maar twijfelen. Wat kun je dan doen als ouder?
Ook eerstejaars twijfelen soms ineens over hun studiekeuze. Soms is het mogelijk in het eerste jaar nog te switchen.
Twee studentes, die toevallig allebei Merel heten, delen hun ervaringen. Hoe ze lang bleven twijfelen… en hoe ze van studie veranderden.

Je kind gaat studeren. Webinar over ondersteuning vragen op hbo of universiteit

Haast elke student heeft wel eens extra ondersteuning nodig. Sommige studenten vinden hun studie te makkelijk en willen hem verzwaren of verbreden. Andere studenten vinden de studie juist te moeilijk of niet leuk. Of er zijn persoonlijke problemen of belemmeringen. Voor al dit soort zaken zijn er professionals die kunnen helpen. Welke ‘hulptroepen’ zijn er en hoe kun je ze vinden? Hoe bereid je je kind voor op ‘hulp vragen op een hogeschool of universiteit’. Twee studenten delen hun ervaringen.

Je kind gaat studeren. Webinar over ‘studeren is ook groeien als mens’

Studeren is veel meer dan alleen kennis opdoen. Studenten maken ook een enorm groeiproces door. Twee studenten delen hun ervaringen… Over hoe je denkt als je begint en hoe je, stukje bij beetje, steeds beter ontdekt wat je eigenlijk wilt na je afstuderen. En volwassen wordt. Vaak gaan studenten in hun studie nét een andere kant op dan ze dachten toen ze nog op de middelbare school zaten. Studiekeuze is geen keuze voor het leven. Deze studenten laten dat zien.

Je kind gaat studeren. Webinar over je interesses ontdekken

Wat als je kind eigenlijk alles wel leuk vindt. Hoe moet hij of zij dan kiezen? En wat als je kind juist helemaal geen enkele interesse lijkt te hebben? Je interesses ontdekken lukt niet altijd ‘vanzelf’. Welke stappen kun je als studiekiezer zetten en hoe kun je als ouder daarbij ondersteunen?

Er zijn 2 reacties.

1. Door: Chris Buijtenhuijs · 16-03-2022 om 19:58

Kun je deze “webinar reeks” ook on-demand bekijken? Zo ja “hoe” svp? Dank voor uw aandacht.

1. Ja, dat kan. je kunt de links volgen naar de YouTube filmpjes. Wil je de presentatie ontvangen? Stuur me dan een mail Hermien.Miltenburg@wur.nl