7 januari 2018 | Categorie: Studiekeuze

Studiekeuze en praten met studenten

Aan studenten en afgestudeerden vraag ik vaak hoe ze terugkijken op hun studiekeuzeproces. Wat werkte nou echt goed? Rustig nadenken over je studiekeuze en praten met studenten wordt vaak genoemd. Ook hoor ik veel advies vragen  aan mijn ouders. In dit artikel ga ik in op ‘Studiekeuze en praten met studenten’.

studiekeuze en praten met studenten

Studiekeuze en praten met studenten

Leerlingen kunnen op verschillende manieren in contact komen met studenten. Ik zet een paar contactmogelijkheden op een rijtje. Ik vind het heel goed dat scholieren veel informatie vragen over hun studiekeuze en praten met studenten. Studenten hebben zelf nog niet zo lang geleden hetzelfde proces doorgemaakt. Ook zullen ze eerlijk en zonder verder belang praten over hoe het nu werkelijk is op hun opleiding. Ik adviseer studiekiezers echt veel contact te zoeken met ouderejaars studenten.

Hoe ontmoet je studenten? Begin bij je eigen netwerk

Op de eerste plaats zal een scholier in zijn netwerk studenten kennen. Misschien broers en zussen, misschien vrienden van hun vrienden… Ook al doen ze een opleiding die de studiekiezer helemaal niet trekt, ze kunnen wel tips & tricks vragen over het studiekeuzeproces. Het familie en vrienden netwerk gebruiken is al een mooie eerste stap.

Contactadressen op de site van de opleiding

Op de site van de opleidingen vind je vaak contactadressen van studenten. Staan die niet op de site? Uw zoon of dochter kan natuurlijk de opleiding mailen en vragen of hij eens mag mailen of bellen met een student van de opleiding. Wat je dan zou moeten vragen? Alles wat de scholier maar wil. Denk bijvoorbeeld aan: Wat trok je aan bij deze opleiding en hoe is het in werkelijkheid? Welke vakken krijg je in het eerste studiejaar? Wat verwachtte je van deze opleiding en kloppen je verwachtingen? Weet je al wat je later worden wilt? Wat zijn lastige vakken? Waar kun je jouw opleiding mee vergelijken? etc. etc.

Voorlichting op school

Op de school van uw zoon of dochter worden ook voorlichtingen georganiseerd. Soms kunt u als ouder meegaan. De decaan organiseert deze voorlichting meestal samen met een paar andere scholen. Studenten geven korte presentaties over de inhoud van hun studie. Ze vertellen iets over de studentenstad en het studentenleven. Een scholier kan aan deze studenten makkelijk allerlei vragen stellen. Dat kan over allerlei onderwerpen gaan. Ik noem een paar veel gestelde vragen: Wat kun je studeren aan jouw universiteit? Waar ligt jouw hogeschool? Welke technische studies zijn er? Welke toelatingseisen zijn er? Wat kan je later worden met jouw studie? Is je studie in het Engels of het Nederlands? Is het Engels moeilijk? Wat kost een kamer, en zijn er genoeg kamers? Hoe ziet een dag van een student er uit?

Studiekeuze en praten met studenten op een Open Dag

Op een Open Dag heeft uw zoon of dochter (en u natuurlijk ook) veel gelegenheid om het studenten te praten. De meeste opleidingspresentaties worden deels door studenten gedaan. Ook zijn er veel ‘loslopende’ studenten. Vraag deze studenten vooral alles. Misschien vindt uw zoon of dochter het lastig een ‘wildvreemde’ student aan te spreken… maar dat wilt u vast wel een handje helpen. Bereid, als dat nodig is, ook vragen voor die uw zoon of dochter kan stellen aan studenten. Misschien mag uw zoon of dochter na de Open Dag nog eens mailen of ‘appen’?

Studiekeuze en praten met studenten op school

In de vooreindexamen klas, dus 4 havo of 5 vwo, organiseren scholen vaker oud- leerlingenavonden. Oud-leerlingen praten over hun studiekeuze, hun studie, hun leven als student… Nuttig hoor, zo’n avond. Ook zijn er vaak studenten op een ouderavond die met ouders hun ervaringen delen.

meeloopdag

Studiekeuze en praten met studenten op een meeloopdag

Een meeloopdag is bij uitstek geschikt om met studenten te praten. Tijdens een meeloopdag is de scholier ‘student onder de studenten’. Een meeloopdag is intensief en vooral bedoeld om te controleren of de studie echt is zoals je verwachtte. Is de inhoud van de studie interessant? Voel je je thuis op dit instituut en bij deze studenten? Voelt een student een ‘klik’ met het instituut, de inhoud van de opleiding, de docenten en de studenten… dan zal het wel de goede opleiding zijn. En twijfelt de studiekiezer nog steeds… doorvragen , doorzoeken en niet opgeven. Zomaar in het diepe springen is echt geen goed idee als het om studiekeuze gaat.